Elever fra Bardufoss ungdomsskole deltok på 22. juli-kurs på Utøya:

LÆRER BORT: Nå holder Karoline Norman, Marie Løvberg Karolius og Vilde Rønningsen Kjosmo kurs for sine medelever på Bardufoss ungdomsskole om hva de lærte på Utøya-kurset i høst. Foto: Fredrikke Fjellberg Moldenæs
LÆRER BORT: Nå holder Karoline Norman, Marie Løvberg Karolius og Vilde Rønningsen Kjosmo kurs for sine medelever på Bardufoss ungdomsskole om hva de lærte på Utøya-kurset i høst. Foto: Fredrikke Fjellberg Moldenæs

Så kom de hjem og lærte sine medelever om inkludering

BARDUFOSS: Tre elever fra Bardufoss ungdomsskole deltok i oktober på kurset «Demokratilæring på Utøya». I ettertid har de lært sine medelever om hva som skjedde og viktigheta av å stoppe hatprat.

Publisert Sist oppdatert

Sammen med kontaktlærer for 10B, Elin Lombnes Horvli, besøkte elevene 22. juli-senteret før de satte kursen til Utøya. Der fikk ungdommene lære mer om hendelsene 22. juli og diskutere hva som kunne forårsake en slik tragisk hendelse. Det var mange elever på 10. trinn som søkte om å få være med, og til slutt ble Karoline Norman i 10C, Vilde Rønningsen Kjosmo i 10A og Marie Løvberg Karolius i 10B valgt ut til å dra.

– Jeg stod på Rustahøgda og ropte veldig høyt da jeg fikk beskjeden. Jeg var veldig fornøyd, sier Marie.

Glade for å bli trukket ut

De andre jentene forteller også om glede knytta til det å bli trukket ut. Samtidig hadde de noen alvorlige tanker i hodet i forkant av turen.

– Jeg var redd for å dra. Jeg vet at mange elever tenkte på det som noe skummelt, forteller Vilde.

I regi av Wergelandsenteret og Rafto-stiftelsen arrangeres bolker med kurs både vårhalvåret og høsthalvåret hvor elever/skoler fra hele landet deltar. Dette er et tilbud som har pågått noen år. Samfunnsfaglærer Elin Lombnes Horvli ble tipsa av rektor og søkte på vegne av 10. trinn sist vår. Bardufoss ungdomsskole var en av de heldige skolene som ble plukka ut til å delta med en lærer og tre elever. I forkant av at noen elever skulle velges ut, fikk elevene på 10. trinn se film og lære mer om hva som skjedde den 22. juli i 2011.

Nå holder Karoline Norman, Marie Løvberg Karolius og Vilde Rønningsen Kjosmo kurs for sine medelever på Bardufoss ungdomsskole om hva de lærte på Utøya-kurset i høst.

Godt kjent med andre

På turen som varte fra tirsdag til torsdag, ble elevene godt kjent med andre elever fra ulike skoler i Norge. De bodde på Utøya. Jentene forteller om ei god stemning og mye latter og humor.

– Men da vi så øya, da forandra hele humøret på bussen seg. Alle var alvorlige, sier Marie.

Jentene sier at de gjennom hele kurset hadde i bakhodet hva som har skjedd på Utøya. De var selv nettopp starta på barneskolen den 22. juli 2011.

– Innimellom tenkte jeg på at noen har sprunget for livet sitt her. Det er utrolig trist å tenke på, sier Vilde.

Hjertevarme

Jentene forteller ivrig om alt de lærte og opplevde disse dagene i oktober. På øya snakket de blant annet om å forstå andre sine synspunkter og stå for sin mening.

– De tok oss veldig godt imot. Det var hjertevarme der, sier lærer Horvli.

Til kurset kom også to av de overlevende fra 22. juli. Iril Myrvang Gjørv fra Bardu var en av dem. De overlevende fortalte om hele sin dag den 22. juli, og alle elevene lytta stille til deres historier.

Videreformidle kunnskapen

Elevene fikk også et oppdrag på turen. De skulle nemlig ha kurs for de ulike ungdomsskoleklassene på sin egen skole etter at de kom tilbake.

– De har vært utrolig flinke, skryter lærer Horvli.

På skolen skulle de fortelle om hva som skjedde på Utøya og hvorfor det skjedde. Forebygging er tanken bak. Myter, nettroll og hatprat vil jentene ha slutt på.

– Vi lærte å kjenne igjen hat prat. For å forhindre at det skjer igjen, sier Marie.

– Det er viktig å se andre og inkludere. Da blir det nok mindre av slike som gjør sånne ting. Mange som ender opp med å gjøre sånne ting har hatt en tøff barndom, sier Marie.

– Det er viktig å legge merke til om folk sliter, så de ikke ender opp med radikale meninger. Se tegnene, og ikke dytt andre bort. Det er lett å dømme andre eller ikke tørre å hjelpe, sier Karoline.

Bildet er fra kurset «Demokratilæring på Utøya» i høst, hvor elever fra hele Norge deltok sammen med sine lærere.

Viktig å inkludere

Jentene tror det kan være lurt å tipse lærere eller foreldre om man ser noen som faller litt utenfor i skolegården. De mener det er viktig å inkludere de som glir ut.

– Jeg tror vi må bli flinkere til å ta tak i problemet, og høre mer på hverandre. Vi må tørre å si ifra når vi legger merke til at noe er galt, sier Vilde.

– Det er dessverre mange andre som tenker som han, sier Marie.

Engasjement

Lærer Horvli og elevene som deltok oppfordrer alle skoler til å søke om å få være med på kurset.

– Dette er et viktig tema. Vi vil ikke ha en ny 22. juli, sier kontaktlæreren.

– Jeg visste ikke så mye om 22. juli før vi dro, men nå kan jeg prate i timevis om temaet, sier Vilde.

De har fått mange spørsmål etter at de kom tilbake, og tror medelevene deres på Bardufoss har lært mye av kursene som de har holdt. Jentene sitter igjen med mange gode minner fra turen, og hadde dratt på dagen om de kunne delta på kurset på nytt.

– På en øy hvor det har skjedd så mye hat, er det fortsatt kjærlighet, sier Marie.

Powered by Labrador CMS