MILLIONTAP: Fra og med november får ikke Transport Nord inntransportere melk til Tine Meieriet Storsteinnes. Ifølge daglig leder Steinar Øverås innebærer dette et tap av ti arbeidsplasser og opptil 14 millioner kroner for firmaet.
MILLIONTAP: Fra og med november får ikke Transport Nord inntransportere melk til Tine Meieriet Storsteinnes. Ifølge daglig leder Steinar Øverås innebærer dette et tap av ti arbeidsplasser og opptil 14 millioner kroner for firmaet.

Mister melketransport etter 35 år

BALSFJORD: Siden 1982 har Transport Nord hentet kumelk på gårdene for Tine. I november tar et transportselskap fra Bodø over inntransporten av melk.

Publisert Sist oppdatert

Dette kunngjorde Tine i en pressemelding fredag. Daglig leder Steinar Øverås i Transport Nord AS forteller at også de først fikk vite om Tines avgjørelse på fredag.

– Det overrasker oss ganske mye at man ikke rekker å få orientert sine ansatte før Tine sender ut en pressemelding, sier Øverås.

Fra og med november skal Stensen Transport i Bodø få utvidet oppdrag med inntransport av melk fra gårdene. De har fått en treårskontrakt som gjelder transport fra Salten i sør til og med Langfjorden i Finnmark i nord. Transport Nord har til nå hatt jobben med å transportere melk til Tines meieri på Storsteinnes fra rundt 210 gårder fra Lyngen i nord til Andøya i sør. Men Stensen Transports utvidede oppdrag betyr at Transport Nord mister sin kontrakt med Tine etter 35 år som transportør for selskapet.

– Det betyr for vårt firma tap av ti lokale arbeidsplasser og en omsetningsreduksjon på 13 til 14 millioner kroner. Det blir et stort inngrep for firmaet og de ansatte, sier Øverås.

Transport Nord er basert i Tromsø og i Målselv. I sistnevnte kommune gjennom Målselvterminalen AS på Andslimoen, og Øverås forteller at sjåførene som blir berørt av opphøret av Tine-kontrakten, er lokalisert i Balsfjord, Målselv, Lenvik og Tromsø.

Direktør for Tine Råvarehåndtering, Ann-Norill Stennes, forklarer i pressemeldinga at to transportører mister avtalen med Tine som resultat av den nye kontrakten. Hun sier også at det er grunn til å tro at flere av sjåførene hos transportørene får oppdrag for Stensen Transport, men at det er opp til den nye transportøren. Øverås mener det er for tidlig å si hva som skal skje med deres sjåfører.

– Arbeidsplassene må på en eller annen måte opprettholdes, sier han.

Nytt ruteopplegg

Transport Nords andre store oppdragsgiver er Coop, og de distribuerer matvarer for kjeden i hele Troms, deler av Nordland og Vesterålen og Lofoten. Bortfallet av kontrakten med Tine vil likevel gjøre et stort innhugg i selskapet.

– Ikke minst har Tine vært en trygg og god arbeidsgiver. Det er mange sider ved dette som er litt trasig, sier Øverås.

Tine sendte i desember ut forespørsler om transportopplegg og pris til fem av transportørene som allerede kjører for dem, samt fire nye transportører. Stensen Transport hadde allerede kontrakt med dem i Bodø, og de ble valgt ut ifra pris, gjennomføring av oppdrag, omdømme og utstyrsportefølje. Ifølge direktør Stennes skal det nå utarbeides et mer detaljert ruteopplegg, og de skal informere produsentene godt underveis. Etter planen skal Stensen Transport overta transporteringa fra november, men Stennes forklarer at det kan bli justeringer underveis.

– I denne perioden vil vi også bruke nødvendige ressurser med gjennomgang av rutiner og opplæring for å sikre oppstart med ny transportør, sier Stennes.

Powered by Labrador CMS