Nordmenn og briter i samtrening over vakker naturOVER SENJA: En kald januardag midt på Senja, med Breidtind til venstre. Grytetippen og Keipen lengst til høyre.
Nordmenn og briter i samtrening over vakker naturSAMTRENING: Chinook og Bell 412 i samspill over innlandet i Troms.
Nordmenn og briter i samtrening over vakker naturVINTERLIG: – Hvis man er i stand til å operere under vinterforhold i Nord-Norge, så kan man tilpasse seg alle stridsmiljøer, sier major Fred Eilers, stabsoffiser 139 luftving.
Nordmenn og briter i samtrening over vakker naturMOT KYSTEN: Her flyr helikoptrene over Rossfjordstraumen i Lenvik.
Nordmenn og briter i samtrening over vakker naturMÅNEKLART: Over innlandslandskapet med supermånen i det fjerne 30. januar.
Nordmenn og briter i samtrening over vakker naturPÅ BAKKEN: Tre snølandinger var inkludert i samtreninga.
Nordmenn og briter i samtrening over vakker naturEN SKOG AV UTFORDRINGER: Å trene sammen er viktig for de allierte helikopter ressursene.
Nordmenn og briter i samtrening over vakker naturTETT SAMARBEID: Å øve så tett sammen er verdifullt for både britiske og norske helikoptermannskaper.
Nordmenn og briter i samtrening over vakker naturOVER SENJA: En kald januardag midt på Senja, med Breidtind til venstre. Grytetippen og Keipen lengst til høyre.

Nordmenn og briter i samtrening over vakker natur

MÅLSELV: Britiske CH-47 Chinook og norske Bell 412 i nyttig samtrening. Det var det som fant sted på Bardufoss nylig.

Publisert Sist oppdatert

På Bardufoss flystasjon har britiske Joint Helicopter Command et helikopterdetasjement som kaller seg Clockwork. De er faste gjester hver vinter for å trene helikoptermannskap i norske vinterforhold med sine egne helikoptre. Samtrening med 339 skvadronen er også en viktig ting å gjennomføre i forbindelse med alliert trening og informasjonsutveksling.

Sjefen for Clockwork, oberstløytnant David West, var svært fornøyd med samvirkeøvelsen sammen med 339 skvadron, som nylig ble gjennomført. Flymaskinenes tekniske ulikheter påvirket ikke gjennomføringen, og den gjensidige innsatsen til det norske og britiske luftpersonellet gjorde inntrykk.

– Den største forskjellen syntes å være i det elektroniske utstyret ombord, spesielt med tanke på at Bell 412 opererer med konvensjonell/«legacy» systemer. Men som bevis på flygerens evne, hadde dette ingen innvirkning på kapabiliteten til 339 skvadronen, understreker West.

Stort helikopter

Den britiske basen har et CH-47 Chinook detasjement fra Royal Air Force. Det er et tungt amerikansk-produsert transporthelikopter med en effektiv toppfart på 300 kilometer i timen. Med en moderne digital cockpit og en svært avansert autopilot, skiller det seg ut fra det elektroniske utstyret ombord i Bell 412.

Øvelsen ble iverksatt med brifing og planlegging, etterfulgt av en blandet formasjon bestående av to CH-47 Chinook fra Royal Air Force, med en norsk Bell 412 fra 339 skvadronen i spissen. Samtreningen omfattet også taktiske landinger i ulike terreng og etterfylling av drivstoff i mørket på Bell 412.

For årets sesong blir gjensidig utnyttelse av kompetanse, brifer og flyoppdrag vektlagt.

I Nord-Norge siden 1969

Joint Helicopter Command er overordnet avdeling for alle taktiske helikoptre i det britiske forsvaret. De har trent på vinteroperasjoner på Bardufoss siden 1969. De britiske flybesetningene og støttepersonellet må gjennom et obligatorisk overlevelseskurs for å kvalifiseres til å delta i operasjoner og vinterøvelser i Norge.

– Tilnærmingen er at hvis man er i stand til å operere under vinterforhold i Nord-Norge, kan man tilpasse seg alle stridsmiljøer, sier major Fred Eilers, stabsoffiser 139 luftving.

Øvelsen avsluttet med diskusjoner om forskjellene i formasjon og landingstaktikker. Clockwork-sjefen mener at samtreningen med 339 skvadronen er viktig for interoperabiliteten.

– Alt i alt ble verdifull opplæring mottatt fra begge sider, og det var oppmuntrende å se flygingens NATO-standard, likefrem organisering og gjennomføring. Chinook-detasjementet ser absolutt frem til å operere med sine norske kolleger i nær fremtid, konkluderer oberstløytnant West.

Formasjonslederen ved 339 skvadron, major Jan-Harald Gustavsen, var enig med David West om den vellykkede øvelsen, og at trening på formasjoner, stridsteknikk og taktikker er viktig for videre operativ samtrening.

– Samtreningen var en suksess og viste at tross for mange ulikheter, finnes det et stort mulighetsrom for å bygge videre på dette, forteller Gustavsen, og understreker at samvirkeøvelsene bidrar til økt operativ evne med allierte land.

– Nærhet til allierte avdelinger som Clockwork gir et stort utbytte for 339 skvadron, da det gjør at verdifull samtrening og erfaringsbygging kan planlegges fleksibelt i en hektisk hverdag for begge avdelinger, avslutter majoren.

CLOCKWORK

  • Det er 49 år siden britiske Royal Navy gjorde sitt inntog på Bardufoss, i form av en base der alliert helikoptermannskap skulle trenes årlig på vinterstid.
  • Basen bærer det symbolske navnet «Clockwork» etter den første øvelsen britene hadde i Norge, som omfattet samtrening i norske vinterforhold.
  • Clockwork er et britisk detasjement under Joint Helicopter Command, som er ledelsen for all britisk militær helikopterflyging.
  • Kjernen i detasjementet har gjennom tidene vært «Commando Helicopter Force», som primært støtter Royal Marines.
  • Tilstedeværelsen på Bardufoss er for å trene piloter og mannskap hvert år på å betjene og vedlikeholde helikoptre i de norske vinterforholdene.
  • Forrige uke deltok 339 skvadronen i en samvirkeøvelse med Clockwork.

Powered by Labrador CMS