Rekordstort kjøpeutbytte fra i fjor:

FORNØYD: Jon Kvello er fornøyd og sier det store kjøpeutbyttet viser at det er mange som handler hos dem og er medlem. Arkivfoto: Knut Solnes.
FORNØYD: Jon Kvello er fornøyd og sier det store kjøpeutbyttet viser at det er mange som handler hos dem og er medlem. Arkivfoto: Knut Solnes.

Kundene ved denne Extra-butikken får 1,9 millioner kroner av potten

BARDU: Extra Setermoen er nummer to på listen i Midt-Troms som har opparbeidet mest utbytte. Totalt i Coop Nord sine butikker er det snakk om 57 millioner kroner.

Publisert Sist oppdatert

– Det viser at mange handler hos oss og er coop-medlem, sier butikksjef hos Coop Extra Setermoen, Jon Kvello.

Coop Nord sine butikker har i fjor opparbeidet 57 millioner kroner i kjøpeutbytte og medlemsbonus, kommer det fram i en pressemelding fra Coop. Av disse er 15,6 millioner kroner opptjent i Midt-Troms.

Økning på 14 millioner

På listen er det Extra Olderhamna på Finnsnes som har opparbeidet seg mest utbytte, med over 2 millioner kroner. Nummer to er Extra Setermoen med 1,9 millioner kroner. Nummer tre er Extra Sjøvegan med rett over 1,6 millioner kroner og Extra Storsteinnes på godt over 1,5 millioner kroner og som nummer fire. Det er totalt 17 Coop-butikker i Midt-Troms.

Det utbetales altså 57 millioner kroner til medlemmer i landsdelen i løpet av februar. I tillegg får medlemmene løpende kontantrabatt ved bruk av kuponger, medlemskupp og rabattene fra samarbeidspartnere.

Totalt har de 102.000 medlemmene i Coop Nord fått 120 millioner i økonomiske medlemsfordeler i fjor. Det er en økning på 14 millioner fra året før. Den daglige lederen på Setermoen trekker fram at det er flere måter å opparbeide seg bonus.

– Det er 11 prosent på frukt og grønt, 20 prosent på babybonus, drivstoffbonus og ekstra bonus ved bruk av Coop Mastercard, sier Kvello.

Han forteller at det legges til rette med både plakater og hyllemarkører for å opplyse kundene om forskjellige medlemsfordeler. Og at det kan virke som at Coop er i tida med sine løsninger ovenfor hvordan kundene kan handle. Her tenker han på Coop Pay og forsøk som gjøres med scanning av varer med mobilen i Obs butikker. Likevel ser han et potensiale for flere medlemmer på Setermoen.

– Det er et stort antall som er medlemmer, men det er mange som ikke er det. Spesielt tror jeg det er mange i Forsvaret som ikke er medlemmer, sier Kvello.

Resultatet på kjøpeutbyttet mener han derfor kunne vært betraktelig høyere om alle som handlet hadde meldt seg inn.

Høyt salg

Kvello har fått tilbakemelding på to andre målinger som er gjort ved Extra Setermoen.

Butikken havnet på en 18. plass i Extra-butikker med mest omsetning i landet i fjor. I tillegg er de den butikken som har størst salg av energidrikken Redbull, med hele 50 prosent mer salg enn butikken som kom på 2. plass i salg.

– Vi er veldig fornøyde med å ha så stor omsetning at vi havner på topp 20 nasjonalt, sier Kvello.

Han presiserer at hoved salget av Redbull går til personer i 18-20 års alderen, og at det selvsagt kan settes et spørsmålstegn til om det er sunt. Men at det er voksne personer som for et meste kjøper energidrikken.

– Det må jo sees på i måtehold, legger Jon Kvello til.

Coop Nord er det 5. største samvirkelaget i Norge med 58 butikken i Troms, Ofoten og Lofoten kommer det fram av pressemeldinga.

– I Coop er vi stolte over å være annerledes, og spesielt når overskuddet skal deles og medeierne får sitt kjøpeutbytte. Coop er eneste dagligvarekjede som deler overskuddet med medlemmene. Og alle kan bli med, sier Administrerende direktør i Coop Nord, Yngve Haldorsen i pressemeldinga.

Powered by Labrador CMS