LADESTASJON: Her ved Shell i Nordkjosbotn ønsker selskapet Recharge AS å sette opp 8 lynladere som de håper å ha klare for bruk i løpet av høsten 2022
LADESTASJON: Her ved Shell i Nordkjosbotn ønsker selskapet Recharge AS å sette opp 8 lynladere som de håper å ha klare for bruk i løpet av høsten 2022

Ønsker å tilby hurtigladere utafor Shell

BALSFJORD: Ønsket er å tilby hurtigladere for lading av el-biler på bensinstasjonen Shell Balsfjord. Det planlegges åtte ladestolper på betongfundament med tilhørende strømskap og nettstasjon.

Publisert Sist oppdatert

Det er selskapet Recharge AS som søker om dispensasjon for oppføring av hurtigladere med tilhørende el-tavler og nettstasjon. Et tiltak som plasseres innenfor formålsgrensen, på areal avsatt til bensinstasjon/vegserviceanlegg i gjeldende reguleringsplan.

– Som Nordens største ladeoperatør er vår ambisjon å gjøre elbillading enkelt og tilgjengelig for alle. Derfor fokuserer vi på rask lading og mange ladestasjoner når vi bygger nye ladesteder, sier Elise Thorvaldsen.

Åtte lynladere

Som kommunikasjonssjef hos selskapet bekrefter hun at de har sendt inn nettmelding for utbygging av ladestasjoner på Shell Balsfjord.

– Vår ambisjon er å bygge åtte lynladere som vi håper å ha klare for bruk i løpet av høsten 2022. Sammen med St1 Norge, som er eier av Shell Balsfjord, ser vi i Recharge frem til å etablere et godt ladetilbud på stasjonen, sier Elise Thorvaldsen.

Lang ventetid

Behandlingstiden det tar fra søknad sendes til ladestasjoner er på plass mener kommunikasjonssjefen derimot er for lang.

– Det tar dessverre lang tid å bygge nye ladesteder. Vi kunne bygd enda raskere og på enda flere steder dersom vi fikk ned behandlingstidene. På generelt nivå opplever vi lange behandlingstider hos kommuner i forbindelse med byggesøknader og hos nettselskaper i forbindelse med nettilknytning. Rundt 80-85 % av tiden det tar å etablere et ladested går fra vårt perspektiv ut på å vente, sier Thorvaldsen.

Hun forteller at som ladeoperatør ønsker selskapet i så måte et hurtigere behandlingsløp der denne typen saker blir prioritert.

– Skal vi nå prognosene i Nasjonal Transportplan med ca. 1,9 millioner elbiler i 2030, så trengs det et stort antall ladestasjoner fremover, og takten i utbygging må opp, sier kommunikasjonssjefen.

Tiltaket vil etter søkers vurdering ikke være til sjenanse for veifarende eller gi ulempe for trafikksikkerhet eller vedlikehold av vei.

Ingen ulempe

I søknaden vises det til at tiltaket etter søkers vurdering ikke vil være til sjenanse for veifarende eller gi ulempe for trafikksikkerhet eller vedlikehold av vei. Dette begrunnes med at ladeplasser oppføres på areal som i dag benyttes til parkering, og på eiendommen er det heller ikke funnet andre egnede områder for plassering av hurtigladere.

Andre fordeler som trekkes frem er at tiltaket vil være i samsvar med Stortinget sin målsetting om å øke andelen utslippsfrie kjøretøy for å nå nasjonale klimamål. Bensinstasjon sees i så måte som et naturlig sted å etablere ladestasjoner for el-biler.

Statens vegvesen som nabo til tiltaket svarer at de vil gi tilbakemelding i saken når de får den til høring fra kommunen. Hos Balsfjord kommune havnet saken på postlisten mandag, og således gjenstår det å se hvor lenge Thorkildsen trenger å vente før hurtigladere til EL-biler er på plass ved Shellstasjonen i Nordkjosbotn.

Powered by Labrador CMS