SAMARBEIDER: Forsvarsbygg og Målselv Maskin inngikk nylig en kontrakt på 23,7 millioner kroner i forbindelse med etablering av nye navigasjonsanlegg ved Bardufoss lufthavn. Fra venstre prosjektsjef Jens Hugo Leiknes i Forsvarsbygg og prosjektleder Roar Femsteinevik i Målselv Maskin. Foto: Forsvarsbygg
SAMARBEIDER: Forsvarsbygg og Målselv Maskin inngikk nylig en kontrakt på 23,7 millioner kroner i forbindelse med etablering av nye navigasjonsanlegg ved Bardufoss lufthavn. Fra venstre prosjektsjef Jens Hugo Leiknes i Forsvarsbygg og prosjektleder Roar Femsteinevik i Målselv Maskin. Foto: Forsvarsbygg

Ny kontrakt til lokal entreprenør

MÅLSELV: Målselv Maskin & Transport AS skal bidra til bygginga av de nye instrumentinnflygingsanleggene ved Bardufoss lufthavn. Kontrakten har en verdi på 23,7 millioner kroner.

Publisert Sist oppdatert

Forsvarsbygg og Målselv-selskapet signerte nylig kontrakten for entreprisearbeidene på prosjektet «Bardufoss ILS bane 10/28». ONOS Ole Nordmo & Sønn AS leverte også anbud på oppdraget, men ble slått av Målselv Maskin på pris.

– Forsvarsbygg skal i samarbeid med Avinor etablere nye anlegg som skal sikre innflygninga på Bardufoss lufthavn og som tilfredsstiller dagens retningslinjer og krav fra luftfartsmyndighetene, forteller prosjektleder John Eivind Skogøy i Forsvarsbygg i ei pressemelding.

Det skal anlegges nye instrumentinnflygningsanlegg i begge rullebaneretningene. Forsvarsdepartementet har gitt Forsvarsbygg i oppdrag å etablere det som trengs av bygninger, fundamenter og refleksjonsflater til anleggene. Forsvarsbygg har ansvar for de anleggstekniske oppgavene med opparbeidelse av fyllinger, veier og plasser, alt av elektrisktekniske anlegg fram til hytter og antenner, samt oppføring av hyttene.

Avinors ansvar er prosjektering av alle hyttene med innvendige installasjoner og antennefundamenter, jordingsanlegg og intern kabelføring. Videre har Avinor ansvar for anskaffelse av alt teknisk navigasjonsutstyr, installasjon og å få satt det i drift.

Ferdig til neste år

Målselv Maskin starter arbeidene i oktober og skal være ferdig med sin del av prosjektet sommeren 2017. Neste høst vil Avinor gjøre installasjonsarbeid, kontrollflyging og kunngjøring av nye prosedyrer. Det er forventet at de nye navigasjonsanleggene vil bli tatt i bruk mot slutten av 2017.

Powered by Labrador CMS