JERNBANE: I disse dager avholdes Arbeiderpartiets landsmøte digitalt. Da går Troms Arbeiderparti inn for å få jernbane inn på partiprogrammet. Fra venstre: Tom Einar Karlsen, 3. kandidat til stortingsvalget, Nils Ole Foshaug, 2. kandidat, Marta Hofsøy, 4. kandidat og Cecilie Myrseth, 1. kandidat. FOTO: PRIVAT Foto: PRIVAT
JERNBANE: I disse dager avholdes Arbeiderpartiets landsmøte digitalt. Da går Troms Arbeiderparti inn for å få jernbane inn på partiprogrammet. Fra venstre: Tom Einar Karlsen, 3. kandidat til stortingsvalget, Nils Ole Foshaug, 2. kandidat, Marta Hofsøy, 4. kandidat og Cecilie Myrseth, 1. kandidat. FOTO: PRIVAT Foto: PRIVAT

Nils-Ole taler Nord-Norgebanens sak på Arbeiderpartiets landsmøte i helga

MÅLSELV: Denne helga avholdes et digitalt landsmøte i Arbeiderpartiet. Allerede torsdag gikk Nils-Ole Foshaug på talerstolen og talte Nord-Norgebanens sak.

Publisert Sist oppdatert

Nils-Ole Foshaug, som er leder i Troms Arbeiderparti og andrekandidat for partiet foran Stortingsvalget, poengterte torsdag fra talerstolen sitt brennende engasjement for at Nord-Norgebanen må realiseres.

Han siterte sin slektning Meyer Foshaug, som for hundre år siden satt på Stortinget.

«Jernbaner som knytter landsdel til landsdel og et godt veinett som setter distriktenes befolkning i forbindelse med jernbanen. Det er en livsbetingelse for den økonomiske utvikling i distriktene», sa Foshaug torsdag.

Får jernbane inn på partiprogrammet

Nils-Ole tar sikte på at Nord-Norgebanen blir med i partiprogrammet videre.

– Vi kommer til å vedta et program som sier at man må ha en ny og grundig utredning med mål om å realisere Nord-Norgebanen. Jeg vil oppfordre alle partiene på Stortinget til å snakke sammen, slik at man unngår å foreslå hver sine utsagn som gjør det vanskelig for de enkelte partiene å støtte det, sier Foshaug.

Framtidens transportbehov og klimautfordringer trekker han fram som viktige argument for å realisere Nord-Norgebanen.

– Man ser også at det er viktig for å skape vekst og næring i den nordlige landsdelen. Det vil bidra til både bolyst og blilyst, og at vi får fisken vår ut og godset inn, sier han.

Foshaug mener Nord-Norgebanen er en nasjonal oppgave.

– Man har kommet langt på vei, selv om det er dårlig kvalitet på fylkesveien. Det er noe vi merker godt i vår landsdel. Vi har kommet langt med tanke på luftfart og flyplasser, men vi er enda ikke i mål med jernbane. Jobben som må gjøres nå er at nasjonen Norge utvikler et jernbanenett som tar med seg hele Norge, og ikke bare deler av Norge, sier han.

Flere samfunnsnyttige gevinster

Like fort som han spør seg selv hvor man eventuelt skulle begynt med å bygge jernbanen, kommer han med svaret.

– I mitt hode ser jeg for meg at strekningen Narvik-Tromsø er en god start på oppbygginga, selv om man skal bygge hele Nord-Norgebanen. Når du får en jernbane, handler det også om arbeidsregionen. Tenk deg et tog mellom Narvik, Harstad og Tromsø. Det gjør at man får et helt annet arbeidsmarked for pendlere. Man kan bruke en halvtime eller time på toget, og så er man på arbeidsplassen sin, sier han.

Det Foshaug likevel trekker fram som sitt viktigste poeng, er dog de samfunnsmessige gevinstene av en jernbane.

–Det vil også handle om samfunnssikkerhet og beredskap. Man får enda en transportåre som kan forsyne landsdelen, og få varer både inn og ut. Samtidig får vi godstrafikken bort fra veien og over på bane. Slitasje på vei på grunn av godstrafikk vil også reduseres, og på sikt vil man få et mindre behov for vedlikehold på veiene, sier Nils-Ole Foshaug.

Mandag behandles saken i Stortinget.

Powered by Labrador CMS