Eva Høeg Agnalt går hardt ut mot Telenors dørselger:

REAGERER: Eva Høeg Agnalt ble provosert av framgangsmåten til Telenors dørselger, og mener mange ble lurt til å signere en avtale om fibernett. Foto: Fredrikke Fjellberg Moldenæs
REAGERER: Eva Høeg Agnalt ble provosert av framgangsmåten til Telenors dørselger, og mener mange ble lurt til å signere en avtale om fibernett. Foto: Fredrikke Fjellberg Moldenæs

- Jeg ble rett og slett forbanna

BARDUFOSS: Flere beboere på Bardufoss i Målselv kommune reagere på det de kaller en utidig dørselger fra Telenor. Eva Høeg Agnalt mener i tillegg at Telenor ødelegger for lokale fibernettaktører ved å tilby fibernett i området.

Publisert Sist oppdatert

Eva Høeg Agnalt bor i Krokbekken i Målselv kommune. Forrige tirsdag fikk hun besøk av en selger fra Telenor som ønska å informere om, og selge fibernett til beboerne i området. Agnalt er ikke fornøyd med hvordan selgeren framstod. Nå har hun også skrevet et leserinnlegg som er på trykk i torsdagens Nye Troms.

- Hele nabolaget var mørklagt på grunn av strømbrudd. Klokka var mellom halv ni og ni på kvelden. Han kom i mørkna og banka på døra, viste ikke identifikasjonspapirer og sa ikke hva han het. Etter hvert ble han direkte utidig, og jeg likte overhodet ikke den måten det ble gjort på, sier Agnalt.

Sint

Hun forteller at selgeren viste fram sin iPad, og kom med mye informasjon på en gang.

- Han forklarte tilbudet, også sa han: Skriv under, du har 14 dagers angrefrist, forteller Agnalt.

Ifølge Agnalt tok ikke selgeren et nei for et nei. Hun synes framgangsmåten til selgeren var direkte respektløst.

- Som gammelt bankmenneske skriver jeg aldri under på noe før jeg vet hva det er jeg skriver under på. Jeg ønska ikke å skrive under. Da sa han: Ja, men naboen din har gjort det. Da måtte jeg svare: Det naboen min gjør har ingenting med meg å gjøre, forteller Agnalt.

Ved å signere binder du deg til å abonnere når fibernettet er klart, med forbehold om at fibernettet bygges ut. Med mindre man benytter seg av angrefristen. Nye Troms har opplysninger om at de som har signert mottar et brev fra Telenor, og der står det om avbestillingsgebyr etter fjorten dager, som er angrefristens utløp. Dersom Telenor har beslutta utbygging før du avbestiller, så øker gebyret til ni tusen kroner.

- Flere har kommet til meg og fortalt at de føler seg lurt. De har skrevet under uten å være klar over at de da har bundet seg til en avtale. Flere hadde ikke gjennomlest avtalen, og fikk ikke inntrykk av at signeringen var bindene. De har trodd at de skreiv under på å motta mer informasjon, og plutselig får de papirer i posten eller på e-post om at de har inngått en avtale med Telenor. Jeg blir rett og slett forbanna, sier Agnalt.

Støtter de lokale

I tillegg til ergrelsen over det Agnalt kaller en utidig selger, er hun også irritert over at Telenor kommer med tilbud på Bardufoss.

- Det er jo akkurat det samme området som Bardufoss Kabel-Tv og Fiber leverer. Jeg synes det er helt forferdelig at de griper inn i et område som allerede er dekt, og rett og slett ødelegger for dem som allerede er her, sier Agnalt.

Agnalt ønsker å støtte det lokale næringslivet. Hun ønsker ikke at Telenor skal få monopol på området.

- Jeg setter spørsmålstegn ved å grave i samme område som det allerede er gravd i, og synes det er betenkelig både i forhold til miljøet og det økonomiske. Vi er fornøyd med Bardufoss Kabel-TV og Fiber, og dem er her i området. Flinke folk, og god service er det, mener Agnalt.

