SER ALVORET: Både politikere og administrasjon ser alvoret i situasjonen. Bardus kommuneøkonomi er i dårlig forfatning. Pensjoner og lønninger tar en stadig større del av budsjettet, og rådmannen må finne tiltak for å redusere kostnadene.
SER ALVORET: Både politikere og administrasjon ser alvoret i situasjonen. Bardus kommuneøkonomi er i dårlig forfatning. Pensjoner og lønninger tar en stadig større del av budsjettet, og rådmannen må finne tiltak for å redusere kostnadene.

Rådmannen kutter dypt

BARDU: Rådmannen vil legge ned Fredly og Nøtteliten barnehager, redusere kommunalt veivedlikehold, kutte stillinger i skog og landbruk og fjerne fire sykehjemsplasser.

Publisert Sist oppdatert

Det meste av onsdagens formannskapsmøte ble brukt til å gå gjennom rådmannens forslag til kommunebudsjettet for neste år. For å komme i havn bebudet hun reduserte utgifter i nesten alle grener av kommunens virksomhet. I tillegg til kutt i barnehagesektoren vil hun på sikt flytte 4.–7. klassene fra både Nedre Bardu skole og Øvre Bardu skole til Setermoen barneskole.

– Vi må allerede nå tenke på å få satt i gang bygging av Framtidstunet og få alle elevene til Setermoen på sikt, sa hun.

Den foreslåtte flyttinga kan etter hennes mening realiseres innenfor det skolearealet som finnes på Setermoen. Elevene fra Nedre Bardu går greit å integrere i de klassene som allerede finnes på Setermoen skole. Når elevene fra Øvre Bardu også skal inn, blir det et klasserom for lite i det eksisterende bygget, og dermed må det finnes nødløsninger i tida mellom flytting og ferdigstilling av det nye skolebygget. Også dette kan etter rådmannens mening realiseres innenfor det eksisterende arealet.

Helse, omsorg og barnevern

I tillegg til å legge ned fire sykehjemsplasser vil rådmannen redusere psykiatritilbudet Møteplassen og la private overta praktisk bistand for de pleietrengende som bor hjemme.

– Også denne sektoren må ta sin del av kuttene, mener rådmann Hege Walør Fagertun.

Selv om Bardu ikke bruker vesentlig mer på helsesektoren enn andre kommuner man kan sammenligne seg med, ligger kostnadene forholdsvis høyt, og det finnes muligheter for reduksjoner. Først og fremst må det iverksettes tiltak knyttet til ressurskrevende tjenester. Tilbudet må omorganiseres og bygges opp i kommunal regi. Dette vil ikke forringe kvaliteten, men gi kommunen fleksible løsninger, mener rådmannen. Barnevernet i Bardu har kostnader per bruker som ligger høyt over gjennomsnittet. Her må det reduseres, mener hun.

En stilling som personlig assistent flyttes fra Nav til helse og omsorg, og den resterende tredjedelsstillingen forsvinner.

Idrett og folkehelse

Innenfor denne sektoren velger rådmannen å spare de tiltakene som større deler av innbyggermassen bruker mest. Dermed foreslår hun å spare løypetrakking i lysløypa, men at tilskudd til drift av Steilia reduseres, og at ansvaret overføres til alpinklubben. Også drift av Barduhallen må reduseres, men rådmannen anser at dette kan gjøres gjennom en helhetlig og lengre plan for drift av kommunens anlegg. Rådmannen har ikke lagt inn ytterligere reduksjoner på kultur.

Brøyting, landbruk og skog

Ennå en gang legger rådmannen fram forslag om kutt i brøytebudsjettet for kommunale veier. Skogetaten legges helt ned, og den kommunale stillingen som avløser i landbruket forsvinner. Landbruk Nord vil nå selv yte tjenester i forbindelse med sykdomsavløsning og har ikke lenger avtale med Bardu om dette.

– Avtalen som kommunen har hatt med Landbruk Nord, går ut, og dermed forsvinner deler av grunnlaget for en egen landbruksvikar i Bardu, sier Fagertun.

I løpet av de siste årene er også bruken av landbruksvikaren til ferie og fritid redusert, og dermed er deler av inntjeninga også borte.

Skjermer administrasjon

Rådmannen har ikke lagt opp til reduksjon i det politiske arbeidet ut over det som ble vedtatt forrige år. Heller ikke administrasjonen blir pålagt reduksjoner i denne omgang.

– Det er igangsatt et ROS-arbeid innen stab og fellestjenester. Målsettingen med dette er at stab og fellestjenester skal levere styringsinformasjon og beslutningsgrunnlag for ledere og politikere av tilstrekkelig kvalitet og basert på optimale styrings- og kontrollsystemer. Prosessen innebærer en analyse av oppgaver som ligger i tjenesten. Derigjennom gjør en vurdering av hvilke oppgaver som må gjennomføres i kommunen og hvilke oppgaver som kan løses på andre måter, sier Fagertun.

På sikt vil også denne sektoren kunne få kutt, men budsjettet for neste år blir det ingen.

Økte inntekter

For å tjene inn noen av de økte utgiftene foreslår rådmannen at det skrives ut eiendomsskatt også for boliger, næringseiendommer og fritidseiendommer utenfor sentrum. Rådmannen foreslår at eiendomsskatten for boliger blir på 5 promille i hele kommunen. For næringseiendommer ligger den allerede på 7 promille. I tillegg foreslår rådmannen at bunnfradraget reduseres fra kr 150 000 til kr 100 000.

Rådmannen foreslår også å utvikle eget godkjent avfallsdeponi slik at man ved samarbeid med næringsaktører kan få deponiet til å bli et overskuddsforetak. Dette får ingen virkning for 2014, men vil kunne gi inntekt på noe lengre sikt.

Nå skal politikerne flytte på penger på egen hånd før de samles igjen neste onsdag for å gjøre vedtak.

Powered by Labrador CMS