Ministerbesøk etter dødsulykke:

DØDSULYKKE: To brødre mistet livet i ei trafikkulykke i Brandvollkrysset i Bardu søndag. Foto: Torbjørn Kosmo
DØDSULYKKE: To brødre mistet livet i ei trafikkulykke i Brandvollkrysset i Bardu søndag. Foto: Torbjørn Kosmo

– Nå haster det

Søndag mistet brødrene Helge (70) og Tor Egil Kristensen (74) livet på E6 i Bardu. Torsdag tropper samferdselsministeren opp på ordførerens kontor for å diskutere trafikksikkerhet.

Publisert Sist oppdatert

Bilen med brødrene i ble påkjørt bakfra i Brandvollkrysset i Bardu. De havnet så i motgående kjørefelt hvor de ble truffet av en tredje bil. Begge omkom i ulykka. En mann i 60-åra ble fratatt førerkortet på stedet.

Dagen etter dødsulykka kalte Statens vegvesen inn til krisemøte, og torsdag er det samferdselsminister Jon-Ivar Nygårds (Ap) tur. På eget initiativ har han tatt kontakt med Bardu-ordfører Toralf Heimdal (Sp).

– Det er positivt og veldig bra at han ønsker et møte. Der vil jeg gi han direkte innspill og tilbakemelding på stamveinettet. Og spesielt på strekninga mellom Heia og Brandvoll. Da vil jeg ta for meg de tre momentene kryssutbedringer, breddeutvidelse og gang- og sykkelveier, sier Heimdal til Nye Troms.

Vil flytte krysset

Strekningen Heia-Brandvoll har tidligere vært inne i Nasjonal transportplan som en såkalt utbedringsstrekning med flere uspesifiserte tiltak. Det er også gjennomført en del mindre tiltak på strekningen.

– Planen da var at de skulle se på hele strekningen. Det lå inne både breddeutvidelse, utbedring av kryss, gang- og sykkelsti og en egen stopp-plass for langtransport. Men det eneste som har kommet på plass er ei siktutbedring i Brandvollkrysset. Det hjelper, men kun der, og det er mange andre utfordringer i tillegg. Spesielt vinterstid, sier Heimdal.

I det aktuelle området har det vært vurdert omlegging av veien. Både for å løse framkommelighetsutfordringer i Brandvollbakken, og for å få til en bedre kryssutforming. Helst ser ordføreren at krysset flyttes 3-400 meter sørover slik at stigningen blir slakere.

– Det er det eneste fornuftige. Å bruke masse penger på et midlertidig kryss, det tror jeg ikke er bra, sier Heimdal.

Mange er redde

Statens vegvesen påstår at søndagens dødsulykke skjedde på ei strekning som ikke er spesielt utsatt for uhell.

– Hva er din kommentar til det?

– Jeg sitter ikke på noe statistikk her. Men det er ingen kjettingplass på veien. Så når det er glatt, må tungtransport kjøre fortere for å komme seg opp. Samme bakke må stenges hvert år, i flere timer av gangen, fordi det står vogntog fast, sier Heimdal.

Enkelte tar til orde for nedsatt fartsgrense på stedet. Det vil ikke ordføreren ha noe av.

– Om man skal ned til 60 kilometer i timen før den bratteste stigninga, så vil flere kjøre seg fast ved krysset. Det vil igjen skape farlige situasjoner. Det er synd å si det, men å sette ned farta vil skape mer trøbbel vinterstid, sier han.

Heimdal har snakket med lokale som daglig kjører gjennom Brandvollkrysset.

– Det er en veldig stor redsel for at noe skal skje der. Det kommer til å skje flere ulykker med den økende transporten på veien.

Fortsatt skeptisk

Kommunikasjonsrådgiver Caroline Maria Nilsen i Statens vegvesen sier at de, uavhengig av den tragiske ulykken, ser på strakstiltak for å bedre trafikksikkerhet og framkommelighet i området. De ønsker også et møte med Bardu kommune over ferien.

– Har du tro på at møtet vil bunne ut i noe konkret?

– Nei, egentlig ikke. Jeg har holdt på med dette siden 2006-07, med gjentatte henvendelser til vegvesenet om samme strekning uten at det har skjedd noe særlig. Da E6 ble bygd på 70-tallet, så lagde de veien en meter smalere, som et prøveprosjekt. Og hva var resultatet? Mange dødsulykker. Det er ikke bra, og nå haster det, sier Heimdal.

E6 er livsnæringen i nord og det er derfor ekstremt viktig at veien oppfattes som trygg.

– Det skal ikke være slik at man er nødt til å bryte fartsgrensen og gi pinne oppover for å komme seg opp Brandvollbakken. Men det må de som kjører tungtransport når det er glatt vinterstid, sier ordføreren.

14 døde

Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland er klar på at vegvesenet har et stort ansvar for at veiene er trygge og sikre. Men hun trenger hjelp.

– Vi skal gjøre vårt. Men trafikantens atferd på veiene er det mest avgjørende. Mindre justeringer kan redde mange liv. Fart, bilbelte og rus er årsakene som går igjen. Det er et stort ansvar å være sjåfør. Når du kjører bil så må det være hovedjobben, sier hun.

Så langt i år har 14 personer mistet livet i trafikken i juni. Det er dobbelt så mange som i fjor.

Powered by Labrador CMS