Tradisjonen tro:

FLYR PÅ JULAFTEN: 139 luftving stiller med ett Bell 412-helikopter og to Saab Safari-fly i årets julestjerne. Her fra en tidligere utgave av den snart 50 år gamle juletradisjonen. Foto: TERJE TVERÅS
FLYR PÅ JULAFTEN: 139 luftving stiller med ett Bell 412-helikopter og to Saab Safari-fly i årets julestjerne. Her fra en tidligere utgave av den snart 50 år gamle juletradisjonen. Foto: TERJE TVERÅS

– Selvfølgelig blir det Julestjerna i år

MÅLSELV: 139 luftving flyr Julestjerna også i år. For dem er det viktig å fortsette med tradisjonen.

Publisert Sist oppdatert

Det forteller sjefen for 139 luftving, oberst Eirik Stueland. I fjor sa Eirik Stueland til Nye Troms at mens han var luftvingsjef skal det være julestjerne på et eller annet vis så lenge det var tilgang på personell. Det har han holdt til nå.

– Selvfølgelig blir det julestjerne i år og selvfølgelig flyr den på julaften. Det er en tradisjon, og den skal vi selvfølgelig videreføre selv med den omstillinga vi har vært gjennom, sier oberst Eirik Stueland.

Ei lita stjerne

Det er nå bare ett Bell 412-helikopter tilgjengelig på Bardufoss. Det andre Bell 412-hellikoptret er på Kirkenes i ambulanseberedskap. Julestemninga er det dermed ett Bell 412-helikoptre fra 339 skvadron og to Saab Safari-fly fra Luftforsvarets flygeskole som står for denne julaften.

– Det vil si at det er svært begrenset med tilgjengelige plasser til passasjer i år, sier Stueland.

Den faste ruta

På julaften er det, som i fjor, avgang rundt klokka 10-10.30. Heller ikke ruta viker fra tradisjonen.

– Det blir den faste ruta over Sørreisa, Finnsnes, Tromsø, og så ned mot Skjold og Setermoen og tilbake til Bardufoss, sier Eirik Stueland.

Som Nye Troms skreiv i fjor oppsto trolig tradisjonen med å fly Julestjerna over deler av Troms tidlig på 1970-tallet. Det betyr at Julestjerna med stormskritt nærmer seg 50 år. Luftvingen beordrer ingen til å fly i Julestjerna, og all deltakelse baserer seg på frivillighet fra personellet.

Powered by Labrador CMS