Katta ute av helikoptersekken

«Nå er i hvert fall Hærens inngående synspunkter om helikopterstøtte ute i åpent lende. Så får vi inderlig håpe at stortingsflertallet tar Hærens anbefalinger til følge.»

Publisert Sist oppdatert

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentens egne synspunkter.

Nettstedet Aldrimer.no publiserte tirsdag omfattende lekkasjer fra et begrenset notat på ni sider med tittelen «Vurdering av Hærens behov for helikopterstøtte». Notatet er datert januar 2018. Det ble sannsynligvis utarbeidet av Hæren som et innspill til regjeringas arbeid med å legge fram en plan som sikrer Hæren dedikert helikopterstøtte. Stortinget vedtok 5. desember i fjor at planen skal legges fram i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett til våren. Notatet fra Hæren slår beina under all argumentasjon for å flytte 339 skvadron fra Bardufoss til Rygge. Og vel så det. Endelig er katta sluppet ordentlig ut av sekken! Nå gjenstår det å se om Hæren blir bønnhørt.

Det viser seg at landmaktas behov for helikopterstøtte er økende på grunn av økt mekanisering av Hæren, stikk i strid med det den politiske ledelsen i Forsvarsdepartementet har prediket i flere år. I notatet anbefales det å kjøpe flere Bell 412-helikoptre. Hæren ønsker å ha minst 12, men helst 15 helikoptre på Bardufoss. På Rygge anslås behovet å være seks helikoptre. Årsaken til at Hæren ønsker minst 12 helikoptre på Bardufoss, er at en tredel av helikopterparken til enhver tid vil være utilgjengelig på grunn av vedlikehold. Uten dedikert helikopterstøtte vil reaksjonsevnen, mobiliteten og sikkerheten bli svekket, mener Hæren.

Begrunnelsen for at det trengs flere helikoptre enn de ni Bell 412-maskinene som er stasjonert på Bardufoss i dag, er blant annet at mer mekanisering fører til at operasjonstempo, framrykningshastighet og avstander økes. Bruk av restkapasiteten til NH90-helikoptrene til å støtte Hæren blir blankt avvist i notatet fordi det i praksis ikke er tilgjengelig restkapasitet på flytimer med NH90. Det har Hæren fullstendig rett i. Den siste tids utvikling har vist at selv Kystvakta skal være heldig hvis den får noen restkapasitet på NH90 når fregattene har fått de NH90-timene de trenger.

Vi registrerer at selv den fremste talsmannen for å flytte 339 skvadron til Rygge, Høyres Hårek Elvenes, nå har blitt usedvanlig smålåten i helikoptersaken. Til Aldrimer.no sier han at han stiller seg noe undrende til at Hærens helikopterbehov skal være økende. Elvenes vil imidlertid vente til notatet er offentliggjort før han uttaler seg om Hærens konklusjoner. Spørsmålet er hvorfor Hærens behov for helikopterstøtte ble fullstendig neglisjert i arbeidet med Forsvarsjefens fagmilitære råd, langtidsplanen for Forsvaret og landmaktutredninga? Var det politiske føringer som lå til grunn? Den tidligere politiske ledelsen i Forsvarsdepartementet gjorde i hvert fall alt den kunne for å snakke ned Hærens helikopterbehov og Bell-helikoptrenes kapasiteter. Til tross for Hæren selv beskriver Bell 412 som et helikopter som er godt egnet til blant annet innsetting, etterforsyning og uthenting av små enheter.

«Dette er et brev som vi i miljøet her på Bardufoss tar med oss i senga om kvelden, og legger under hodeputa før vi sovner med et smil». Det sa daværende sjef for 337 skvadron, Kjell Martinsen, til Nye Troms da Forsvarsdepartementet i 2005 ba Forsvaret vurdere Bardufoss som felles base for de maritime helikoptrene. Vi har all mulig grunn til å tro at Bardufoss-miljøet ser på det lekkende notatet fra Hæren på samme måte. Nå er i hvert fall Hærens inngående synspunkter om helikopterstøtte ute i åpent lende. Så får vi inderlig håpe at stortingsflertallet tar Hærens anbefalinger til følge. Det er ikke distriktspolitikk å gi Hærens avdelinger i Nord-Norge den helikopterstøtten de trenger. Det handler om gi Norge et troverdig forsvar og Hæren en real sjanse til å forsvare landet hvis det verst tenkelige skulle skje.

Delta i debatten
Send inn din ytring på e-post til redaksjonen@nye-troms.no

Powered by Labrador CMS