Trafikksikkerhetsplan i Bardu

FORNYES: Krysset mellom E6 og Industriveien skal bygges om og gjøres tryggere. Her vil biler til nyskolen kjøre inn. Foto: Terje Tverås
FORNYES: Krysset mellom E6 og Industriveien skal bygges om og gjøres tryggere. Her vil biler til nyskolen kjøre inn. Foto: Terje Tverås

Prioriterer kryssene til nyskolen

BARDU: Handlingsplanen for trafikksikkerhet skal gjennomgås. Veikryssene til nyskolen står øverst på lista.

Publisert Sist oppdatert

Det tidligere Rema-krysset vil bli et mer trafikkert kryss av både harde og myke trafikanter om et par år. Når nyskolen står ferdig, vil en god del trafikk fra E6 kjøre inn her mot Industriveien og videre til skolen. Samtidig vil skolebarn ferdes her, men de fleste av disse vil gå eller sykle inn til skolen i området ved Spongaveien.

Når trafikksikkerhetsplanen nå er oppe til ny behandling, har derfor rådmannen allerede nå tatt disse forholdene med i betraktning og satt dem øverst på prioriteringslista. Det er kalkulert med at det trengs 23 millioner i 2020 til kryssene E6-Spongaveien og E6-Industriveien, samt til Idrettsveien og Spongaveien.

Rådmann Håvard Gangsås skriver at i reguleringsplanen «Setermoen nord» er det i rekkefølgebestemmelsene stilt krav til utførte tiltak før midlertidig bruk eller ferdigattest skal gis, og at det derfor er viktig at disse tiltakene i handlingsplanen blir prioritert nå slik at det ikke forsinker prosessen for ny skole.

Ved krysset mellom E6 og Spongaveien skal det sikres en trygg kryssing av E6. Ved krysset til Industriveien skal det opparbeides en ny innkjøring. Langs Idrettsveien og Spongaveien skal det etableres gang- og sykkelveier og andre trafikksikkerhetstiltak i forbindelse med den nye skolen.

Ikke veilys-dugnad

Trafikksikkerhetsutvalget i kommunen har bedt rådmannen om å ta med alle innmeldte behov for veilys i Bardu kommune. Disse har han satt nederst på lista, så det er opp til politikerne å omprioritere hvis det er nødvendig.

Rådmannen skriver i saksframlegget at det tidligere var vanlig at private oppsittere i en grend eller langs en vei satte opp veilysanlegg på dugnad mot at kommunen kjøpte utstyr og tok over drift og vedlikehold. Anleggene var forholdsvis enkle og kunne settes opp uten formelle krav eller kompetanse. Det var med på å holde investeringskostnadene nede. Dette er ikke lenger aktuelt, da nye anlegg som settes opp, skal ha moderne materiell og teknologi som krever kompetanse og sertifikat hos dem som gjør arbeidet, ikke minst med framføring av strøm.

Mange behov

Prioriteringslista er delt inn i følgende deler: sentrum, Øvre Bardu, Nedre Bardu, Salangsdalen og generelle tiltak. I sentrum er kryssene mot skolen prioritert. For Øvre Bardu står svingen ved Abborvatnet øverst. Den trengs å bli rettet opp, da til en pris på 3 millioner kroner. For Nedre Bardu sin del står gang- og sykkelvei mellom Fjellstad og grendeskolen øverst. Her er det foreslått et beløp på 800 000 kommunale kroner i 2021. Men hele prosjektet vil koste 4 millioner, og da trengs det ekstern finansiering. For Salangsdalen er det bygging av veilys langs 1,9 km av Nygårdsveien som har høyest prioritet, til 2 millioner. Av generelle tiltak er skogrydding satt som pri én, til 1,1 millioner, derav 880 000 i egenandel.

Hver av disse prioriteringslistene har en rekke andre forslag til tiltak. Hva som er realistisk å få gjennomført, er det opp til politikerne å bestemme.

Powered by Labrador CMS