Kristian og Reidar er klare for den store rallycross-drømmen
BARDU: NMK Bardu-kjørerne Reidar Dahlberg og Kristian Lakselv er klare for å innfri sin store bildrøm. Til sommeren stiller de i den store svenske rallycross-konkurransen Norrlandsveckan.
BILSPORT
Reidar Dahlberg og Kristian Lakselv stilte i rallycross-klasser under helgas bilcross på Bardu motorsportsenter. Om et par uker blir konkurransen en langt annen når de begge etter planen skal stille til start i den store nord svenske rallycross-konkurransen Norrlandsveckan. Da blir mindre nordnorske baner og noen hundre tilskuere byttet ut med store svenske arenaer og flere tusen tilskuere i Kalix, Piteå og Skellefteå.
- Det er det som har vært drømmen lenge. Jeg gleder meg voldsomt, sier Kristian Lakselv.
Han kjører en grom 3 liters BMW, som yter over 300 hester på drivhjulene bak. Han så på noen konkurranser i Norrlandsveckan og fant ut til at han hadde lyst til å prøve dette sjøl, etter noen år i bilcross-klassen. Han fikk i fjor høst kjøpt den gamle rallycrossbilen til Bjørn-Terje Heggeli i Alta da han oppgraderte bilparken, og nå venter konkurranser i den grommeste klassen som heter Super Nationell når den svenske motorsportsuka starter i Kalix 14. juli. Deretter kjøres det i feriebyene Piteå og Skjellefteå.
- Jeg blir å ha en av de minste bilene i min klasse, men det blir spennende. Motstanden blir noe helt annet enn det jeg er vant med fra Norge, smiler Kristian Lakselv.
Han frykter ikke å eventuelt «tabbe» seg ut foran flere tusen tilskuere.
- Nei, jeg har solbriller på, så det går helt greit, ler han.
Han forteller om en enorm overgang fra å ratte rundt i en bilcrossbil til en rallycrossbil med flere hundre hestekrefter.
- Overgangen er enorm. Jeg hadde ikke trodd den var så stor, sier han.
Først måtte han lære seg å håndtere den nye rallycrossbilen. Etter å ha hatt den i Sverige for å bli ytterligere justert, måtte han nesten lære seg å kjøre den helt på ny igjen, så endret ble kjøreegenskapene.
- Jeg har kjørt bilen veldig lite. Stevnet på Evenes for to uker siden var mitt første, og nå denne helga. Jeg plages litt med holde den i 1. gir, men det får vi sikkert fikset. Føreren innfrir ikke helt enda, han heller, smiler Kristian Lakselv.
Sammen med kompisen Reidar Dahlberg har de Team Lakken, og med seg har de 8-9 mekanikere til å hjelpe seg underveis. I helga var det særlig Reidar som måtte han hjelp. Han kjører en BMW med en 2,1 liters Volvo-motor under panseret, og i helga fikk han kjørt bare knapt tre heat før motoren skar seg. Den lot seg ikke fikse før finalen i helgas kjøring på hjemmebane.
- Denne bilen konkurrerer i den rimeligste rallycrossklassen i Sverige. Det er den klassen som har flest deltakere, for biler under 2400 kubikk og maksimalt 20 poeng brukt på oppgradering og ombygging av bilene, forteller Reidar Dahlberg.
Hans motor yter i benk 177 hestekrefter, når den fungerer, og på bakhjulene er det målt knapt 160 hestekrefter.
- Det er ikke i nærheten av Kristians bil, men den holder nå bra følge likevel, sier Reidar Dahlberg.
Han har også noen år med bilcross bak seg før han lot seg lokke til å satse mer penger på en rallycrossbil.
- Da Kristian kjøpte rallycrossbil, ble jeg også «lokket» til å skaffe meg en. Det er fint å kunne ha en bil som en ikke trenger være redd for skal bli kjøpt opp av andre etter løpene, slik bilcrossbilene kan bli for en billig penge, sier Reidar Dahlberg.
- Det er djevelsk dyrt å holde på med dette, men heldigvis har vi noen sponsorer som hjelper oss til å kunne drive med dette, sier Kristian Lakselv og Reidar Dahlberg.