Fikk ikke betale på flyplassen:

FRUSTRERT OVER BETALINGSSYSTEMET: Knut Røe sier han er frustrert og forbannet etter å ha fått avvist betalinga ved Bardufoss lufthavn onsdag formiddag. Flere skal ha fått avvist betalinga ved automaten denne dagen, og Røe mener betalingssystemet må endres. Foto: Malin Cerense Straumsnes
FRUSTRERT OVER BETALINGSSYSTEMET: Knut Røe sier han er frustrert og forbannet etter å ha fått avvist betalinga ved Bardufoss lufthavn onsdag formiddag. Flere skal ha fått avvist betalinga ved automaten denne dagen, og Røe mener betalingssystemet må endres. Foto: Malin Cerense Straumsnes

– Jeg blir mildt sagt forbanna

BARDUFOSS: Onsdag formiddag kjørte Knut Røe dattera og familien hennes til Bardufoss lufthavn. Da han skulle kjøre hjem, ble betalinga i automaten avvist.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg blir mildt sagt forbanna. De burde få et system som fungerer. Dette fungerer ikke – det har de fått bevis på, sier Røe.

Før jul ble det innført skiltavlesning ved parkeringa på Bardufoss lufthavn. Bilskiltene leses av når man kjører inn på parkeringa og når man forlater den. Deretter betaler man for den tida man har vært inne på parkeringa dersom det overstiger ti minutter. Det er tre betalingsmuligheter, og én av disse er å betale i automaten før du kjører ut. Da trykker man inn registreringsnummeret på bilen, så regnes parkeringstida ut der. Det var dette Røe forsøkte på etter å ha levert dattera og familien hennes på flyplassen.

Men betalinga hans ble avvist. Det ble den også da han hentet de på flyplassen da de kom på besøk til påska. Røe var ikke den eneste som fikk avvist betalinga på onsdag.
– Det var fem andre personer som ventet på å få betalt, og det skjedde med dem også, sier han.

Gebyr og telefonregning

Han forteller at ei av damene som var der, ringte til APCOA, det som tidligere var Europark, og som har ansvaret for parkeringa på lufthavna. Hun hadde fått beskjed om at de måtte kjøre ut av parkeringa og ringe tilbake slik at de ikke ble trukket for enda mer penger. Røe gjorde dette og ventet i femten minutter på telefonen før han fikk svar hos APCOA. Her ble han fortalt at han kan betale fra dataen hjemme.

– Hva skjer hvis du ikke har data? Det er mange godt voksne folk som ikke har det, sier Røe.

Han vet svaret på det. De som ikke betaler ved hjelp av betalingsapp på telefonen eller på automaten på flyplassen, vil få ei regning i posten. Det vil også medføre et fakturagebyr på 49 kroner. For Røe sitt vedkommende kom selve parkeringa på 33 kroner. I tillegg viser han til at han må betale ekstra på telefonregninga for å ringe APCOA.

– Det er ikke snakk om mye penger, men det er prinsippet. Det er unødvendig, sier Røe.

Han reagerer også på at verken bilnummeret eller tidspunktet for når han ankom parkeringa, vises på den avviste kvitteringa. Røe ble fortalt av APCOA at han kan ringe tilbake når han får regninga i posten, så skal de slette gebyret for han. Selv om Røe gjør dette, er det nok flere som velger å betale regninga med gebyret de får. Røe mener det skulle være unødvendig å måtte ringe APCOA opptil flere ganger når man ikke får betalt slik man vil. Han viser til Tromsø lufthavn hvor man får en billett når man kjører inn på parkeringa, og så betaler man når man kjører ut. Dette er et system han mener burde fungere også på Bardufoss.

– Det systemet her kan de putte opp i hekken – der det er vår. Jeg blir frustrert og forbanna, sier Røe.

Han er sikker på at flere er misfornøyde med det nye betalingssystemet. Da han kom kjørende til flyplassen, sto flere biler parkert langs veien utfor kamerasona mens de ventet på at flyet skulle lande.

– Jeg synes det er på tide å få et system som virker, sier Røe.

Blitt mer stabilt

Nye Troms tok kontakt med APCOA, men ble fortalt at de har fått beskjed om at Avinor skal uttale seg om saken. Lufthavnsjef Jørn Limo hadde onsdag formiddag ikke fått beskjed om at det var feil på betalingsautomaten, og kan derfor ikke si hvorfor betalingene ble avvist.

– Jeg har forståelse for at det er frustrerende for dem som opplever det, og det er beklagelig at kundene opplever det som vanskelig. Det ønsker vi ikke, sier Limo.

Han forklarer at betalingsautomaten er på APCOA sitt nett, og at den noen ganger kan være nede på grunn av oppdateringer, linjebrudd eller at det er en teknisk svikt. Da bruker de å få en alarm slik at de kan ordne problemet. Fra Avinors side opplever de den nye betalingsløsninga som mer stabil enn slik det var før.

– Fra vår side på flyplassen har vi veldig mye mindre problemer med automatene nå enn tidligere. Det virker mer stabilt, sier Limo.

Han forklarer at mange gjør feil ved å ville gjøre opp for seg når de parkerer, slik man gjorde før. Avinor og Securitas har veiledet mange og har også egne flyers som de deler ut til kundene. Limo forklarer at de også har prøvd med utvida informasjon. Han viser til at dersom betalingsautomaten på lufthavna ikke virker, kan man enten betale den på nett i løpet av 48 timer eller få en faktura i posten. Da påbeløper det seg et gebyr på 49 kroner i tillegg. Limo viser også til at man kan ringe APCOA for å få hjelp, og at Avinor på lufthavna er behjelpelige ved behov.

– Jeg skjønner at enkelte kanskje ønsker et annet system, men det er det ikke Bardufoss (lufthavn, journ.anm) som bestemmer. Men det vi ser, er at det normaliserer seg når folk vet hva som venter dem, sier lufthavnsjefen.

Powered by Labrador CMS