MANGFOLD: Det var ei god blanding av folk i alle aldre som hadde vært heldige og kapret seg billett til kveldens arrangement. Dette beviser ytterligere at finkultur og folkelighet absolutt går og kombinere.
MANGFOLD: Det var ei god blanding av folk i alle aldre som hadde vært heldige og kapret seg billett til kveldens arrangement. Dette beviser ytterligere at finkultur og folkelighet absolutt går og kombinere.

Musikalsk balsam for folkesjela

BARDUFOSS: Forsvarets Musikkorps Nord-Norge brakte lys og varme til mørketida med sin nyttårskonsert torsdag kveld, der klassiske perler og nordnorsk folkesjel gikk hånd i hånd.

Publisert Sist oppdatert

Flere hundre personer sto tålmodig i kø og ventet utenfor inngangen til storsalen da dørene omsider åpnet torsdag kveld. Foajeen kokte av forventning og oppløftet stemning og summing fra alle de festkledde og festklare gjestene. De som var på plass tidlig, hadde sikret seg kanapeer og sjampanje i forkant av konserten. Nyttårskonserten er i ferd med å bli en tradisjon og er et samarbeid mellom Forsvarets Musikkorps Nord-Norge og Hærens operasjonsstøtteavdeling. Selv omtaler Forsvaret arrangementet som en måte å betale tilbake til lokalbefolkningen for den tålmodigheten de blir møtt med av den sivile mann og kvinne som står ut med å bo og ferdes i et område med mye militær aktivitet. Men konserten var også en hyllest til en hel landsdel, noe konferansier Ketil Høegh sterkt bidro til.

Se alle bildene fra konserten her.

Klassisk musikk ble varmt og humoristisk introdusert og fikk følge av morsomme anekdoter og fortellinger med til dels ramsalt, nordnorsk innhold, med signatur av både Arvid Hanssen og Asbjørn Dybwad. Wienervals og kjøssefestival i Smedfjordvær. Operahus og fiskeslo. En skulle tro disse elementene vanskelig kunne kobles sammen på en vellykket måte, men resultatet ble ganske enkelt riktig. Torsdag kveld var alle stolte over å være nordlendinger.

Musikk av stor kvalitet

Forsvarets Musikkorps Nord-Norge, lokalt også kalt Divisjonsmusikken, er et ensemble av profesjonelle musikere med daglig tilhold i Harstad, og som turnerer og holder ukentlige konserter i inn- og utland. De tretti musikerne trakterer de fleste instrumenter som hører hjemme i tradisjonell janitsjarmusikk, som klarinett, fløyte, obo, fagott, saksofon, horn, trombone, tuba og slagverk. I tillegg hadde de kontrabass, euphonium og xylofon, og sammen gjenskapte de de gamle komponistene på en fortreffelig måte, til glede for alle i salen. Dirigent for korpset var svenske Alexander Hanson. Han har etter hvert fått god trening med nordlendinger etter blant annet å ha vært med korpset på turné sist år. Han var en energisk og utadvendt dirigent som ga mye av seg selv under konserten, og han la for dagen lidenskap, humor og sjarme. Et godt utgangspunkt for at både orkester og solister skal kunne yte sitt beste og skape musikk som treffer publikum i hjertet.

Overbevisende og vakkert

Sammen med musikerne på scenen deltok sopranen Berit Norbakken Solset med utsøkt vakre tolkninger av kjente, klassiske musikkstykker. Hun er opprinnelig fra Finnsnes og startet sin karriere ved Musikkonservatoriet i Tromsø. Deretter gikk ferden til Tyskland, før hun en periode bodde i Oslo.

– Heldigvis tok jeg til vett og flyttet til Tromsø, skøyer den talentfulle og forbløffende jordnære operasangerinnen. Under konserten framførte hun «Rosinas arie» av Rossini, «Where ever you walk» og «Tornami a vagheggiar» av Händel, «Je veux vivre» av Gounod, og som ekstranummer den kokette og flørtende «Mein Herr». Med stemme, mimikk, glimt i øyet og kroppsspråk bidro Solset til at også de som ikke er språklig bevandret, fikk med seg innhold og tema i de ulike stykkene. En sjarmerende og litt «utypisk» operasanger, som rent utseendemessig kunne gått for å være en jazz- eller nattklubbsangerinne. Men det inntrykket varte kun til hun begynte å synge, for maken til register, klang og dynamikk og ikke minst stemmekontroll, skal du jammen lete etter. Aller klarest skinte hennes nesten overjordisk vakre tolkning av «O mio babbino caro» av Puccini, og om dette er en vuggesang hun selv synger for sine barn, er jeg redd de sovner gråtende hver kveld.

Verdig nyttårsmarkering

Det ble halvannen time uten dødpunkter for de nær 400 personene som var møtt fram til konserten. Det var på forhånd rift om billettene, noe som bidro til at de som var til stede, på mange måter følte seg privilegerte. Og det hadde de all mulig grunn til. Korpset åpnet lekent med muntre «Overture til Flaggermusen» av Johann Strauss d.y. Videre Brahms «Variasjoner over et tema av Haydn», et vanskelig stykke med store skiftninger, som strekker seg fra usigelig vart og vakkert til dramatisk og mektig, med mer enn et hint av vemod. Tradisjonen tro kom sjampanjeflaskene inn på scenen avslutningsvis som ekstra krydder til framføringa av «Champagnegaloppen» av Lumbye. Dirigent Hanson opptrådte som den reneste rockestjerna der han dirigerte orkester, en sjampanjekorksprettende John Lien og et begeistret og trampeklappende publikum. Vi håper og tror at Forsvarets Musikkorps Nord-Norges nyttårskonsert blir et fast innslag, og at sivile og militære kan komme sammen og markere inngangen til det nye året på denne flotte måten også for ettertida.

Powered by Labrador CMS