Flyshow og dragrace:

TRAVELT: De hadde nok å henge fingrene i, elevene fra åttendeklasse-trinnet og foreldrene deres som hadde som oppgave å ekspedere hordene av sultne, tørste og litt småfrosne besøkende under stevnet.
TRAVELT: De hadde nok å henge fingrene i, elevene fra åttendeklasse-trinnet og foreldrene deres som hadde som oppgave å ekspedere hordene av sultne, tørste og litt småfrosne besøkende under stevnet.

Populær feiring på Bardufoss flystasjon

BARDUFOSS: Godt over 5000 personer møtte fram på flystasjonen i anledning markeringa av 75-årsjubileet til Luftforsvaret lørdag og Bardufoss sitt aller første dragrace på flystripa.

Publisert Sist oppdatert

139 Luftving, Arena Bardufoss og Arctic Raceway var sammen om helgens storstilte arrangement på Bardufoss flystasjon, som i tillegg til å gi publikum spektakulære oppvisninger i lufta, var Bardufoss' aller første dragrace-arrangement. Ikke alle de besøkende løste billetter, noe som gjorde det vanskelig for arrangørene å ha ei total oversikt over det eksakte antallet. Ved hjelp av foto fra lufta er det likevel kalkulert med om lag 5000 besøkende med smått og stort.

I hovedsak var det markeringa av 75-årsdagen til Luftforsvaret som skulle finne sted lørdag. Å få til dragrace inne på flystripa har vært ønsket av arrangørene i Arctic Raceway i årevis. Leder for klubben, Odd Roar Øgård, kunne ikke vært mer fornøyd da de denne helga endelig kunne realisere drømmen gjennom å slå seg sammen med Flystasjonen og deres jubileumsarrangement. Øgård melder at han fortsatt er litt småskjelven og overveldet.

- Vi var litt spent på morran, da det kom litt regn. Men responsen var over all forventning, og det ble meldt om bilkøer for å komme inn på området, som strakk seg ned til gartneriet i Fagerlidal og til rundkjøringa mot Sørreisa, og vi måtte åpne portene én time før tida, for å slippe inn folk, forteller han.

Deltakerrekord for Nord-Norge

Det var 46 biler som møtte til start til dette som på mange måter kan regnes som oppvarming til Norges råeste bakkeløp som går av stabelen i Målselv fjellandsby 17. til 20. juli. I følge Øgård er dette ny rekord hva angår løpsdeltakelse for både Harstad, Narvik og Tromsø, og han mener det viser at Bardufoss er gunstig geografisk plassert i storregionen.

-Målselv er blitt en god merkevare på motorsport, sier han.

Øgård ønsker å berømme det samarbeidet som har funnet sted for å få til arrangementet, mellom dem, Flystasjonen og Arena Bardufoss. Til tross for et stramt program presset på tid, sier han at alt gikk på skinner - selv om tog strengt tatt var omtrent eneste kjøretøytype som ikke var representert inne på området.

- Det var ingen skader, ingen ulykker. Men det var noen få branntilløp, så Brann og redning, som var i beredskap, fikk kjørt seg ut over ettermiddagen, sier Øgård.

Eirik Teigen fra Harstad vant den grommeste klassen, der han i sin 2004 Ford Mustang hadde best tid og raskest fart.

Mye å se på og utforske

Gjennom hele jubileumsåret blir det feiret at Luftforsvaret har vært selvstendig grein i Forsvaret i 75 år med arrangementer på de ulike avdelingene. Bardufoss er Norges eldste flystasjon og feiret 80-årsjubileum i fjor. Veterankjøretøy av både militær og sivil karakter sto til skue sammen med blankpussede amerikanere og motorsykler. Luftforsvarets demonstrasjoner ble gjennomført som innslag før og mellom konkurransen. Luftvingen framviste flere kapasiteter, deriblant Bell 412, NH90 og SAAB Safari, i tillegg til BRP-materiell.

Forsvarets medarbeidere var gjestfrie og lot publikum få kikke på både kjøretøy og annet utstyr på nært hold.

Hans Børre Joakimsen fra Harstad var én av de som stilte til start på dragrace lørdag ettermiddag i sin 1977 Chevrolet med V8 motor med svimlende 1600 hestekrefter under panseret. Han hadde med seg barnebarnet Marcus Joakimsen som håndlanger.

- Jeg deltar på det som er i Nord-Norge, og var og kjørte på Gardermoen sist helg, forteller han, og medgir at det ikke ble resultater aller øverst i toppsjiktet.

Luftforsvaret 75 år

  • Forsvaret har vært i luften helt siden 1912.
  • Luftforsvaret ble ikke en egen forsvarsgren før 10. november 1944 da det kom en Kongelig resolusjon: "...Inntil Stortinget anderledes måtte bestemme, opprettes Luftforsvaret som en tredje forsvarsgren, og hvori blant annet inngår det nåværende Hærens og Marinens Flygevåpens enheter, personell og materiell m.v. av enhver art ...".
  • Siden har Luftforsvaret stått som en egen forsvarsgren ved siden av Sjøforsvaret og Hæren.

Kilde: forsvaret.no

Powered by Labrador CMS