Flere mener taxitilbudet i Målselv er for dårlig:

KRITIKK: Fra flere hold får taxinæringa i Målselv kritikk for å ikke være tilgjengelig nok på kvelds- og nattetid. Nå svarer Kristin Rossvoll i Taxi Målselv på kritikken. Fra venstre: Espen André Iversen, Svein-Roger Elvelund, Kristin Rossvoll, Karoline Rossvoll, Ringo Larsen og Siv Bakkeli. Arkivfoto: Torbjørn Kosmo
KRITIKK: Fra flere hold får taxinæringa i Målselv kritikk for å ikke være tilgjengelig nok på kvelds- og nattetid. Nå svarer Kristin Rossvoll i Taxi Målselv på kritikken. Fra venstre: Espen André Iversen, Svein-Roger Elvelund, Kristin Rossvoll, Karoline Rossvoll, Ringo Larsen og Siv Bakkeli. Arkivfoto: Torbjørn Kosmo

Nå svarer aktørene på kritikken

Eldrerådet og reiselivet ønsker at det skal bli enklere å få tak i drosje på kvelds- og nattetid. Nå svarer næringa på kritikken.

Publisert Sist oppdatert

Eldrerådet har i en uttalelse gitt uttrykk for at de stiller seg kritisk til «det reduserte drosjetilbudet i kommunen, spesielt på ettermiddag/kveld og i helgene». Eldrerådet mener det skaper usikkerhet og problemer for eldre som er avhengig av å ta drosje og muligheten for å brukte TT-kort (tilrettelagt transport, journ.anm).

De har bedt kommunen om å arbeidet med forbedring av drosjetilbudet i kommunen.

Får tilbakemeldinger

Også reiselivsaktørene har bitt seg merke i at taxitilbudet ikke fungerer optimalt. En av disse er daglig leder på Bardufosstun, Geir Morten Slette, som nylig overtok ledervervet fra Linda Nordgård Holmebukt.

– Som nyinnflytta merker jeg at det er mye støy rundt taxitilbudet. Jeg tror reiselivet og hele regionen taper på uforutsigbarheten, og det overrasker meg at tilbudet ikke er bedre. Vi får direkte tilbakemeldinger fra gjester som sier det er umulig å planlegge når tilbudet er så uforutsigbart, sier han.

En av de som ønsker en bedring av taxitilbudet i Målselv er daglig leder på Bardufosstun, Geir Morten Slette.

I utgangspunktet har ikke Bardufosstun kapasitet til å frakte sine gjester til og fra flyplassen, og det er heller ikke et tilbud de gir.

– Men vi strekker oss så langt som vi klarer og ønsker at kundene skal ha det så bra at de ønsker å komme tilbake igjen, sier han.

Ønsker dialog

Nå håper han at taxitilbudet skal bli bedre innad i kommunen og regionen. Han mener alle vil være tjent med det, og inviterer til dialog med taxiselskapet.

– Jeg tror at taxitilbudet kan påvirke reiselivsbedriftene og regionen negativt. Jeg håper at det blir et bedre, mer stabilt og mer forutsigbart tilbud for gjester og besøkende i Målselv. Vi ønsker dialog med taxiselskapene for å finne gode løsninger, både for næringslivet og besøkende i regionen, sier Slette.

Også ordfører Bengt-Magne Luneng har et håp om at tilbudet skal bedres på kvelds- og nattetid.

– Derfor har vi hatt et møte med taxinæringa i Målselv hvor vi har løftet opp denne problematikken. Utover det er det ikke mye kommunen kan gjøre. Kommunen kan ikke pålegge næringa å drifte på kvelds- og nattetid. Det er også slik at markedskreftene spiller en viktig rolle her. Hvis mange nok hadde brukt taxi på kveld og natt, så hadde det kanskje lønnet seg å ha tilbudet åpent, sier Luneng.

Opp til næringa

Han sier det er opp til næringa selv å finne ut hvordan de skal løse problematikken, men mener næringa har blitt «spilt dårlige» av frislippet som ble innført for to år siden.

– Samtidig tenker jeg at det er et sterkt minus for tilreisende og lokalbefolkninga at man ikke har et taxitilbud på kveld og natt. Hva gjør man hvis man bor alene eller ikke kan kjøre selv og trenger å komme deg til legevakta, spør han seg.

Uttrykker forståelse

Kristin Rossvoll i Taxi Målselv forstår reaksjonene fra blant annet Eldrerådet og reiselivet. Hun understreker dog at det er de mange utfordringene taxinæringa må stri med som er årsaken bak at Taxi Målselv har innført åpningstider, fra 7 på morgenen til 19 på kvelden.

– Vi har fått en del negative reaksjoner på det, men grunnen til at det har blitt sånn er frislippet som ble innført 1. november i 2020. Da fjerna regjeringen kjøreplikten til løyvehavere. Vi har rett og slett tilpasset oss de tidene på døgnet hvor det for oss er mest lønnsomt å kjøre, sier Rossvoll.

En særskilt utfordring som næringa merker ekstra godt er mangelen på sjåfører. Det går utover de resterende sjåførenes kapasitet.

– Med frislippet som ble innført har det også blitt strengere regler for å få kjøreseddel. Det er oppkjøring, praksis og teoretiske prøver som viser seg vanskelige å bestå. Det gjør det vanskeligere for næringa å rekruttere sjåfører, og det lider næringa av. For å overleve må vi ha folk på vakt på de tidene som er mest lønnsomme for oss, slik at man rett og slett ikke sliter ut folk, sier hun.

Byer og distrikter

Rossvoll understreker likevel at alle som trenger drosjetjenester innenfor åpningstidene skal få det. Det er fortrinnsvis kontraktfestet kjøring, eksempelvis pasient- og skolekjøring som utgjør levebrødet til sjåførene.

– Distriktene har et helt annet markedsgrunnlag enn byer, så vi er i en litt annen situasjonen i forhold til at byene har et helt annet privatmarked enn vi har. Det er forskjell på distrikt og by, og det er ikke hensyntatt i det hele tatt i frislippet, sier hun.

Om taxitilbudet skal bli slik det var før frislippet ble innført, må ifølge Rossvoll staten gå inn å subsidiere.

– På den måten kan vi ha folk på vakt som kan håndtere forespørslene som kommer, sier hun.

Powered by Labrador CMS