: Eva Høeg Agnalt synes det er forferdelig at Telenor griper inn i et område som allerede er dekt, og mener Telenor ødelegger for lokale leverandører.

Utidig

Det er ikke bare Agnalt som reagerer på framgangsmåten til selgeren fra Telenor. Ole Morten Sørensen bor på Bardufoss, og kaller besøket på døra for aggressiv markedsføring.

- Vi følte nesten et lite press om å signere den kontrakten. Selgeren viste til at hele nabolaget hadde benytta seg av tilbudet, og framstilte det nærmest slik at signerer du ikke, ja så ødelegger du for de andre. Vi har benytta oss av angrefristen, forteller Sørensen.

Sørensen tenker på de som ikke har noe forhold til internett og fiberkabel, og kanskje ikke helt skjønner hva som treffer dem når en selger kommer på døra.

- Signer her, sa selgeren. Det gjør meg litt fyrt at han var såpass pågående. Jeg synes det er skammelig at eldre mennesker har signert en kontrakt uten å vite omfanget. Man forventer mer av Telenor, sier Sørensen.

Sørensen synes også det er utidig av Telenor å selge fibernett i området hvor en lokal aktør har holdt på i årevis.

- Det vitner om at de ønsker å slå beina om en lokal bedrift. Jeg syns personlig vi skal støtte opp under det lokale næringslivet. Lokal kompetanse er viktig bl.a. ved feilretting, da man er nærmere kilden. Nå har vi et lokalt firma som har bygd ut et kabeltrasenett, og det skulle bare mangle at vi ikke benytta oss av det. Det er ikke småpenger de har brukt for å gjøre den jobben. Og når det i tillegg er billigere skjønner jeg ikke hvorfor Telenor skal presse seg på folk sånn, sier Sørensen.

Ole Morten Sørensen bor på Bardufoss, og kaller besøket på døra fra Telenor som aggressiv markedsføring.

Skal se nærmere på saken

Telenor er gjort kjent med at flere beboere på Bardufoss har følt seg pressa fra en av deres selgere til å signere uten helt å skjønne konsekvensene eller innholdet i tilbudet. Videre er Telenor gjort kjent med at flere har gitt uttrykk for at det hele gikk veldig fort, og at de har benytta seg av angrefristen da de skjønte hva de egentlig hadde sagt ja til. Telenor er også gjort kjent med at beboere ikke er fornøyd med det de kaller en aggressiv markedsføring fra Telenors side, og en pågående og utidig selger. Samt at de stiller spørsmål ved hvorfor Telenor driver markedsføring i Bardufoss-området, siden en lokal leverandør holder til der. Telenor ble samtidig gjort kjent med at flere mener Bardufoss Kabel-TV og Fiber kommer med et bedre tilbud enn Telenor. Informasjonssjef Magnus Line i Telenor Norge skriver i en e-post til Nye Troms at Telenor skal undersøke nærmere hva som har skjedd i det konkrete tilfellet.

- Generelt er det slik at våre dørselgere skal møte alle kunder på en trivelig og respektfull måte. I tillegg skal kunden bli gjort kjent med betingelser, angrefrist og eventuelle forbehold om våre produkter, skriver Line.

Han legger til at Telenor er en nasjonal aktør innen mobil, bredbånd og strømmeplattformen T-We. Han skriver i e-posten at Telenor har fått mye god respons fra både publikum og Målselv kommune på at de etablerer seg på Bardufoss.

- Vi har allerede et robust fibernett gjennom Nordix data som innbyggere i Balsfjord og Bardu nyter godt av. Planen er å bygge ut fibernett til over 1500 husstander på Bardufoss. Konkurranse mellom flere leverandører er dessuten noe som kommer kundene til gode. Telenor er også regulert på fiber slik at andre aktører kan levere fiberbredbånd over vårt nett, avslutter Line.

Powered by Labrador CMS