STILLER SPØRSMÅL: Morten Raaken trodde han sto utenfor kamerasona da han ventet på at flyet skulle lande. Det han ikke var klar over, var at kameraene som registrerer bilskiltene er plassert under brua som går over veien. Rundt tretti meter etter brua er varselskiltene som indikerer at man kommer inn på et kameraovervåket område. Raaken stiller spørsmål ved om dette er lov.
STILLER SPØRSMÅL: Morten Raaken trodde han sto utenfor kamerasona da han ventet på at flyet skulle lande. Det han ikke var klar over, var at kameraene som registrerer bilskiltene er plassert under brua som går over veien. Rundt tretti meter etter brua er varselskiltene som indikerer at man kommer inn på et kameraovervåket område. Raaken stiller spørsmål ved om dette er lov.

Reagerer på betalingsrot og manglende informasjon

BARDUFOSS: Morten Raaken trodde han sto utenfor kamerasona ved Bardufoss lufthavn da han ventet på at flyet med barnebarna hans skulle lande. Det gjorde han ikke, og nå stiller han spørsmål om det er juridisk lovlig å skilte om kameraovervåkning først etter man har passert kameraene.

Publisert Sist oppdatert

I november i fjor ble det innført et nytt betalingssystem ved Bardufoss lufthavn. Systemet er drevet av Europark, og går ut på at videokameraer leser av bilskiltene i det bilene kjører inn og ut av parkeringsområdet til lufthavna. Dette skal sørge for at de besøkende betaler for den tida de har stått parkert, verken mer eller mindre. Dersom man forlater området innen ti minutter, betaler man ingenting. Dette var Morten Raaken klar over da han skulle hente familien sin tidligere denne måneden. Flyet deres var forsinket på grunn av dårlig vær i Oslo, og Raaken stoppet ved skiltet som varslet om kameraovervåkning mens han ventet på at flyet skulle lande. Da flyet landet kjørte han inn på parkeringa, hentet barn og barnebarn og fikk både de og bagasjen inn i bilen. Da han skulle betale fikk han beskjed om at han måtte betale for en drøy halvtime, noe han gjorde. Da Raaken kom hjem, så han imidlertid at betalinga hadde blitt avvist. En drøy uke senere kjørte han familien tilbake til lufthavna. Da de hadde sagt sine farvel, skulle han betale for parkeringa. Da var betalingsautomaten ute av drift. Raaken regner derfor med at det snart kommer ei regning i posten. Denne uka fikk han faktura på 115 kroner for sitt første besøk, hvor 49 av kronene utgjør gebyr. Men det var noe annet han stusset mest på.

– På fakturaen står det start- og sluttid på parkeringa, og den indikerte at jeg hadde blitt fanget inn i sona lenge før jeg trodde jeg ble fanget inn. Det gjorde meg forbannet, sier Raaken.

Skiltes etter kameraene

En venn gjorde han oppmerksom på at kameraene var plassert under brua som går over veien til lufthavna. Raaken kjørte for å sjekke om dette stemte, noe det gjorde. Han skrittet også opp hvor mange meter det var fra kameraene til skiltet som informerte om dem, og kom fram til at skiltet er plassert rundt 30 meter etter kameraene. Det er ingen skilt som varsler i forkant av kameraene.

– Det som irriterer meg er at de har klistret kameraene oppunder brua. Det er 30 meter før første skiltet om kameraovervåkning. Jeg mener skiltet om kameraovervåkning må stå på innfartsveien, sier Raaken.

Han stiller spørsmål ved om det er juridisk lovlig å plassere kameraene før man ser skiltene som varsler at man kommer inn i et kameraovervåket område. Raaken gikk til Avinor og fikk snakke med lufthavnsjef Jørn Limo. Her fikk han delt sin frustrasjon rundt skiltinga, betalingsautomatene og den begrensa gratistida for henting og avlasting av passasjerer.

– Han var veldig imøtekommende og forståelsesfull, og tok tak i regningene mine. Jeg sa at det hjelper akkurat nå, men det er mange sambygdinger som er frustrerte, sier Raaken.

