FORTVILET: Roy Abelsen opplevde liten velvilje fra involverte parter da bagasjen hans ble forsinket til Bardufoss sist uke. Foto: Privat
FORTVILET: Roy Abelsen opplevde liten velvilje fra involverte parter da bagasjen hans ble forsinket til Bardufoss sist uke. Foto: Privat

Opplevde bagasjekaos på vei til Bardufoss

MÅLSELV: Før helga fløy Roy Abelsen fra Gardermoen til Bardufoss Lufthavn. I godt over et døgn måtte han vente på forsvunnet bagasje, som han opplevde at ingen følte noen spesiell ansvarsfølelse for.

Publisert Sist oppdatert

Det var torsdag at Roy Abelsen fløy til foreldrene sine på Bardufoss. Selv kom han trygt fram, men det gjorde ikke bagasjen hans. Han slo seg til ro med at den sikkert kom med neste fly, men neste fly var ikke før fredag formiddag. Han beskriver at det var da «moroa» begynte.

Ingen ansvar

Abelsen forteller at hans far, som han besøkte, ble oppringt med beskjed om at bagasjen ville kjøres hjem til hans adresse når den kom fram. Likevel så Abelsen seg nødt til å etterlyse den etter hvert. Da var det lettere sagt enn gjort å få tak i noen som visste noe om bagasjen hans.

– I 16-tiden fikk jeg tak en fyr i Aviator, og spurte etter bagen. Ja, han satt og så på den, så den var under kontroll. Når jeg spurte om når de tenkte å kjøre den ut, sa han at det visste han ikke, oppdraget var gitt til Trulssen bil og transport, og de hadde ikke noe tidskrav på seg. Når jeg da spurte om det var mulig å pushe på litt, fikk jeg til svar at dette måtte jeg ta med transportøren selv. Litt frem og tilbake, kjente kvikksølvet stige, og til slutt ba jeg om telefonnummeret til Trulssen transport, og fikk det, forteller Abelsen.

Utover fredagen ringte han flere ganger til transportfirmaet uten hell. Bagasjen dukket til slutt opp seint på fredagskvelden.

– Jeg fikk min sønn til å ta imot den. Sjåføren var selvsagt helt uskyldig, men jeg var på det tidspunktet ganske oppøst over den arroganse og manglende kundeservice som hele rekka av involverte la for dagen, så jeg tenkte jeg ikke skulle la dette gå ut over sjåføren, sier han.

Makeløst

Abelsen forteller at han har reist mange steder i verden, og også tidligere har opplevd at bagasjen ikke kommer fram. Han mener at de involverte da har strukket seg langt for at han skal få den raskest mulig.

– Dette er første gang jeg har opplevd at bagasjen ikke har vært ekspedert med egen transport så hurtig som mulig. Det har vært nyttet alt fra flyselskapets egne biler til Uber og taxi, men jeg har aldri opplevd at den har vært plassert sammen med øvrig stykkgods for distribusjon etter transportørens forgodtbefinnende, slår Abelsen fast.

Han mener at han har møtt arroganse og dårlig kundebehandling i alle ledd.

– Vi hadde planlagt en hyggelig familiesamling under en oval helg, men denne ble amputert mer enn nødvendig. Hvis jeg skulle på jakt hadde helgen vært ødelagt, skulle jeg på fjelltur hadde jeg også fått ødelagt turen. Hva hvis jeg skulle øverst i Dividalen, hadde jeg da måttet vente til Trulssen bil og transport hadde et annet oppdrag inn dit? Spør den fortvilte passasjeren.

Han mener det til syvende og sist er SAS sitt ansvar, da det er de han som kunde har en avtale med, men at han opplevde liten velvilje til å få hjelp hos Aviator, som jobber på bakken på Bardufoss.

– Det er ingen som føler på noe helhetlig ansvar her. Det faller litt mellom alle stoler. Løsninga kunne fungert dersom alle hadde en ansvarsfølelse for at dette skulle gå i orden, men det er det ingen som har, sier Abelsen.

Et døgn

Nye Troms har snakket med Trond Jarle Lunde i Aviator på Bardufoss. Han forteller at de i Aviator ikke har noe ansvar for utkjøring av bagasje.

– SAS har en avtale med et transportfirma som heter A til B, som er lokalisert på Østlandet. De har igjen hyret inn Trulssen bil og transport til å gjøre jobben her på Bardufoss. Utkjøringa har ikke vi noe med å gjøre, men vi registrerer når bagasjen kommer inn og bestiller utkjøring. Vi blir et slags organisatorisk mellomledd, sier Lunde, og forteller at denne jobben rutinemessig gjøres av Aviator i det bagasjen kommer inn.

Ulf Trulssen i Trulsen bil og transport AS forteller at det er vanskelig å svare på hva som har skjedd i dette spesifikke tilfellet, og at det er mange faktorer som spiller inn når det kommer til når og hvordan de får levert ut bagasje.

– Men vi har 24 timer på oss fra vi har plukket opp bagasjen til vi må ha kjørt den ut, er det som står i avtalen vår, sier Trulssen.

Han sier på generelt grunnlag at de ofte har problemer med å nå folk på telefonen, for å avtale levering.

– I svært mange tilfeller så tar ikke folk telefonen når vi ringer, og det kan forsinke prosessen, sier Trulssen.

Nye Troms har forsøkt å få en kommentar fra SAS, uten hell.

Powered by Labrador CMS