Damer med frisk turistsatsing:

PROSJEKTLEDER: Det er Karianne Drage som har ledet arbeidet med Visit Bardufoss. Foto: Sunniva Drage
PROSJEKTLEDER: Det er Karianne Drage som har ledet arbeidet med Visit Bardufoss. Foto: Sunniva Drage

Nå vil de erobre det norske reiselivsmarkedet gjennom Visit Bardufoss

MÅLSELV: I en tid hvor lokal turisme kanskje er på sitt laveste punkt noensinne, satser likevel to damer hardt for å sette Bardufoss på merkevarekartet.

Publisert Sist oppdatert

Det er gjennom nysatsinga «Visit Bardufoss» at Reidun Traasdahl Nilsen og Karianne Drage vil prøve å gjøre Bardufoss-regionen til en av landets mest foretrukne reisemål.

Opprinnelsen til Visit Bardufoss vil neppe overraske mange. Covid-19-pandemiens anmarsj i midten av mars gjorde at idéen ble til.

– Vi ble tvunget til å tenke nytt da korona tok oss på senga. Vi var nødt til å finne en måte vi kunne nå ut til nordmenn på. Derfor var det viktig for oss å ha «Bardufoss» i navnet. At vi var raskt ute og fikk på plass vårt «brand» og vår visjon og det vi ønsker å jobbe med framover, vil gi oss store fordeler framover med tanke på neste sommer- og vintersesong, sier Karianne Drage.

Vil etablere seg i markedet

Hun er prosjektets leder og omtaler Visit Bardufoss som en salgskanal for reiselivsaktører i Bardufoss-regionen.

– Med Visit Bardufoss ønsker vi å etablere oss som et navn i det norske markedet. Det er også grunnen til at vi har Bardufoss inkludert i vårt «brand». Det er mange som kjenner til regionen på grunn av militæret og fordi vi har egen flyplass, sier hun.

Det er det norske markedet som skal erobres først og som er den primære slagmarken for Visit Bardufoss. Drage ser dog ikke bort ifra at nettsiden kan komme til å finnes i andre språklige varianter dersom Visit Bardufoss blir stort nok i utlandet.

– Det vil på sikt være naturlig å få en engelsk versjon av nettsiden. Det norske markedet er primært våre kunder, og slik vil det være en stund framover. Vi har også et «brand» som vi kaller Destination Snowman. Etter hvert som Visit Bardufoss blir større er det helt naturlig at man utvider til flere språk, sier Drage.

Det er Karianne Drage som har ledet arbeidet med Visit Bardufoss.

En stor jobb

Et slikt prosjekt er ikke noe som kommer av seg selv, og det blir mye arbeid for Traasdahl Nilsen og Drage. En del av jobben inkluderer å få med reiselivsaktører på samarbeidet.

– Vi er i stadig dialog med aktører som vi ønsker å innlemme i våre produkter. Jo større variasjon av produkter vi kan tilby, jo større slagkraft har vi i markedet. Vår drøm er å være hovedsalgskanal for Bardufoss-regionen. Når vi sier det mener vi ikke bare Målselv og Bardu, men alt som ligger innen halvannen times kjøring fra Bardufoss lufthavn, sier hun.

Opplevelser og overnatting

Det er ikke bare aktiviteter og opplevelser Visit Bardufoss ønsker å promotere og selge. Overnattingssteder, og gjerne av unik karakter, er absolutt interessant i Drages øyne.

– Vi er åpne for alle som ønsker å bli solgt gjennom Visit Bardufoss. Det er mange som bruker andre kanaler, og vi forstår at ikke alle har kapasitet til å bruke oss. Vi håper at når vi får etablert oss, at flere velger å bruke oss, sier hun.

Det er for øyeblikket kun Reidun Traasdahl Nilsen og Karianne Drage som jobber med Visit Bardufoss-etableringa. Skulle etableringa vokse seg større, ser Drage for seg at det vil være naturlig å utvide mannskapet.

– Vi har mer jobb enn det to personer klarer av. Når vi begynner å tjene ordentlige penger vil det være helt naturlig å utvide med flere ansatte. Vi ønsker å vokse og skape verdier og arbeidsplasser, sier hun.

Visit Bardufoss, som ellers er å finne på nettet, vil ifølge Drage ha stedlig base ved Basecamp Snowman, altså det tidligere Blånisselandet.

– Det er der vi ser for oss å ha vårt besøkssenter, avslutter Visit Bardufoss sin prosjektleder Karianne Drage.

Powered by Labrador CMS