UHØRT: Bonde Oddvar K. skogli mener det er uhørt at det kan ta opp til fem dager før kadaverbilen henter døde dyr. Foto: Leif A. Stensland
UHØRT: Bonde Oddvar K. skogli mener det er uhørt at det kan ta opp til fem dager før kadaverbilen henter døde dyr. Foto: Leif A. Stensland

Måtte selv frakte død ku

SKJÆRET: Kadaverbilen befant seg i Sør-Helgeland og ville ikke komme til Balsfjord før tidligst torsdag. Det ble for lenge å vente for bonden, som dermed selv måtte frakte den døde kua til deponiet på Stormoen.

Publisert Sist oppdatert

Det var mandag denne uka bonde Oddvar K. Skogli opplevde at ei av hans kyr døde i fjøset.

For så vidt livets gang, ifølge Skogli, som derimot ikke er fornøyd med hverken ordningen med å frakte kadaver til deponiet på Stormoen eller tiden det tok å komme fram på telefonen til Norsk Protein.

– Jeg brukte en halv time på å komme gjennom på telefonen. Nummeret som står oppført på bedriften lokalt, er ikke i bruk. Jeg fikk nytt nummer hos ei dame hos Norsk Protein sentralt. Men vedkommende som tok telefonen, skjønte ikke noe av at jeg ringte til henne. Jeg ringte tilbake til hovedkontoret og fikk til slutt nummeret til sjåføren på kadaverbilen for å melde fra om at jeg hadde et dødt dyr. Det opplevdes som veldig tungvint å nå fram, forteller Skogli.

Hentes etter tre dager

Etter endelig å ha kommet fram til sjåføren på kadaverbilen og gitt han adressen som kadaveret skulle hentes, ble Skogli enda mer rystet.

– Jeg spurte sjåføren om når de kom for å hente det døde dyret. Det spørs, var det første han sa før han deretter la til: tidligst på torsdag. Grunnen var at han da var på Sør-Helgeland og skulle samle døde dyr på turen oppover, forteller Oddvar K. Skogli.

Som tidligere ordfører var det nettopp Skogli som i sin tid stod på for å få fabrikken etablert på Stormoen. Han legger ikke skjul på at han ble rystet over at den døde kua ikke kunne fraktes til anlegget på Stormoen først tidligst tre dager etter at den var død.

– Hva når et dyr dør om sommeren og det er 20 plussgrader? Etter ett døgn vil dyret gå i forråtnelse, med de helsemessige ulemper dette vil føre til, spesielt med tanke på smittefaren, sier Skogli.

Han mener i så måte at han er heldig som ikke bor så langt unna deponiet.

– Hva om jeg hadde bodd i Nordreisa eller enda lenger nord? Jo, da måtte jeg brukt en hel dags kjøring for å få kadaveret til Stormoen. Dette uten at jeg hadde fått betalt. Men når døde dyr hentes av kadaverbilen, er dette gratis, avslutter Oddvar K. Skogli.

Ny innsamlingsordning

Det lyktes ikke Nye Troms å få kommentar fra Norsk Protein, som for tiden jobber med et prosjekt for innsamling av kadaver.

På bedriftens hjemmeside vises det til at fra 2016 vil innmelding av kadaver foregå elektronisk, og det etableres ett transportkontor på Hamar. Der står det også:

• Fra 2016 vil alt av innmeldinger av døde dyr gå direkte til Norsk Proteins egen logistikkorganisasjon på Hamar. Der vil rutene planlegges og optimaliseres, for så å gå direkte ut til kadavarbilene. Herifra vil da våre to ruteplanleggere til enhver tid ha kontroll over pågående hentinger og leveringer.

• Hovedmålet med denne endringen er at vi ønsker å gjøre tjenesten mer effektiv, lønnsom og mer brukervennlig.

• Leverandøren melder inn sin henting så snart dyret er dødt, via vår nye nettbaserte innmelding, www.norskprotein.no

• Fra bestilling til henting kan det ta inntil 5 dager.

Videre heter det at den største forskjellen fra tidligere er at innmeldingen og andre forespørsler angående kadaverhenting går direkte til Norsk Protein og ikke lenger til de forskjellige transportørene.

Tidsplanen for den nye ordningen viser at i Nord-Norge vil denne tre i kraft fra juni 2016.

Powered by Labrador CMS