FULL GUFFE: Kristian Lakselv sparte ikke på kruttet selv om han var alene i rallycross-finalen søndag. Foto: Ivar Løvland
FULL GUFFE: Kristian Lakselv sparte ikke på kruttet selv om han var alene i rallycross-finalen søndag. Foto: Ivar Løvland

Kristian og Reidar er klare for den store rallycross-drømmen

BARDU: NMK Bardu-kjørerne Reidar Dahlberg og Kristian Lakselv er klare for å innfri sin store bildrøm. Til sommeren stiller de i den store svenske rallycross-konkurransen Norrlandsveckan.

Publisert Sist oppdatert

BILSPORT

Reidar Dahlberg og Kristian Lakselv stilte i rallycross-klasser under helgas bilcross på Bardu motorsportsenter. Om et par uker blir konkurransen en langt annen når de begge etter planen skal stille til start i den store nord svenske rallycross-konkurransen Norrlandsveckan. Da blir mindre nordnorske baner og noen hundre tilskuere byttet ut med store svenske arenaer og flere tusen tilskuere i Kalix, Piteå og Skellefteå.

- Det er det som har vært drømmen lenge. Jeg gleder meg voldsomt, sier Kristian Lakselv.

Han kjører en grom 3 liters BMW, som yter over 300 hester på drivhjulene bak. Han så på noen konkurranser i Norrlandsveckan og fant ut til at han hadde lyst til å prøve dette sjøl, etter noen år i bilcross-klassen. Han fikk i fjor høst kjøpt den gamle rallycrossbilen til Bjørn-Terje Heggeli i Alta da han oppgraderte bilparken, og nå venter konkurranser i den grommeste klassen som heter Super Nationell når den svenske motorsportsuka starter i Kalix 14. juli. Deretter kjøres det i feriebyene Piteå og Skjellefteå.

- Jeg blir å ha en av de minste bilene i min klasse, men det blir spennende. Motstanden blir noe helt annet enn det jeg er vant med fra Norge, smiler Kristian Lakselv.

Kristian Lakselv sparte ikke på kruttet selv om han var alene i rallycross-finalen søndag.

Han frykter ikke å eventuelt «tabbe» seg ut foran flere tusen tilskuere.

- Nei, jeg har solbriller på, så det går helt greit, ler han.

Han forteller om en enorm overgang fra å ratte rundt i en bilcrossbil til en rallycrossbil med flere hundre hestekrefter.

- Overgangen er enorm. Jeg hadde ikke trodd den var så stor, sier han.

Først måtte han lære seg å håndtere den nye rallycrossbilen. Etter å ha hatt den i Sverige for å bli ytterligere justert, måtte han nesten lære seg å kjøre den helt på ny igjen, så endret ble kjøreegenskapene.

- Jeg har kjørt bilen veldig lite. Stevnet på Evenes for to uker siden var mitt første, og nå denne helga. Jeg plages litt med holde den i 1. gir, men det får vi sikkert fikset. Føreren innfrir ikke helt enda, han heller, smiler Kristian Lakselv.

Sammen med kompisen Reidar Dahlberg har de Team Lakken, og med seg har de 8-9 mekanikere til å hjelpe seg underveis. I helga var det særlig Reidar som måtte han hjelp. Han kjører en BMW med en 2,1 liters Volvo-motor under panseret, og i helga fikk han kjørt bare knapt tre heat før motoren skar seg. Den lot seg ikke fikse før finalen i helgas kjøring på hjemmebane.

- Denne bilen konkurrerer i den rimeligste rallycrossklassen i Sverige. Det er den klassen som har flest deltakere, for biler under 2400 kubikk og maksimalt 20 poeng brukt på oppgradering og ombygging av bilene, forteller Reidar Dahlberg.

Det ble mest tid brukt under panseret for Reidar Dahlberg denne helga.

Hans motor yter i benk 177 hestekrefter, når den fungerer, og på bakhjulene er det målt knapt 160 hestekrefter.

- Det er ikke i nærheten av Kristians bil, men den holder nå bra følge likevel, sier Reidar Dahlberg.

Han har også noen år med bilcross bak seg før han lot seg lokke til å satse mer penger på en rallycrossbil.

- Da Kristian kjøpte rallycrossbil, ble jeg også «lokket» til å skaffe meg en. Det er fint å kunne ha en bil som en ikke trenger være redd for skal bli kjøpt opp av andre etter løpene, slik bilcrossbilene kan bli for en billig penge, sier Reidar Dahlberg.

- Det er djevelsk dyrt å holde på med dette, men heldigvis har vi noen sponsorer som hjelper oss til å kunne drive med dette, sier Kristian Lakselv og Reidar Dahlberg.

Powered by Labrador CMS