Teaterselskap måtte utsette kurs på Bardufoss:

FELLES PLATTFORM: Daglig leder i Hålogaland Amatørteaterselskap, Irene Nordhaug Hansen, håper kulturaktørene i Norge vil samle seg om en felles plattform hvor all informasjon om arrangementer i Norge kan finnes. Foto: Privat
FELLES PLATTFORM: Daglig leder i Hålogaland Amatørteaterselskap, Irene Nordhaug Hansen, håper kulturaktørene i Norge vil samle seg om en felles plattform hvor all informasjon om arrangementer i Norge kan finnes. Foto: Privat

Ønsker felles plattform for kulturinformasjon

MÅLSELV: Hålogaland Amatørteaterselskap fortviler etter at de måtte avlyse et kurs på Bardufoss på grunn av den stadig økende utfordringa med å nå ut med informasjon til befolkninga i Nord-Norge.

Publisert Sist oppdatert

Hålogaland Amatørteaterselskap (HATS) drifter et kompetansesenter som skal styrke og bidra til utvikling av revy, teater og andre sceniske uttrykk. De server hele Nord-Norge, og oppdraget deres er å holde kurs rundt omkring i kommunene i hele landsdelen. Forrige uke skulle de holde et kurs på Bardufoss i samarbeid med Midt-Troms Museum. Kurset går ut på å spille en rolle for å fortelle ei historie. Daglig leder i HATS, Irene Nordhaug Hansen, forteller at dette er et kurs som passer ikke bare for skuespillere.

– Det kan være for folk som vil fortelle om bedriften sin, folk som vil lage monolog til revyen sin eller det kan være for folk som er frivillige i historielag, sier Hansen.

I forkant av dette kurset fikk de flere tilbakemeldinger på at dette er et interessant kurs. Likevel var det kun én person som meldte seg på, og kurset ble derfor utsatt. De prøver seg igjen 3.mai, og Hansen håper de har klart å nå ut til flere folk da. For utfordringa er nettopp det å få ut informasjonen sin til den rette målgruppa.

– Vi har utfordringer med å nå ut, og vi vet ikke hvilken kanal vi skal nå ut i, sier Hansen.

Sårbare

Det er flere årsaker som fører til at det er vanskelig å nå ut til aktuelle deltagere. Hansen forklarer at de ikke har så mye penger å annonsere for, og at mange av de HATS ønsker å nå ut til ikke leser avisa. Tidligere kunne de nå bredt ut med Facebook-annonser, men nye algoritmer har ført til utfordringer.

– Lager vi ei annonse om noe i Tromsø, så når vi ikke ut til Målselv, sier Hansen.

Videre er de nedbemanna med 1,5 stilling, noe som gjør at de ikke har mulighet til å ringe og informere potensielle deltagere i like stor grad som før. De nye personverninnstillingene har også ført til at HATS mista mange av de som tidligere var på epostlista for å motta nyhetsbrev. Hansen vet at interessen rundt kursene deres er stor, og forteller at de på flere arenaer har møtt folk som sier de skal melde seg på kurset på Bardufoss. Men det er ikke i alle settinger det er mulig å notere seg navnene deres for å kunne ta kontakt, og da kan de bare håpe på at informasjonen deres når ut til riktige personer via de arenaene de er på.

– Vi er veldig sårbare i dette landskapet vi nå befinner oss i, fordi vi er så avhengige av personlige relasjoner for å få ut informasjon. Nå er vi færre ansatte og vi har ikke penger til å skape oss relasjoner, sier Hansen.

Arrangementskalender

Hansen minnes ei tid da det fantes kultursjefer i kommunene som jobba med informasjon, og da avisene var den største kanalen for å gi og hente informasjon. På et tidlig tidspunkt i den digitale verdenen, styrte regjeringa et prosjekt hvor de prøvde å finne til en felles plattform for landets kulturaktører. Ifølge Hansen ble prosjektet lagt ned fordi det var for tungdrevent. Hun ønsker nå at en slik plattform skal utvikles for kulturfeltet i hele Norge, med muligheta til å velge regionen man vil finne arrangementer i.

– Vi i kulturfeltet kunne fått utvikla en arrangementskalender som vi betaler sammen. Kanskje ikke bare kulturarrangementer, men også debattarrangementer som er vel så viktige og enda mer viktig å nå fram med informasjon om, sier Hansen.

Hun viser til at HATS snart skal til Oslo for å gi innspill til ei ny innskuddsordning på vegne av alle amatører. Da er utfordringa at de ikke får informert om dette til aktuelle amatører som kan gi innspill til hva de ønsker HATS skal formidle.

– En annen ting som er problemet, er at vi forvalter offentlige midler. For at midlene skal bli brukt best mulig, så må vi sikre at vi ikke bruker masse penger på informasjon, sier Hansen.

Ønsker hjelp fra ungdom

Den digitale verdenen åpner for mange muligheter, men kan også føre til mange utfordringer. Når det kommer til informasjon, tror Hansen det rett og slett har oppstått så mange parallelle strukturer at folk ikke klarer å orientere seg.

– Det er behov for en nasjonal plattform med regionale valg. Teknologien har vi til å gjøre det så enkelt at det jeg legger ut på vår side kan «suges» inn i en slik kalender, foreslår Hansen.

Med en felles digitalt kalender kunne man fått all informasjon om kurs, debatter, forestillinger eller andre arrangementer som finner sted i det området man søker. Hansen ser for seg at kulturelle aktører, biblioteker, kommuner og andre aktører kunne gått sammen og betalt for utviklinga av en slik plattform.

– Vi trenger ungdommer til å utvikle det. Midlene har vi tilgjengelig, sier hun.

HATS forvalter ei tilskuddsordning fra fylkeskommunen, og forklarer at tre ungdommer kan søke frifondmidler til å kunne utvikle en felles, digital arena. Hun håper noen kreative ungdommer vil like ideen og ta kontakt for et mulig samarbeid om dette. Ikke minst håper hun flere aktører vil være med på å betale for utviklinga av en slik plattform for å sikre god informasjonsflyt i framtida.

– Vi vet at Norge går mot en økonomi som ikke vokser og vokser, så vi må finne smartere måter å spare penger, sier hun.

Powered by Labrador CMS