Flere har gitt uttrykk for at de synes karenstida på ti minutter er for kort, og at det har vært for mange problemer med betalingsautomaten utenfor lufthavna. Man kan benytte seg av telefonen for å betale, men Raaken viser til at mange har utfordringer og ikke mulighet til å benytte seg av betalingsapp på mobil. Han mener derfor det bør være to fungerende betalingsautomater utenfor lufthavna og at karenstida bør forlenges til minst 25 minutter. Han viser til at spesielt dårlige vinterdager fører til vanskeligheter med å holde seg innenfor ti minutter ved henting eller avlasting. Raaken er klar på at han mener dette er utfordringer som Avinor og Europark sentralt må ta tak i.

- Dette er ei tvangspålagt melkeku, der distriktene mater det store trollet sentralt, sier han.

Klare krav til skilting

Nye Troms har gjort gjentatte forsøk på å få kontakt med Europark. Etter å ha blitt overført til ulike avdelinger, ble vi til slutt bedt om å sende en epost med spørsmål. Noen timer senere henviste Europark oss til en ansvarlig i Avinor. Vedkommende var imidlertid borte og ikke tilgjengelig for kontakt hele onsdag. Nye Troms tok også kontakt med Datatilsynet for å få klarhet i hvilke regler som gjelder når det kommer til skilting om kameraovervåking. Juridisk rådgiver ved Datatilsynet, Jade Bui, opplyser at det i loven stilles krav om skilting som skal gjøre den enkelte tydelig oppmerksom på at de blir overvåket. Kravene går på skiltenes størrelse, antall og plassering. Det skal skiltes i forkant av kameraene, og det er krav om at skiltinga skal fortsette videre innover området hvor kameraovervåkninga finner sted. Bui understreker at de ikke har vært på befaring ved Bardufoss lufthavn, og at hun derfor bare kan svare ut ifra hvordan hun har fått beskrevet situasjonen av Nye Troms.

– Det kan tale for at det ikke er tilstrekkelig skiltet ved Bardufoss lufthavn. Hovedregelen er at det skal skiltes tidlig at et område blir overvåket, så vi ville stilt krav om å skilte idet man blir filmet, sier Bui.

Lufthavnsjef Jørn Limo kan fortelle at han allerede er på saken. Limo har tatt kontakt med vedkommende som er skiltansvarlig sentralt, for å sørge for at de tar kontakt med Statens Vegvesen for å søke om tillatelse til å sette et varselskilt i forkant av kameraene.

- Vi skal selvfølgelig sørge for at ingen kjører inn i kamerasonen og tror de er utenfor, så vi gjør strakstiltak med omplassering av skilt. Vi ønsker jo ikke minst å følge loven, sier Limo.

Mange meninger

Limo mener den største utfordringa er mengden skilt man utsettes for når man kjører inn til lufthavna. Ikke minst har noen av skiltene mye informasjon med lita skrift. Avinor har allerede revidert skiltinga to ganger etter at det nye betalingssystemet ble igangsatt. Et permanent varselskilt om kameraene kan imidlertid ikke settes opp på innfartsveien uten tillatelse fra Statens Vegvesen. Fram til da gjøres det ei midlertidig løsning som skal sørge for at ingen er i tvil om når de kommer inn på det kameraovervåkede området. Når det kommer til betalingsautomatene og karenstida, har Limo fått en god del henvendelser fra kunder.

– Vi har bedt Europark om å ettergå automatene og kvaliteten på dem. Vi har hatt en del utfordringer i kuldeperioden, sier han.

Når det gjelder karenstida, er dette noe som fastsettes sentralt i enighet mellom Avinor og Europark. Limo kan derfor ikke utvide karenstida ved Bardufoss lufthavn uten videre. Det han kan gjøre og gjør, er å videresende alle henvendelser han får til de som sitter sentralt. Utfordringene rundt karenstida har han også informert dem om.

– Frustrasjonen til folk skal man ta på alvor, så forsøker vi å tilrettelegge det vi kan så fort vi kan. Vi ønsker jo tross alt at det skal være en god kundeopplevelse å reise ved Bardufoss lufthavn, sier Limo.

Powered by Labrador CMS