LEDER:

Når nøden er størst …

POPULÆRT TURISTMÅL: Fra området ved stranda i Bøvær på yttersida av Senja. Foto: MORTEN KASBERGSEN (ARKIV)
POPULÆRT TURISTMÅL: Fra området ved stranda i Bøvær på yttersida av Senja. Foto: MORTEN KASBERGSEN (ARKIV)

Mange fastboende i områder som er sterkt belastet av turisme, som Lofoten og Senja, har fått erfare turismens bakside. I en del tilfeller bokstavelig talt fordi turister gjør sitt fornødne rundt både hus og hytter

Publisert Sist oppdatert

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentens egne synspunkter.

Statens vegvesen fortsetter å bygge spektakulære toaletter langs Nasjonal turistvei på yttersida av Senja. Det startet med «Milliondassen» til 1,6 millioner kroner på utkikkspunktet Tungeneset mellom Ersfjord og Steinfjord. Så fortsatte det med «Gulldassen» ved stranda i Ersfjord til 3,75 millioner kroner. Nå skal Vegvesenet sette krona på verket med å bygge «Naustdassen» til over 10 millioner kroner i Mefjordvær. I likhet med de andre toalettene er nyvinningen arkitekttegnet for å gi brukerne en spesiell opplevelse i Senjas vakre natur. Slikt koster selvfølgelig penger. Mye penger.

Naturlig nok er det mange meninger om Vegvesenets store pengebruk på toaletter til turistene på Norges nest største øy. Ikke minst fordi toalettpengene med suksess kunne blitt brukt på å oppgradere den smale og svingete nasjonale turistveien ytterst i havgapet. Vegvesenet svarer kritikerne med at det er vanntette skott mellom de ulike budsjettpostene. Og at toalettene skal bidra til å lokke turister til å feriere i Norge. Noe som igjen vil styrke verdiskapninga og bosetninga i distriktene. Men er det virkelig arkitekttegnede toaletter som drar turister til Nord-Norge generelt og Senja spesielt? Vi vil tro at nordlyset, midnattssola og den vakre naturen med fjell og fjorder er de største trekkplastrene.

Selvfølgelig har også turister behov for å gå på do. Vår påstand er at de ikke trenger å gjøre det på et toalett som koster mer enn et gjennomsnittlig nybygd bolighus. Ta den sommeråpne «Gulldassen» i Ersfjord som eksempel. I det bygget er det ett toalett og en dusj. På varme sommerdager er det ikke uvanlig at det er parkert over 100 biler ved veien nær stranda i Ersfjord. Det betyr at minst 300-400 mennesker må dele på ett toalett og en dusj. Med en slik trengsel hjelper det ikke at toalettet kostet nesten 4 millioner kroner. Det er fortsatt bare ett toalett. Verken mer eller mindre. Og i Ersfjords tilfelle er det til tider mindre. Derfor foreligger det planer om å bygge et servicebygg ved Ersfjordstranda for å øke toalettkapasiteten.

I stedet for å bruke mange millioner kroner på noen få arkitekttegnede toaletter, bør myndighetene i framtida se på mulighetene for å bruke pengene på mer nøkterne, men samtidig langt flere toalettfasiliteter langs alle de 18 nasjonale turistveiene. I denne saken er kvantitet viktigere enn kvalitet. Mange fastboende i områder som er sterkt belastet av turisme, som Lofoten og Senja, har fått erfare turismens bakside. I en del tilfeller bokstavelig talt fordi turister gjør sitt fornødne rundt både hus og hytter. Slik kan vi ikke ha det. Når nøden er størst, bør et helårsåpent toalett være i nærheten. Også for turistene som forhåpentligvis kommer tilbake til Nord-Norge når vi har lagt koronapandemien bak oss.

Delta i debatten
Send inn din ytring på e-post til redaksjonen@nye-troms.no

Powered by Labrador CMS