En annerledes ungdomsbedrift:

VEDKLØYVING: Kay-Ante liker aller best å kløyve ved kan han fortelle. Han er en av to som har ungdomsbedriften ITL Ved og Vel. Foto: Emilie Edvardsen
VEDKLØYVING: Kay-Ante liker aller best å kløyve ved kan han fortelle. Han er en av to som har ungdomsbedriften ITL Ved og Vel. Foto: Emilie Edvardsen

– Klart vi kan!

På Bardufoss videregående skole har Trym og Kay Ante startet ungdomsbedriften ITL Ved og Vel.

Publisert Sist oppdatert

– Vi prøver å gi dem og automatisere arbeidsprosesser som kan gi dem jobb når de er ferdige på VGS. Selv med funksjonshemning i ulike grader så kan alle, alle har styrkeområdet. Det handler i stor grad om å finne disse styrkeområdene, forteller lærer ved Bardufoss videregående skole, Inger Ann Grimstad.

Ungdomsbedriften holder på med vedpakking, lage tennbriketter, og som navnet sier, vel. Innenfor det forteller læreren at det kan ligge så mangt.

– Rett og slett å gjøre ting som gjør at folk føler seg vel. Det være seg snømåking, steking av vafler, hjelpe til i kantina eller ta i et tak der det trengs, sier Inger Ann.

Målet med ungdomsbedriften er å samle inn nok penger til å komme seg på en tur til Svalbard. Der er nemlig Trym fra.

– Det er jo et hårete mål, men noe vi håper å få til, forteller Grimstad.

Elev Kay-Ante og lærlingen Paul jobber sammen med å kløyve og pakke ved i sekker. Disse skal selges til forskjellige formål internt på skolen.

Produksjonsarbeid

– Nå holder vi på med å lage tennbriketter som vi skal selge intern på skolen på torsdag. Det ligger noen hundre stykk her nå. Vi skal dele dem opp i 25 og pakke dem inn. Vi har også en egen logo med navnet vårt på, så dette her er stas, forteller læreren.

Trym forteller at de har lært om både produksjon og reproduksjon. De bruker nemlig gamle Nye Troms aviser for å lage brikettene.

– Vi har rullet dem i en krusedull, knytt dem og nå dypper vi dem i parafinvoks. Det er kjempegøy. Også sparer vi til Svalbardtur, der jeg er fra, forteller elev Trym.

– Nå er denne arbeidsoppgaven automatisert, og de kan dette. Dette er også en arbeidsoppgave som VTA-bedrifter gjør, slik som Montar og Bapro, forteller Inger Ann.

Arbeidstrening

På onsdager er elevene på arbeidstrening på Rema 1000. Der har de forskjellige oppgaver som skal forberede dem på arbeidslivet etter videregående.

– På Rema lærer vi god service, stable varer, trekke fram, sjekke dato og at det skal være ryddig. Jeg syns det er veldig morsomt å være der, forteller Trym.

For læreren er det viktig at elevene skal oppleve og mestre ulike ting, og at samfunnet også kan se at her er det både arbeidsvilje og kraft.
Hun forteller at elevene skal finne sine styrkeområder, og kjenne på mestring selv.

– De er så flinke, de tar oppgavene på strak arm, sier Inger Ann og smiler.

Bedriften har allerede laget flere hundre tennbriketter. Her er Trym i full gang med produksjonen

Lærlinger

Bardufoss videregående skole er ikke bare en skole, men også en lærebedrift.

– Vi har to lærlinger i barne- og ungdomsfaget. Rikke, drømmedama fra Bardu og superflinke Paul fra Sørreisa. De er så flinke, og de hjemkommunene håper jeg står på døra med jobbtilbud når lærlingtida er over. Vi har virkelig fått de beste lærlingene, sier Inger Ann.

Kay-Ante liker best å kløyve ved sammen med lærlingen Paul. Elevene lærer seg om verneutstyr, maskiner og sikkerhet. Ved kløyving er også noe som VTA-bedrifter gjør.

– Jeg liker best å kløyve ved. Også er dette verdens beste skole, lærerne er veldig snille, forteller Kay-Ante.

– De som har lyst til å ansette disse her får stabile og flinke karer, sier Inger ann.

Powered by Labrador CMS