Bussjåfører tar initiativ til veiopprør:

LEI: Bussjåførene Jon-Harald Nysted og Kjetil Nilsen og deres kollegaer ønsker å la fylkestoppene bli bedre kjent med hverdagen i skolebuss fire-fem ganger om dagen på fylkesveien i Målselv og Balsfjord. Foto: Kari Anne Skoglund
LEI: Bussjåførene Jon-Harald Nysted og Kjetil Nilsen og deres kollegaer ønsker å la fylkestoppene bli bedre kjent med hverdagen i skolebuss fire-fem ganger om dagen på fylkesveien i Målselv og Balsfjord. Foto: Kari Anne Skoglund

– Nok er nok nå

BUKTAMOEN: Bussjåfører i Målselv og Balsfjord må flere steder kjøre midt på veien for å ikke skli av veien vinterstid. Nå krever de at fylkestoppene løfter veistandarden vesentlig.

Publisert Sist oppdatert

På Cominors oppstillingsplass og møtebrakke på Buktamoen er tolv bussjåfører akkurat ferdig med dagens første arbeidsøkt. De har kjørt elever til skolen i to etapper. Først var det videregåendeelevene som skulle busses fra Tamokdalen, Heia, Takelvdalen, Øverbygd, Kirkesdalen, Rundhaug, Målsnes, Malangen og Karlstad-området og til Bardufoss. Så var det grunnskoleelevene sin tur å bli med skolebussen sin hjemmefra og til skolen. De aller fleste har kjørt på en, eller flere, fylkesveier som bussjåførene er samstemte om sårt trenger omsorg, pleie og fornyelse.

– Nå må vi sette foten ned og si nok er nok. Vi er alle enige om at vi har for mange veier som er for dårlig. Vi har flere «verstingveier» på våre bussruter, og vi mener at tida er overmoden for å få noe gjort med dem, sier Jon Harald Nysted.

Inviterer til befaring

Han kjører selv normalt ei rute fra Øverbygd. Han og hans kolleger har nå sett seg så lei av dårlige veier, og gruer seg til vinteren kommer. De ønsker å forsikre seg om at toppledelsen i fylket og som har veier som ansvarsområdet, blir så godt kjent med situasjonen her som mulig.

– Vi ønsker å få satt fokus på at noe må gjøres med «verstingveiene». Derfor har vi kontaktet ordføreren, og nå prøver vi sammen med han å få til en tur hvor vi tar fylkeveitoppene med på bevaring på disse veien, sier han.

Han forteller at bussjåførene har fått tillatelse fra ledelsen til å stille med busser, og vil ta toppene med på rundtur så snart de får dem til å bekrefte at de vil være med og finner en egna dato for turen. Nysted forteller at målselvordføreren og hans politikerkollega som leder Målselv Senterparti jobber sammen med bussjåførene for å få til en slik befaringstur. Sida noen av veiene det gjelder også går i Balsfjord, håper de balsfjordordføreren vil være med.

«Verstingveiene»

Nysted lister opp hvilke veier de mener det er på høy tid å få renovert eller aller helst oppgradert. Han nevner Fv. 87 i Tamokdalen, Fv. 173 i Dividalen, Fv. 857 Heia-Øverbygd, Fv. 854 fra Målselv fjellandby til Øverbygd.

– Strekninga mellom Olsborg og Målselv fjellandsby ble for få år sida utbedra, men veien videre er i dårlig forfatning. Det er mange veier en kan kjøre til Øverbygd, men ingen av dem holder mål, sier han.

Videre viser han til Fv. 854 mellom Olsborg og Målsnes og Fv. 184 til Aursfjord og Nordfjord, samt Malangen. Hans kollega, Kjetil Nilsen kjører regelmessig på begge disse når han skal til og fra og på jobb.

– Målsnesveien er en gjenganger. På Fv. 174 påstår de at det blir lappa, men det er ikke alltid det hjelper eller er merkbart, sier han.

Nye busser

– Felles for alle disse veien er at lite og ingenting er gjort siden tidlig på 1980-tallet. Det har kun blitt klattet på veien, fått «otta-dekke» og de bærer preg av å ikke ha blitt skikkelig renovert på nesten 40 år. Det til tross for at det for noen år sida ble gått fra at veier skulle renoveres hvert 30 til 25 år. Dette er veier Forsvaret kjører sine tunge kjøretøy på, så slitasjen på disse veien er stor, sier Nysted.

Bussjåførene forteller at de tidvis må kjøre midt på veien, i alle fall vinterstid når det er glatt. Det fordi det flere steder, og det på flere veier, er høydeforskjellen fra midten til sidene av veien på 20-30 centimeter. Den samme etaten som har ansvaret for fylkesveiene, har også ansvaret for bussrutene sjåførene kjører. Kravene som stilles øker i takt med anbudene, og de står ikke alltid i stil med takta veiene oppgraderes i.

– Neste år er det nye krav, og vi skal få nye busser. Men det henger ikke på greip når vi skal kjøre dem på veier som ikke holder mål, sier Nysted.

Ønsker å bli med

Fylkesråd for samferdsel, Ivar B. Prestbakmo, sier han godt kan finne et tidspunkt for å bli med bussjåførene på befaring.

– Jeg har full forståelse for ønsket om opprustning fra sjåførene, og jeg kan sikkert finne et tidspunkt for befaring. Det får vi komme tilbake til. Jeg har imidlertid kjørt flere av de dårlige fylkesveiene i området det vises til seinest i vår/sommer, skriver Prestbakmo i ei SMS til Nye Troms.

Fylkesråden for samferdsel var i møte med samferdselsministeren mandag. Han poengterer at etterslepet på fylkesveier rundt om i hele Norge er på 70-80 milliarder kroner, og omkring en tiendedel gjelder veier i Troms fylke. Etterslepet i Troms er beregnet å gjelde 3000 fylkesveikilometre.

– Det gjør at det vises og merkes godt dessverre. Fylkeskommunen har gjennom Statens vegvesen, som er vår veiadministrasjon, god oversikt over tilstanden på veiene. Vi har derfor pressa på overfor regjeringa og Stortinget for å få et nasjonalt etterslepsprogram til landets fylkesveier, men stortingsflertallet sa nei, forklarer han.

Prestbakmo er også tydelig på at de fortsatt presser på.

– Med dagens rammer fra staten er vi ikke i nærheta av å ha nok økonomi til å løse etterslepet på flere tiår, skriver han.

Powered by Labrador CMS