Nord-Norgebanen og Olsborg-krysset mangler i NTP

Rolf Austgard, Målselv venstre .
Publisert

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentens egne synspunkter.

Etter at Nasjonal Transport Plan (NTP) for de neste 12 årene er presentert av Ap og Sp regjeringen trenger Nord-Norgebanen og Olsborg-krysset å få en større oppmerksomhet. 

Nord-Norgebanen

Hvorfor Nord-Norgebanen eller i det minste Tromsbanen ikke er kommet med i NTP hvor en av de mest ressursrike regionene i landet ville kunne få fraktet sine varer direkte inn på det internasjonale tog-nettverket er uforståelig. Likeledes er det strategisk viktig å få knyttet Narvik- og Gøteborg havn til et jernbanenett i Troms. Var det for lite valgstemmer for regjeringen å sanke i Troms og var det aller viktigste å få redusert reisetiden med tog med noen få minutter på flere av strekningene i Sør-Norge?

Olsborg-krysset

Fylkesvei 854 kommer inn på E6 fra øst og vest rett nord for Målselvbrua, men istedenfor å danne et firedelt veikryss er det to T-kryss, tett innpå hverandre. I tillegg er det et tredje T-kryss til et boligfelt. For flere år siden meldte Statens vegvesen at de var klar for neste steg, ei detaljregulering av krysset, som var forventet ferdig i 2020. Så ble forprosjektet stoppet, fordi krysset ikke lå inne i NTP. 

Vi var mange som ikke forsto at en trafikksikring av Olsborg-krysset, som i nasjonal målestokk er et mindre trafikksikringsprosjekt, måtte inn i NTP. Dessverre og allikevel er det ingen sporbarhet i NTP til noen prosjekter som vil øke trafikksikkerheten i Olsborg-krysset. En ny Års Døgn Trafikk (ÅDT) måling for lett og tung trafikk i nord- og sydgående retning på E6, med avkjørsler og kryssende øst- og vest trafikk på FV 854 ville ytterligere ha forsterket behovet for en trafikksikring med en ny Coop Extra butikk nært krysset og økt militær trafikk gjennom krysset til og fra Blåtinden/Mauken skytefelt.

Ny fremdrift

Nord-Norgebanen eller som et første trinn Tromsbanen kan kun realiseres etter forslag fra regjeringen og med vedtak i Stortinget. Det vet de stortingspolitikere som brukte Nord- Norgebanen i sin kamp for en taburett på tinget. Olsborg-krysset fremstår fortsatt som en Gordisk-knute som et vanskelig og et øyensynlig umulig problem som kun kan løses med radikale eller resolutte midler. Mye hviler nå på stortingspolitikere, fylkespolitikere, lokalpolitikere og ikke minst på media for å få en større oppmerksomhet og fremdrift knyttet til tog i Troms og for å få utbedret det trafikkfarlige Olsborg-krysset.

Powered by Labrador CMS