FØLER SEG MOTARBEIDET: Daglig leder Jan Roar Nordli og driftsleder Kim Olav Nordli i JR Nordli & sønner transport AS føler kommunen motarbeider industriutviklinga de ønsker på tomta de kjøpte i 2014. Både den gang og nå er tomta regulert til industriformål, men nå har kommunen lagt bånd på tomta på grunn av et nytt reguleringsarbeid. Foto: Kari Anne Skoglund
FØLER SEG MOTARBEIDET: Daglig leder Jan Roar Nordli og driftsleder Kim Olav Nordli i JR Nordli & sønner transport AS føler kommunen motarbeider industriutviklinga de ønsker på tomta de kjøpte i 2014. Både den gang og nå er tomta regulert til industriformål, men nå har kommunen lagt bånd på tomta på grunn av et nytt reguleringsarbeid. Foto: Kari Anne Skoglund

Reagerer kraftig på naboklagen fra ambulansestasjonen

ANDSLIMOEN: JR Nordli & sønner transport AS reagerer kraftig på naboklagen fra ambulansestasjonen. De mener kommunen har gjort en brøler med å la for mange ulike aktører slippe til på Andslimoen.

Publisert Sist oppdatert

Nye Troms omtalte i torsdagsavisa at Mesta ønsker å bygge en isolert hall på 800 kvadratmeter på nabotomta til ambulansestasjonen på Andslimoen, og de har fått midlertidig brukstillatelse til å ha et støsandlager på tomta. UNN har sendt bekymringsmeldinger til kommunen, da de mener at støyen fra nabotomta forstyrrer ambulansearbeidernes søvn. Det er JR Nordli & sønner transport AS som eier tomta, og de reagerer sterkt på naboklagene.

– Ambulansestasjonen er bygd i et industriområde, og det er kommunen som har gjort en stor brøler med å tillate at den ble bygd her. Derfor mener vi at kommunen enten må sørge for at ambulansestasjonen kan bli flyttet til en plass hvor det er stille og rolig. Det neste alternativet er at de får støysikret hele stasjonen, sier daglig leder Jan Roar Nordli til Nye Troms.

Viser til Coop-nei

Han forteller at da selskapet hans i 2014 kjøpte tomta, stod tomta deres oppført som regulert til industri og bergverk på Kartdata. Kartdata er en nettbasert tjeneste som forteller hvordan områder og tomter rundt om i Norge skal benyttes. De forespurte også kommunen om dette stemte med kommunen da, og svaret var ja. Området er tiltenkt brukt til industriformål. I forkant av søknaden sjekket de på nytt, og området skal fremdeles brukes til industri og bergverk.

– Men da vi leide ut tomta og Mesta ville bygge en 800 kvadratmeter stor isolert lagerhall her, skaper plutselig støy problemer. Og så sier kommunen at tomta skal reguleres på nytt, sier han.

Sønnen og driftsleder i selskapet, Kim Olav Nordli, sier at både de og byggeprosjektets prosjektleder har stilt spørsmål ved om ikke ambulansestasjonen skulle vært ekstra isolert og støysikret fra starten av, da den ble bygd på et området kommunen i lang tid har ønsket skulle bli brukt til industriformål. Han og faren påpeker at de nye signalene de har fått, ikke rimer med signalene kommunen ga til Coop for ei annen nabotomt.

– Coop ville ha detaljhandel på nabotomta, altså Wibe-tomta. Men det fikk de ikke, fordi området skulle brukes til industri. Verken vi eller noen andre industri og private aktører knyttet til Andslimoen forstår ikke hvorfor det skal være annerledes nå, og vi skjønner ikke hvorfor saken har stoppet opp. Prinsipielt gjelder denne saken flere aktører som ønsker å utvikle seg og bygge her, sier de.

– Føyer oss og tar hensyn

De påpeker at det er flere aktører på Andslimoen som har sine ansatte boende på Andslimoen, og da i brakker inne i det godt utbygde industriområdet.

– Jeg har ikke hørt noe om at støy gjør at de ikke får sove. Jeg mener søvn er like viktig for folk som opererer store kjøttkverner på Nortura eller kjører tunge kjøretøy. For oss er det et poeng å få fram at ambulansestasjonen i Nordkjosbotn ligger rett ved Nord-Norges mest trafikkerte vei, og like ved et verksted, sier han.

De forteller at de har gjort det de kan for å ta hensyn til ambulansestasjonen. Derfor er det planlagte bygget dratt så langt fra ambulansestasjonen som det er mulig på denne tomta. De forteller at de alltid slår av ryggelyder på maskinene sine, og kun en gang da de hadde inne et lånt kjøretøy, var ryggesignalet på ei kort stund. De har tilbudt seg å flytte innkjøring og bygge støyreduserende jordvoller, men de føler ikke de når fram.

– Vi har føyd oss og tatt hensyn. Vi ønsker ikke å lage bråk om denne saken. Men vår leietaker ser seg nå om etter andre plasser å ha hallen, og da kan vi miste vi kontrakten og ende opp med å få erstatningsansvar på grunn av kommunal rot. Vi har ventet i over et halvt år og forventer fortgang, sier Kim Olav Nordli.

Vurderer å ty til advokat

Materialet til den planlagte hallen ligger allerede på Nordli-tomta. For Nordli og Mesta begynner det å haste å få byggesøknaden behandlet.

– Vi snakket med planavdelinga i kommunen senest i går. Vi var tydelig på at vi synes saken har gått for langt, og vi vurderer å ta advokat på saken. Jeg håper at politikerne nå ser på saken fra to sider. Skal ambulansestasjonen være der, må de gjøre tiltak for støysikring. En ambulansestasjon kan ikke stoppe utviklinga i et industriområde, sier Jan Roar Nordli.

– Vi føler at denne saken behandles veldig partisk, og da går det ikke i vår favør, sier Jan Roar Nordli.

Nå ber de kommunen bestemme seg for hvordan de vil at utviklinga på Andslimoen skal være.

– Det vi frykter vi ender opp med, er at vi har en parkeringsplass for turgående til fire millioner kroner. Det er verken vi, andre aktører med planer her eller samfunnet for øvrig tjent med.

Powered by Labrador CMS