SAMMEN FOR Å HJELPE: Disse 10 var til stede da Rask psykisk helsehjelp ble sparket i gang i Bardu onsdag: Fra venstre: Line Kroken (prosjektleder), Linn Bekkeli Furuly (prosjektmedarbeider), Tone Løkstad (prosjektmedarbeider), Mona Wærum (prosjektmedarbeider), Egil Halleland (foredragsholder), Jon Henrik Wien (direktør, Viken senter), Grete Furu (klinikkleder, Viken senter), Janne-Monica A. Kaarigstad (KOV-leder, Viken senter), Inger Linaker (enhetsleder helse, omsorg og barnevern i Bardu kommune) og Håvard Gangsås (rådmann, Bardu). Foto: Privat
SAMMEN FOR Å HJELPE: Disse 10 var til stede da Rask psykisk helsehjelp ble sparket i gang i Bardu onsdag: Fra venstre: Line Kroken (prosjektleder), Linn Bekkeli Furuly (prosjektmedarbeider), Tone Løkstad (prosjektmedarbeider), Mona Wærum (prosjektmedarbeider), Egil Halleland (foredragsholder), Jon Henrik Wien (direktør, Viken senter), Grete Furu (klinikkleder, Viken senter), Janne-Monica A. Kaarigstad (KOV-leder, Viken senter), Inger Linaker (enhetsleder helse, omsorg og barnevern i Bardu kommune) og Håvard Gangsås (rådmann, Bardu). Foto: Privat

Nå kan folk i Bardu få rask psykisk helsehjelp

BARDU: Det er gratis. Det er lett tilgjengelig. Og det krever ingen henvisning fra lege. Nå blir Bardu kommune først ut i Troms med å tilby rask psykisk helsehjelp til sine innbyggere.

Publisert Sist oppdatert

«Rask psykisk helsehjelp» (RPH) ble igangsatt som et pilotprosjekt i regi av Helsedirektoratet i 2012. Oppdragsgiver var Helse- og omsorgsdepartementet, Fram til 2016 var det 28 kommuner og bydeler lenger sør i landet som hadde etablert RPH, og i fjor ble ytterligere 16 kommuner og bydeler. Blant dem var Bardu kommune, som da sammen med Tromsø var de første kommunene i Troms som kom med i ordninga. Nå er etableringsfasen i Bardu over, og onsdag var det kick-off-seminar for prosjektet som lokalt er et samarbeid mellom kommunen og Viken senter.

- Tilbudet gis til alle over 16 år som har behov for et korttidsbehandlingstilbud for mild til moderat angst og/eller depresjon, eventuelt med begynnende rusproblemer eller søvnproblemer i tillegg, sier prosjektleder Line Kroken.

Lavterskel

Rask psykisk helsehjelp er fysisk lokalisert i lokaler på Barduheimen sykehjem, og prosjektleder Kroken har med seg fire prosjektmedarbeidere som hver jobber i 50 prosent stilling med prosjektet.

- Det er viktig å understreke at dette skal være et supplement til det eksisterende tilbudet, og samhandling med øvrige tjenester er en viktig faktor i prosjektet, sier Kroken om opplegget som departementet har som mål å innføre i alle kommuner i løpet av 2020.

- Det viktige er at det skal være lav terskel for å søke hjelp her. Tilbudet er lett tilgjengelig, det er gratis og det krever ingen henvisning fra lege. Det betyr at alle innbyggere over 15 år i Bardu kan benytte seg av det når de har behov, sier hun.

Stort problem

Angst og depresjon er plager som rammer mange, og nasjonalt er de rangert på henholdsvis 8. og 9. plass over de lidelser som gir størst sykdomsbyrde. Lidelsene er også de vanligste årsakene til redusert arbeidsevne, sykefravær og uføretrygd i den norske befolkninga, og tanken bak RPH er at ikke alle med angst og depresjonslidelser trenger langvarig behandling for å få et bedre liv. Opplegget har fokus på forebygging og tidlig behandling, og prosjektlederen sier at man i Bardu ønsker å få til et nært samarbeid med både videregående skoler og andre kommuner.

Gode erfaringer

Modum og Sigdal kommuner var blant de første som innførte RPH, og på kick-off-seminaret onsdag var tidligere prosjektleder for prosjektet der, Egil Halleland, til stede for å fortelle om sine erfaringer. I ettertid er det også gjort ei erfaringsevaluering for de 12 første kommunene og bydelene som innførte RPH, og her kommer blant annet fram følgende: Under halvparten av klientene tok kontakt selv. Det var kort ventetid. Drøyt ¾ av klientene hadde angst og/eller depresjon ved starten av behandlinga, men ved slutten av behandlinga rapporterte nærmere 2/3 av disse at de var frisk igjen. Andelen som var i jobb økte med nesten 6 prosent og det var høy grad av tilfredshet blant klientene som benyttet seg av tilbudet.

- Ut fra dette bør utgangspunktet være godt. Og nå håper jeg at alle som har behov for hjelp tar kontakt med oss, sier prosjektleder Line Kroken.

Powered by Labrador CMS