GEITOST: Begge ostene fra Balsfjord som skal konkurrere i VM er laget av geitemelk. Foto: Pressefoto
GEITOST: Begge ostene fra Balsfjord som skal konkurrere i VM er laget av geitemelk. Foto: Pressefoto

Nå kan denne osten bli verdensmester

BALSFJORD: To oster som produseres ved Tine Meieri på Storsteinnes skal kjempe om heder, ære og en VM-tittel i Bergen i dag.

Publisert Sist oppdatert

Mer enn 3000 oster fra hele verden samles i dag, fredag i Grieghallen i Bergen. Der skal ostene bedømmes av 230 internasjonale ostedommere, og kjempe om å bli kåret til verdens beste ost. To av de 3000 ostene som skal kjempe i Oste-VM kommer fra Balsfjord og produseres ved Tines meieri på Storsteinnes.

Geitost

Ostene det gjelder er Balsfjord og TINE Ekte Geitost. Førstnevnte har blitt hedret med Matmerks Spesialitetsmerke for unik smak, og begge ystes av geitemelk fra geiter i Troms.

- Det at de er laget utelukkende av geitemelk fra Nord-Norge er jo det som er særegent for disse to ostene. Det er nydelig god kvalitet på melka, for vi får svært gode leveranser fra våre eiere på geitemelk, sier meierisjef på Storsteinnes, Jan-Vidar Olsen.

Han mener at begge ostene har alle forutsetninger for å kunne gjøre det godt i VM i Bergen.

- Det er veldig fint å få være med å konkurrere i VM. Jeg håper virkelig at ostene vi sender i år får god omtale og premiering, sier Olsen.

Tine stiller med 18 oster i Mesterskapet, og de to ostene som Olsen snakker om, produseres altså utelukkende på Storsteinnes.

- Balsfjordosten produserer vi omtrent 30 tonn av i året og den ekte geitosten produserer vi mellom 250 og 300 tonn av i året, sier Olsen, og legger til at meieriet på Storsteinnes i dag produserer omkring 5500 tonn med ost i året.

Vant i fjor

I fjor var oste-VM lagt til London, og da stakk en av ostene fra Storsteinnes av med en gull-medalje.

- Det var utrolig gøy. Det var en vellagret Balsfjordost som fikk gull. Den kommer i sort voks og selges til restauranter i Norge, forteller meierisjefen.

Han forteller at en medalje og god omtale i VM ikke er noe som gir noen umiddelbar økning i produksjonsvolum for meieriets del, men med riktig markedsføring i etterkant kan det likevel vise seg i produksjonstallene.

- Når man markedsfører en slik premiering på riktig måte, så kan vi se at det gir en positiv effekt på salget, sier han.

Fjorårets gull bruker han mye.

- Jeg forteller mye om det, og synes det også er en fin markedsføring av nærområdet. Vi har gode leverandører av melk og bra kompetanse her til å foredle på en god måte, slik at vi kan produsere oster som får gull i VM. Det er vi stolte av. Nå er det bare å krysse fingrene for gull, også i år, sier Olsen.

Powered by Labrador CMS