ALVORLIG: Rådmann Ellen Beate Lundberg vil gjøre alt hun kan for at situasjonen på Balsfjord bo- og servicesenter skal løse seg. – Konflikten må løses der den er, ikke i media. Jeg forventer nå vilje til løsning hos begge parter, sier hun.
ALVORLIG: Rådmann Ellen Beate Lundberg vil gjøre alt hun kan for at situasjonen på Balsfjord bo- og servicesenter skal løse seg. – Konflikten må løses der den er, ikke i media. Jeg forventer nå vilje til løsning hos begge parter, sier hun.

– Nå er det nesten uutholdelig

STORSTEINNES: Det lyser røde varsellamper for arbeidsmiljøet på Balsfjord bo- og servicesenter. Nattevaktene sier saka kunne vært løst for snart et år siden.

Publisert Sist oppdatert

– Vi har lyst til å forsvare oss og forklare oss. Det er derfor vi nå velger å stå frem.

Det sier Tonje Lyssand, Silje Storbakk, Rønnaug Henriksen og Janne Nysted, som alle jobber som nattevakter på Balsfjord bo- og servicesenter. De snakker med avisa på vegne av de ni som for snart et år siden ba kommunalledelsen om et møte for å få drøftet utfordringer de så komme på arbeidsplassen.

– Hadde vi blitt tatt på alvor den gangen og blitt hørt og sett, ville aldri konflikten ha eskalert. Nå er det nesten uutholdelig å være på jobb, sier Janne Nysted.

Nattevaktene betjener alle fem avdelingene på enheten, samt omsorgsboligen. Flere av de involverte er per i dag helt eller delvis sykemeldt som følge av situasjonen. En situasjon som de nå erfarer blir verre dag for dag.

Eskalerer

De ni nattevaktene forteller at deres intensjon aldri var å trekke flere inn i konflikten. Fra starten av ønsket de å bli hørt. Istedet ble samtlige ansatte innkalt til allmøter for å lære om konflikthåndtering og arbeidsmiljø.

– Vi gikk aldri til avisa med vår sak. Den ble fanget opp som følge av vår skriftlige klage til Fylkesmannen og Arbeidstilsynet. Det var da andre ansatte gikk anonymt i avisa og nærmest avviste at det var en konflikt, at vi reagerte, sier Nysted.

Hun forteller at hun følte seg ydmyket og offentlig uthengt som følge av avissaka. I etterkant har noen kopiert opp alle sidene i den skriftlige klagen og lagt den ut på et vaktrom på sykehjemmet slik at alle kan lese. I tillegg er flere avissaker kopiert opp og lagt ut.

– Vi har hele veien holdt denne konflikten tett til brystet. Det var en konflikt mellom oss og ledelsen, men nå har den eskalert til noe forferdelig. At noen kopierer opp klagen der også våre navn står, er nærmest som at vi skal gjøres til spott og spe, sier Tonje Lyssand.

– Vi vet ikke hvem som har gjort dette, og vi vet heller ikke hvem som uttalte seg i avisa og roset ledelsen i skyene. Jeg klarer nesten ikke gå inn på sykehjemmet slik det er nå. Jeg kjenner gråten presse på, sier Rønnaug Henriksen.

Presset

De ni nattevaktene er dypt fortvilt over situasjonen, og de som er i jobb, føler liten glede over arbeidet. De beskriver at de tidligere trivdes svært godt på arbeidsplassen, og at alle gikk overens.

– Opprinnelig var dette som sagt en konflikt mellom oss og ledelsen. Vi var frustrerte over at vi ble presset over på dagvakter, samtidig som at enkelte faktisk har legeerklæring på at de må jobbe natt. Argumentasjonen for å endre turnusen har i tillegg endret seg hele veien, sier Janne Nysted.

De sier de er fratatt nattevaktsmøtene og står dermed uten en faglig arena der de kan diskutere arbeidet sitt. Som følge av endringa i turnusen taper hver enkelt 12 000 kroner per år, ifølge Tonje Lyssand.

– Vi har aldri tidligere opplevd endring av turnus på den måten det gjøres nå. Arbeidet med turnusen ble i tillegg holdt hemmelig, til den plutselig ble endret. Vi har ikke fått være med på noen deler av prosessen, sier hun.

De understreker at turnusendringa bare er en liten del av konflikten, og at opplevelsen av å ikke bli hørt fra starten av, gjorde saka verre.

– Vi føler at vi blir straffet for at vi varslet, sier Rønnaug Henriksen og viser til at de som ikke har godtatt å ta dagvakter, heller ikke har blitt satt opp på ekstravakter. – Slik har det vært siden i fjor høst, sier hun.

Berørt

De ni nattevaktene reagerer også sterkt på at beboere ble trukket frem i reportasjen fra sykehjemmet.

