Disse elevene jobber for et godt skolemiljø:

UNGE MOTIVATORER: Fra venstre foran Fatma Qalandar Khail, Synne Sjøgren Sivertsen, Lois Tajet, MarkusKihle Nesvik, Hannah Nathalie Sæbø-Thoresen og Sondre Klokkerhaug. Fra venstrebak Runa Gjerdrum, Amund Håker, Regine Gaare Gamst, Iver Haugli Endresen, SynneLundnes og Emil Haugli Endresen. Foto: Fredrikke Fjellberg Moldenæs
UNGE MOTIVATORER: Fra venstre foran Fatma Qalandar Khail, Synne Sjøgren Sivertsen, Lois Tajet, MarkusKihle Nesvik, Hannah Nathalie Sæbø-Thoresen og Sondre Klokkerhaug. Fra venstrebak Runa Gjerdrum, Amund Håker, Regine Gaare Gamst, Iver Haugli Endresen, SynneLundnes og Emil Haugli Endresen. Foto: Fredrikke Fjellberg Moldenæs

– MOT handler om å bygge robuste ungdommer

HARALDVOLLEN: Mandag og tirsdag denne uka ble 12 målselvungdommer utdanna «ung motivator». Nå skal de reise rundt i kommunen og gjøre overgangen fra sjuende klasse til ungdomsskolen lettere for elevene.

Publisert Sist oppdatert

Ungdom med MOT er utvalgte ungdommer i alderen 14-25 år som skal bidra til et godt oppvekstmiljø på skolen. Denne uka ble ti elever fra niende klasse på Bardufoss ungdomsskole, en elev fra niende klasse på Bjørkeng oppvekstsenter og én elev fra niende klasse på Øvergård montessoriskole ferdig utdanna «ung motivator». Nå er de rusta til å styrke miljøet på skolen og hjelpe sjuendeklassingene i Målselv til å få en positiv overgang fra barneskolen til ungdomsskolen. På skolen skal de den 22. november også arrangere MOT til å glede-dagen, og neste høst skal de ta imot de nye elevene på ungdomsskolen. MOT til å glede handler om å glede andre med enkle midler. Og kanskje skal det ikke så mye til for å gjøre andre glad.

– Vi har et ansvar uansett hvor vi er, om å se andre, inkludere og være snill. Vi skal besøke sjuende klasse og gjøre elevene trygge til å starte på ungdomsskolen, forteller Markus Kihle Nesvik, og får støtte fra de andre ungdommene.

Inkludering og gode verdier

MOT-konseptet ble ifølge nettsiden mot.no, etablert i 1997 på grunn av et sterkt ønske om å bidra positivt til samfunnets mange utfordringer, som rusmisbruk, vold, kriminalitet, mobbing, psykiske vansker og utenforskap. I dag jobber MOT forebyggende slik at ungdom lærer å ta beviste valg.

– MOT handler om å bygge robuste ungdommer som inkluderer alle, sier Monica Karlstad.

Niendeklassingene i Målselv har alle mye å si om MOT og det å være ung motivator. Nye Troms ba ungdommene utdype hva MOT er for dem. Hva står elevene for nå som de er ung motivator?

– Hvis vi ser noen som ikke har det bra, så skal vi hjelpe, sier Emil Haugli Endresen.

– Vi skal være gode forbilder, sier Regine Gaare Gamst og Iver Haugli Endresen.

Ungdommene øver seg til de skal besøke sjuendeklassingene i kommunen og snakke om hvordan det er å starte på ungdomsskolen. - Mye av det vi lærer om framføring kan vi også bruke selv på skolen, forteller Sæbø-Thoresen (t.v.) og Haugli Endresen.

Fatma Qalandar Khail er enig og mener det er viktig å si sin egen mening og stå opp for andre.

– Mot til å si nei og stå opp for deg selv er også viktig, sier Regine Gaare Gamst.

Hun får støtte fra Sondre Klokkerhaug, som framhever mot til å gjøre det man selv vil og være seg selv.

– Mot til å bry deg, inkludere eller gå bort til noen som har det tøft, sier Hannah Nathalie Sæbø-Thoresen.

– Vi skal hjelpe til, slik at alle elever vet at det er noen på skolen som bryr seg, sier Synne Lundnes.

Trygghet

Runa Gjerdrum er enig og framhever at de skal være trygge personer å være sammen med. Amund Håker peker på det å skape et trygt miljø.

– Mot handler om å tørre å hjelpe andre, så elevene skal slippe å føle seg pressa til noe de ikke vil, sier han.

Lois Tajet peker på at de tre verdiene til MOT, mot til å leve, mot til å bry seg og mot til å si nei, handler om å være modig.

– Ta egne valg, sier Iver Haugli Endresen.

– Jeg synes mot til å si din mening er viktig, ikke stå og se på hvis noen gjør noe galt, mener Markus Kihle Nesvik.

Synne Sjøgren Sivertsen mener det er viktig å ha mot til å se andre, inkludere og akseptere at alle er ulike.

– Jeg tror på mangfold, sier hun.

Sosialt og god læring

Mandag til tirsdag overnatta ungdommene på Haraldvollen i Målselv. De er alle enig om at Haraldvollen er en fin plass å være, med god mat. Lærer på Bjørkeng oppvekstsenter, Sigrunn Haugli, og miljøterapeut på Bardufoss ungdomsskole, Johnny Slettbakk, har hatt ansvar for elevene og deres ung motivator-utdannelse.

Sigrunn Haugli (t.v), Monica Karlstad og Johnny Slettbakk er MOT-coacher i Målselv.

I tillegg til Monica Karlstad, som er MOT-coach på Bardufoss ungdomsskole og Sameskolen, og koordinator for MOT i Målselv. Alle ungdomsskoleelever i hele Målselv mottar MOT, og i løpet av ungdomsskolen får alle klasser 12 økter hver med MOT-coachene. I tillegg til Karlstad er Slettbakk også MOT-coach på Bardufoss ungdomsskole. Haugli står for MOT-øktene på Bjørkeng oppvekstsenter og Øvergård montessoriskole.

– Vi har denne uka lært å formidle MOT-verdiene på en bra måte, forteller Regine Gaare Gamst.

– Ung motivator er en fin mulighet til å være sosial og møte andre ungdommer, sier Hannah Nathalie Sæbø-Thoresen.

Hun får støtte fra Synne Lundnes og Lois Tajet, som forteller at de har lært hvordan de skal opptre og snakke på en ordentlig måte til sjuendeklassingene.

– Det har vært seriøst, men også morsomt. Vi har lært om innlevelse og energi for å nå inn til publikum, forteller Markus Kihle Nesvik.

Elevene sitter igjen med mange inntrykk etter utdanninga, og budskapet er i grunn ganske enkelt.

– Et smil kan gjøre en stor forskjell og gjøre noen glad. Et smil sier: Hei, jeg ser deg, avslutter Synne Lundnes.

Powered by Labrador CMS