PLAN, MEN INGEN PENGER: Slik blir den nye kryssløsninga på Rustahøgda. Det betinger imidlertid at finansieringa på 30 millioner kroner kommer på plass. (Illustrasjon: Statens vegvesen)
PLAN, MEN INGEN PENGER: Slik blir den nye kryssløsninga på Rustahøgda. Det betinger imidlertid at finansieringa på 30 millioner kroner kommer på plass. (Illustrasjon: Statens vegvesen)

Mangler 30 millioner kroner til nytt kryss

MÅLSELV: Statens vegvesen får ikke midler til å bygge det nye krysset på Rustahøgda i 2017. I verste fall kan prosjektet bli utsatt i minst ett år.

Publisert Sist oppdatert

Den opprinnelige planen var at kryssløsninga skulle stå ferdig til den nye videregående skolen på Rustahøgda blir tatt i bruk i august. Nå er det høyst usikkert om tidsplanen holder.

– Vi spilte krysset inn til finansiering i år, men fikk ikke bevilgning. Derfor har vi spilt den inn på nytt i 2018 og har prioritert den opp mot Nasjonal transportplan og handlingsprogrammet, forteller seksjonsleder Edel Austlid i Statens vegvesen.

På spørsmål om det betyr at det ikke kommer til å bli gjort noe med krysset i år, svarer hun:
– Nei, det vil sannsynligvis ikke det, såfremt ikke noen går inn og forskotterer løsninga.

Skal flytte krysset

Ifølge Austlid er hele kryssløsninga med stort og smått kostnadsberegnet til om lag 30 millioner kroner. Prosjektet går kort fortalt ut på å flytte E6-krysset i underkant av 100 meter sørover for å få bedre sikt og bedre adkomst. Det blir avkjøringsfelt på E6 i begge kjøreretninger. I tillegg skal det bygges ei rundkjøring i Ole Reistads vei, mellom Næringshage Nord og Polarbadet. Det skal også etableres fortau og en kollektivterminal med sju bussholdeplasser i Ole Reistads vei.

– Holdeplassene er forbeholdt skolebussene til ungdomsskolen og den videregående skolen, samt regionbussene, sier seksjonslederen.

Hun legger til at Vegvesenet har alt klart til å lyse veikrysset ut på anbud. Målselv kommune ga i slutten av januar tillatelse til tiltaket. Det eneste som mangler, er penger. Austlid estimerer byggetida til om lag et halvt år.

– Vi er klar til å bygge hvis det skulle løse seg med penger. Jeg er optimist, men det er vanskelig å si om det blir noen løsning som innebærer byggestart i år. Vi må forhandle med Målselv kommune og Troms fylkeskommune og se på mulige løsninger med dem.

Slik blir den nye kryssløsninga på Rustahøgda. Det betinger imidlertid at finansieringa på 30 millioner kroner kommer på plass. (Illustrasjon: Statens vegvesen)

Kryssmøte i Tromsø

Mandag ettermiddag hadde Vegvesenet, kommunen og fylkeskommunen et møte i Tromsø for å diskutere denne saken. Målselvordfører Nils Foshaug beskriver møtet som bra, men det kom ikke noen løsning på finansieringa.

– Vi konkluderte med at Vegvesenet sjekker ut noe internt om muligheter. Dagens veikryss på Rustahøgda er farlig. Hvis vi ikke klarer å skaffe nødvendig finansiering på hele kryssløsninga, må vi tenke på alternativer, sier Foshaug.

Han mener at man i løpet av kort tid må komme fram til et svar på hvordan man skal komme i mål med finansieringa. Partene skal ha et nytt møte om et par uker for å se om de kan komme noe videre i denne saken.

– Forskottering av midler kan være ei aktuell problemstilling, men det krever at noen lover penger. Det er ikke slik at Målselv kan forskottere 30 millioner kroner for staten, som har mer penger enn oss. Men vi må finne ei løsning, for krysset kan ikke være slik det er nå, mener ordføreren.

I verste fall frykter han at hovedplanen for krysset kan bli ett år forsinket. I så tilfelle er Foshaug av den oppfatning at det må gjøres midlertidige tiltak som minsker faren for ulykker på Rustahøgda.

– Noe må gjøres på Rustahøgda. Det er vårt utgangspunkt i denne saken, avslutter han.

Powered by Labrador CMS