FORBLIR UTEN: E6-bakken fra Olsborg til Sollia forblir uten forbikjøringsfelt når strekninga Heia–Brandvoll en gang i framtida skal oppgraderes. Strekninga har foreløpig ikke fått mer enn midler til den første planleggingsfasen. (Arkivfoto: Kari Anne Skoglund)
FORBLIR UTEN: E6-bakken fra Olsborg til Sollia forblir uten forbikjøringsfelt når strekninga Heia–Brandvoll en gang i framtida skal oppgraderes. Strekninga har foreløpig ikke fått mer enn midler til den første planleggingsfasen. (Arkivfoto: Kari Anne Skoglund)

Krabbefelt likevel ikke aktuelt

MÅLSELV: Statens vegvesen utredet to alternativ for nye trafikkløsninger på E6i Sollibakken i Målselv. Nå har de gått bort fra krabbefeltalternativet.

Publisert Sist oppdatert

Statens vegvesen har de siste årene detaljregulert oppgraderinga av E6 fra Sagelvvatn kryss i Balsfjord til Høgtun-krysset i Målselv. Dette gjør de som første ledd i planlegginga av oppgradering av E6-strekninga Heia–Brandvoll. I vår ble det kjent at bakken opp til Sollia i Målselv ble utredet med to alternativ. Etter forespørsel fra Forsvaret og utrykningsetater ble behovet for krabbefelt opp bakken kartlagt. Allerede før planen med to alternativ ble lagt ut til offentlig høring, ble det klart at det ikke er påkrevd å ha krabbefelt her. Grunnene er at trafikkmengden ikke er stor nok. Nå har innspillene forlengst kommet inn til hvert av alternativene, og Vegvesenet har konkludert med hva de anbefaler å gjøre videre med veien.

«Alternativet med forbikjøringsfelt er nå tatt ut av planen», heter det i planbeskrivelsen for detaljregulering for delstrekning Olsborg–Solør.

Lyttet til naboer

I høringsrunden fikk Vegvesenet flere merknader angående et mulig krabbefelt, deriblant fra naboer. Skulle Vegvesenet gått for krabbefeltalternativet, hadde de vært nødt å stenge alle avkjørsler i bakken. Naboer påpekte at skulle veier stenges, måtte det lages overgang over E6 for at de skulle komme seg til eiendommen sin. Det ble også påpekt at kryssing av E6 for skolebarn ville bli svært trafikkfarlig.

«Det vil heller ikke være mulig å krysse vegen fra bolig for å benytte gang- og sykkelvei mot Olsborg. Siden en løsning med kulvert under veg ville være et kostbart tiltak i et område med vanskelige grunnforhold, anses dette som en lite reell løsning», heter det i planen.

Som kjent er neste ledd i planleggingsfasen å kartlegge hva som bør gjøres på stekninga Olsborg–Buktamoen, som blant annet har flere ulykkeskryss. Men før det skal de to siste planene for Takelvdalen sluttføres. De har blitt endelig godkjent av kommunestyret i Målselv, mens planen som inkluderer Balsfjord også må innom kommunestyret der. Tida for å påklage vedtaket i Målselv, som ble fattet i begynnelsen av desember, har nå gått ut.

Powered by Labrador CMS