UNDER OPPLÆRING: Ole Marcus Stakvik (17) og Martin Biribakken Strand (15) kjører ikke bil i sommerjobben hos Balsfjord kommune, men er begge i gang med øvelseskjøring på fritida. En i bil og en i traktor. Foto: Maiken Kiil Kristiansen
UNDER OPPLÆRING: Ole Marcus Stakvik (17) og Martin Biribakken Strand (15) kjører ikke bil i sommerjobben hos Balsfjord kommune, men er begge i gang med øvelseskjøring på fritida. En i bil og en i traktor. Foto: Maiken Kiil Kristiansen

Ole Marcus og Martin ser fram til å ta lappen

STORSTEINNES: Ole Marcus Stakvik (17) har allerede øvelseskjørt en god del, og ser fram til å ta lappen neste år. Martin Biribakken Strand (15) skal snart gyve løs på øvelseskjøring med bil.

Publisert Sist oppdatert

Øvelseskjøring gir verdifull erfaring og kan bidra til å senke risikoen for ulykker når du skal begynne å kjøre på egenhånd. Statens vegvesen anbefaler at du øvelseskjører minst 140 timer før du kjører opp.

- 140 timer? Jeg trodde anbefalinga var mer som 45 timer. Tenk hvor mange timer det er i ei arbeidsuke! Jaja, det er vel bare å kjøre da, sier Martin Biribakken Strand til Nye Troms.

Sammen med Ole Marcus Stakvik er han i sommerjobb for Balsfjord kommune. Der blir det en del bilkjøring fram og tilbake, men ikke med noen av de to ungdommene bak rattet. Ingen av dem har tatt sertifikatet riktig ennå, men begge ser fram til den dagen kommer.

Har øvelseskjørt

Stakvik har allerede øvelseskjørt i over et år. Han startet i fjor, idet han fylte 16 år, og har kjørt med moren sin og broren sin som ledsagere. Sommerkollegaen, Biribakken Strand, har ennå ikke fylt 16 år, og har derfor ikke øvelseskjørt med bil riktig ennå. Det betyr imidlertid ikke at han ikke har øvelseskjørt.

- Jeg har øvelseskjørt med både lettmotorsykkel og med traktor sammen med pappa, sier han til Nye Troms.

Begge to synes kjøringa så langt har gått over all forventning, og ingen har støtt på noen store utfordringer eller problemer. Biribakken Strand forteller at det er hardt å kløtsje med en traktor, og at det fort kan være litt skremmende å møte andre store kjøretøy på smale veier.

- Jeg har kjørt med traktor langs veien på Tennes, og møtt en annen traktor med vogn. Da ble jeg faktisk litt redd, men det gikk jo bra. Jeg krasja ikke, sier han fornøyd.

Egen bil

Strand har fått en gammel bil av faren sin, som han driver og gjør klar til at han skal kunne øvelseskjøre og etter hvert kjøre den aleine.

- Den må på EU-kontroll, og før det er det noen ting som må fikses, men jeg jobber med saken, sier han.

Bilen er en Pajero fra midten av 90-tallet, og det er 15-åringen godt fornøyd med. Også Ole Marcus håper å få kjøpt seg sin egen bil når han blir myndig i april. Før det er det fortsatt mye som skal læres og læringskurven er bratt.

- Men det går som regel veldig bra. Pappa er en rolig fyr, og når jeg gjør noe helt feil, så sier han fra på en rolig, men litt streng måte. Sånn må det være, sier Biribakken Strand.

Kjør mye i sommer

I en pressemelding til Nye Troms anbefaler Statens Vegvesen unge og kommende sjåfører til å bruke sommeren på å øve masse, og kjøre så mye som mulig. De poengterer at Øvelseskjøring gir verdifull erfaring og kan bidra til å senke risikoen for ulykker når du skal begynne å kjøre på egenhånd.

– Det beste er å starte med en time hos en trafikkskole allerede når du er 16 år. Den du skal øvelseskjøre med kan gjerne være med på en time også. Bruk trafikkskolen til selve opplæringen, få tips og «hjemmelekser» og bruk øvelseskjøringen til å øve på det trafikklæreren anbefaler at dere skal øve på. Å kontakte en trafikkskole tidlig trenger ikke å bli dyrere, tvert imot kan du spare penger fordi du får med deg mye videre i prosessen, sier fungerende avdelingsdirektør Ingunn Foslund i Statens vegvesen i pressemeldinga.

Ventetid

Om sommeren kan det av og til være ventetid for time til oppkjøring. Bruk ventetida godt og øvelseskjør så mye du kan.

– Vi ser at de som ha øvelseskjørt mye, har større sannsynlighet for å bestå førerprøven. I Nord-Norge ligger strykprosenten på omtrent 20 prosent noe som også bidrar til at det blir køer. Hvis du gjør unna det meste av den obligatoriske opplæringen tidlig, kan du bruke tiden fram til du fyller 18 år med å øve og få god erfaring. Dermed kan du også være mer fleksibel på når du kan kjøre opp, sier Foslund.

Powered by Labrador CMS