Ny E6/E8 Nordkjosbotn-Hellarberget – Tilbake til tegnebrettet?

Foto: Terje Tverås (illustrasjon)
Foto: Terje Tverås (illustrasjon)

«Etter 25 års planlegging oppfordrer vi Balsfjord kommune om å få avgjort veisaken NÅ!»

Publisert Sist oppdatert

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentens egne synspunkter.

Det skal bygges ny E6 over Balsfjordeidet fra Nordkjosbotn til Hellarberget i Storfjord.

Etter nesten 25 års planlegging går debatten fremdeles om den nye traséen skal legges på Kjempedal-sida (alt. 2) eller på nordsida (alt.3) av dalføret.

Nordkjoselva ble på midten av 80-tallet gitt varig vern mot inngrep. Vernet omfatter et belte på inntil 100 meter på hver side av elva, samt alle bekker og bielver som har utløp i den. Dermed blir vernet å legge føringer på hvor nyveien kan legges.

Disse to traséene er konfliktfylt på hver sin måte. Alt. 3 var tegnet midt mellom husene og ville splitte ei hel bygd midt i to. Alt. 2 kom i konflikt med vernet og var uspiselig både for NVE og FMTR. Balsfjord kommune holdt imidlertid fast ved at alt. 2 var foretrukket trasé. Kommunen fikk også hele tiden støtte for alt. 2 av beboerne på strekningen Tu-Fjelle. Dette alternativet ville oppfylle alle målene i kommunedelplanen, samtidig som den var lagt utenom bebyggelsen.

Da SVV skulle starte detaljplanleggingen av traséen i 2010, varslet NVE og FMTR at dette i så fall ville medføre innsigelser. Uten en avklaring angående trasévalg kunne ikke Vegvesenet fortsette den påbegynte planleggingen. For å komme videre kunne mekling mellom partene være aktuelt. Hvis ikke dette heller førte fram, ville saken bli sendt til statlig avgjørelse. Dermed hadde kommunen «kniven på strupen».

For å komme videre foreslo kommunen å trekke veilinja opp i lia fra Bjørnbåsen til Trangen.

Veilinja ble flyttet opp i lia og bort fra bebyggelsen i to omganger. Denne traséen på totalt 2,6 km ble vedtatt 17. september 2014 av Balsfjord kommune. Endringen fikk betegnelsen alt. 3A.

I kommunestyremøte den 18. februar 2020 skal reguleringsplanen endelig behandles av Balsfjord kommune. I forkant av møtet er det kommet en del udokumenterte påstander til støtte for gjenopptakelse av det skrinlagte alt. 2.

Vi vil derfor etter beste evne forsøke å få fram fakta som er basert på dokumentene i saken.

Hva kan skje hvis kommunen går tilbake til alt. 2?

• Vegprosjektet vil bli satt kanskje 15 år tilbake i tid.

• Gjeldende kommunedelplan må oppheves og det må utarbeides en ny.

• Nyveien risikerer å falle ut av NTP

• De varslede innsigelsene fra NVE og FMTR vil bli tatt fram igjen.

• Dermed kan det gå mot mekling, og i siste instans kan veisaken gå til statlig avgjørelse.

• Det ligger vel i kortene at staten, som har laget lover og regler også må følge dem.

• Dermed blir resultatet sannsynligvis det samme som i 2010.

Det registreres også at skredfaren under Nordfjellet blir tatt til inntekt for Kjempedalslinja.

Dette er positivt feil. Nåværende E6 vil jo fortsatt være i bruk og skredfaren vil være den samme.

Skredforbygningen under Nordfjellet er jo bare knyttet til bygging av alt. 3A.

Skredforbygningen må komme nå før det går liv tapt!

Et annet argument er at vi har god tid til å planlegge en ny vei. Hvem har god tid? Lokalbefolkningen og særlig de som bor under Nordfjellet trenger skredforbygningen som er planlagt i forbindelse med alt. 3A. Det er et helseproblem å leve i frykt når det er fare for snøskred.

Vi beboere argumenterte iherdig i sin tid for å legge veien til Kjempedalsida. Vi plottet inn en mulig trasé på både kart og flyfoto.

Traséen er også beskrevet av Emil Sjøthun i et leserinnlegg, dog med den forskjell at hans trasé svinger utenom all dyrka mark ved Øvergård.

Dette ville bli en god vei langt fra bebyggelsen, og den ville tilfredsstille alle målene i kommunedelplanen.

Så hvorfor har vi som bor her forlatt denne løsningen?

Vi må huske på at før mai 2012 var alt.3 eneste alternativet på denne sida av vassdraget. Det var tegnet midt mellom husene og var i tillegg anbefalt av vegsjefen. Alternativ 3 ville definitivt blitt en katastrofe for bygda. Hovedgrunnen til at beboerne engasjerte seg så sterkt var å unngå alt. 3. Det eneste alternativet på den tida for oss var alt. 2.

Når så alt. 3A ble foreslått, var hovedkravet dermed innfridd. Med så sterke innvendinger fra NVE og FMTR på alt. 2 hadde det liten hensikt å fortsette kampen. I merknader til endringsforslaget den 30.01.2014 godtar vi endringsforslaget 3A, som i stor grad vil oppfylle målene i kommunedelplanen på strekningen Bjørnbåsen – Trangen.

Konklusjon:

Vi er nesten 10 år for sent ute med å kjempe for alt. 2.

Det er ikke nye argumenter som taler for dette alternativet.

Så lenge det finnes andre alternativer vil NVE og FMTR fortsatt ha de samme innsigelsene som i 2010.

Alt. 2 omtales som om det allerede er bestemt hvor nyveien skal gå. Hvordan kan man argumentere så positivt for en vei som det ikke er gjort forundersøkelser eller grunnboring på?

Etter 25 års planlegging oppfordrer vi Balsfjord kommune om å få avgjort veisaken NÅ!

Hold fast ved alternativ 3A.

Delta i debatten
Send inn din ytring på e-post til redaksjonen@nye-troms.no

Powered by Labrador CMS