GØY OG LITT VANSKELIG: Johan, Issat Ánte, Nils Ovllá og Christina synes det er gøy å mime følelser, men litt vanskelig å snakke om det. Her med Nina Tande Ditlefsen (midten) og Hilde Elvevold Randgaard fra Voksen for barn. Foto: Malin Cerense Straumsnes
GØY OG LITT VANSKELIG: Johan, Issat Ánte, Nils Ovllá og Christina synes det er gøy å mime følelser, men litt vanskelig å snakke om det. Her med Nina Tande Ditlefsen (midten) og Hilde Elvevold Randgaard fra Voksen for barn. Foto: Malin Cerense Straumsnes

Pinnedyret Zippy gir ungene i Målselv viktig livsmestring

ANDSLIMOEN: I Målselv er pinnedyret Zippy en viktig hjelper på barnetrinnet for å lære elevene livsmestring. – Det kan være litt vanskelig å snakke om følelser, mener disse ungene.

Publisert Sist oppdatert

Christina, Issat Ánte, Nils Ovllá og Johan går i 1. og 2. klasse ved Sameskolen i Troms. Onsdag fikk de prøve seg på første modul av «Zippys venner», som er et tiltak drifta av den frivillige organisasjonen Voksne for barn. Ikke bare det, men to representanter fra Voksne for barn var med i timen for å se hvordan Zippys venner brukes i klasserommet. Allerede fra første stund får ungene øve på å gjenkjenne egne følelser og finne løsninger som kan hjelpe dem å mestre vanskelige følelser og situasjoner. Det fikk de yngste på Sameskolen prøve ut ved hjelp av bildekort som de alle skulle trekke. Deretter skulle de mime hvilken følelse de fikk av bildet på kortet, og de andre skulle gjette. Det falt i smak.

– Det var litt gøy å vise ansiktene, sier de etter timen.

Håndtere følelser

Blant annet måtte en av dem mime hvordan man føler seg dersom noen tar favorittleken deres.

– Da hadde jeg blitt sint, sier Nils Ovllá og viser et sinte-fjes.

De andre i klassen sier seg enig. Det er en reflektert gjeng som sitter i klasserommet og snakker om timen de nettopp har hatt. Før de begynte å mime, fikk de høre om pinnedyret Zippy. I løpet av barnetrinnet vil de bli introdusert for flere karakterer i historia om Zippy, som gir de muligheten til å reflektere og gi de grunnlag til å handtere følelser. Både sine egne og andres.

– Det er litt vanskelig å vise følelser, erkjenner ungene.

Universale følelser

Men det skal de øve mye på de neste årene. Det blir de nok å klare bra, for etter ei stund begynner de å fortelle om når de har hatt det tungt. Ei har hatt det tungt da hun måtte trekke ei tann, mens en annen hadde det tungt da han skadet øret sitt. Nina Tande Ditlefsen og Hilde Elvevold Randgaard fra Voksne for barn synes det var gøy å høre og se på elevene da de jobba med Zippys venner.

– Det er alltid gøy å besøke skolene, sier Randgaard.

Ekstra gøy var det å få oppleve ei undervisning på samisk, et språk Randgaard ikke kan.

– Jeg skjønte ikke et «pukk» av hva som ble sagt, men man ser følelsesspillet. Det er det samme uansett språk, sier hun entusiastisk.

Samisk materiale

Zippys venner er et program som finnes på skoler i over 30 land og på mange forskjellige språk. På sameskolen skal det naturligvis være på samisk. Derfor samarbeider Voksne for barn med blant andre Sameskolen i Troms om å oversette og oppdatere Zippy-materiellet til samisk. Det synes lærer Jane Nikolaisen er flott. Ikke minst synes hun det er bra at de kommunale skolene i Målselv er med på samarbeidsprosjektet.

– Jeg har sett hvordan det påvirker barn. Man lærer seg at det er ok å ha de følelsene man kjenner, og man får lære teknikker for hvordan man kan takle det. Det er kjempeviktig læring. Det blir et redskap som jeg vet at de får bruk for hele livet, sier Nikolaisen.

I løpet av 24 moduler skal elevene på småskoletrinnet lære livsmestring ved hjelp av Zippy og vennene hans. Vennene er på samme alder som ungene på småskoletrinnet, og de opplever situasjoner som de selv kan kjenne seg igjen i. Dette hjelper dem til å identifisere og snakke om følelser og støtte hverandre, samt å mestre dagliglivets utfordringer.

Evaluering har vist at Zippys venner virker. Det skaper et rausere miljø i klasserommet, og det gir elevene verktøy til å håndtere konflikter seg imellom.

– I de klassene hvor barn strevde, ble deres vansker mindre problematiske der det var stor takhøyde. Det viser hvor viktig det er å ha det godt og trygt på skolen, og at det gjør det lettere å lære i klasserommet, sier Ditlefsen.

– Det ser jeg godt med egne øyne, skyter lærer Nikolaisen inn.

Etterlyser Bardu

For at de små skal lære seg livsmestring, er det viktig at de voksne rundt dem har en felles forståelse for hvordan de skal bruke verktøyene. Derfor er det i Målselv årlig ei nettverkssamling med assistenter og pedagoger i skolen, hvor de jobber med verktøy for å møte elevene likt. Det viktigste er at ungenes følelser blir tatt på alvor.

– Enkelte situasjoner som for voksne kan virke ubetydelige, kan være vanskelige og store livshendelser for barn. Da er det viktig at de blir møtt og tatt på alvor, sier Ditlefsen.

Også Balsfjord er med på samarbeidsprosjektet, men Bardu har enn så lenge ikke meldt sin interesse. Sia PPT er koordinator av opplæringa, og Målselv og Bardu samarbeider om PPT-tjenesten, mener Randgaard at nabokommunen bør hive seg med.

– Bardu er de som burde komme seg på banen. Det ville vært et lite kraftsenter i Indre Troms, sier hun.

Powered by Labrador CMS