– Vi vil understreke at konflikten aldri har berørt pasientene. De får den pleien de har krav på, og vel så det, sier Janne Nysted.

De kjenner alle på at de er slitne og frustrerte og sier situasjonen går ut over familielivet.

– For oss blir dette en konflikt som vi ikke får bearbeidet. Det går ut over våre familiemedlemmer, sier Tonje Lyssand.

– Jeg har ondt i hjertet når jeg ser hvordan dette påvirker mine kolleger på sykehjemmet, sier Janne Nysted.

– Hva skal til for at konflikten får en utgang?

– At vi blir hørt og respektert. Det koster penger at vi går sykemeldt, for det er ingen tvil om at vi blir psykisk syke av dette, sier Rønnaug Henriksen. – Vi håper at kommunen nå tar tak i dette og gjør et strakstiltak.

Tas på alvor

Rådmann Ellen Beate Lundberg vil gjøre alt hun kan for at situasjonen på Balsfjord bo- og servicesenter skal løse seg. – Konflikten må løses der den er, ikke i media. Jeg forventer nå vilje til løsning hos begge parter, sier hun.

– Det er viktig fra arbeidsgivers side å si at vi ikke underkjenner at noen føler seg mobbet og trakassert. Som rådmann erkjenner jeg at utfallet muligens hadde vært et annet dersom vi hadde valgt noe annerledes i tidlig fase. I etterpåklokskapens lys reflekterer jeg over det. Men jeg vet med sikkerhet at ledelsens intensjon er og har vært den beste hele veien.

Det sier rådmann Ellen Beate Lundberg, som betegner konflikten på Balsfjord bo- og servicesenter som alvorlig.

– Den har eskalert og er nå ødeleggende for arbeidsmiljøet på en stor arbeidsplass. I en slik situasjon er det bare tapere, og for meg er det viktig å forhindre at dette fortsetter.

Bekymret

Lundberg sier hun tar alle medarbeiderne på alvor, og at både de som har klaget og de som er utenfor konflikten, skal ha det bra på jobb. Hun understreker at arbeidsgiver har et særskilt ansvar for å sikre den enkeltes arbeidsmiljø, og viser samtidig til ei lang liste med tiltak som allerede har vært gjennomført.

– Vi har gjennom ulike tiltak forsøkt å løse konflikten. Det har vært samtaler og oppfølging med medarbeidere og fagpersoner, vi har hatt dialog med tillitsvalgte og verneombud. Det har også vært arrangert fagdager for å gi et felles løft for arbeidsmiljøet. Vi ser likevel at ikke alle tiltak har virket slik som vi mente.

Lundberg er bekymret både for de ansatte og lederne i bedriften.

– Fra egen erfaring som leder vet jeg at det å stå i en lederrolle tidvis er utfordrende. Noen ganger gjør man feil i sitt lederskap. Men da må man få sjansen til å rette opp den feilen, og ikke bli straffet for alltid. Det er viktig å huske at også lederne er mennesker, og jeg ser nå at flere av dem er fryktelig slitne. Vi kan rett og slett ikke ha det slik.

Tiltak

Rådmannen mener at hvis man som leder opplever at de valgene man har tatt, ikke treffer, må man vurdere å endre dem. Men hun minner om at det ikke er sikkert at løsninga på utfordringer på en arbeidsplass er at alt skal gå tilbake til slik det var før. Hun mener alle må søke å være løsningsorientert, og at saka må drøftes videre der konflikten er, ikke i avisen. Hun understreker også at i de tilfeller det dreier seg om medarbeidernes helse, skal det løses som personalsak og ikke i en kollektiv sammenheng.

– Hva gjøres fremover?

– Vi har allerede hatt personlige samtaler med hver av de involverte. Videre skal det gjennomføres en arbeidsmiljøundersøkelse der målet er å kartlegge forholdene på arbeidsplassen. Der vil det bli en samtale med hver enkelt ansatt.

I tillegg vil rådmannen initiere kontakt med Arbeidstilsynet.

– Vi ønsker Arbeidstilsynet velkommen for en ekstern og uavhengig vurdering. De vil kunne se utfordringene utenfra. Situasjonen som er nå, er ingen tjent med. Vi må derfor sette inn presise tiltak for at vi skal komme oss videre.

I likhet med de som står frem i dagens avis, betegner rådmannen det som at arbeidsmiljøet på enheten er i ferd med å bli splittet.

– Og det kan vi ikke tillate. Balsfjord bo- og servicesenter er en stor arbeidsplass som spiller en viktig rolle i kommunen. Her er mange dyktige medarbeidere og en dedikert og fremoverlent ledelse. Det verdsetter jeg stort.

Powered by Labrador CMS