TID FOR HVILE: På dette skiltet kan det i framtida også bli ei pil til en større rasteplass på Setermoen. Foto: TERJE TVERÅS
TID FOR HVILE: På dette skiltet kan det i framtida også bli ei pil til en større rasteplass på Setermoen. Foto: TERJE TVERÅS

Setermoen kan få nasjonal rasteplass

BARDU: Statens vegvesen har på blokka en ny rasteplasstrategi på riksvei. De har lagt inn Setermoen som alternativ for ny hovedrasteplass.

Publisert Sist oppdatert

Hensikten med prosjektet som Vegdirektoratet satte i gang i fjor, er å foreslå en betydelig omstrukturering av dagens rasteplasser, både i omfang og kvalitet. En slik satsing vil gi en mer målrettet bruk av midlene og samtidig sikre et tilbud som ivaretar trafikantenes behov for rast og hvile året rundt. Dessuten skal planene ses i sammenheng med det kommersielle tilbudet på stedet. Rasteplassen skal ha god standard på utforming og drift av toalettanlegg, ha universell utforming og være tilgjengelig for vogntog. Det er også trukket inn behov for ladestasjoner, tømmeanlegg for bobiler og nærhet til spisesteder, matbutikk og overnattingssteder i planene.

Ikke Salangsdalen

Det er skissert at slike rasteplasser skal gi alle trafikanter tilbud om stopp, rast og hvile minst hver time, det vil si med 50–70 km avstand på riksvegnettet. Men først må rasteplasstrategien vedtas og inkluderes i neste nasjonal transportplan, som vil gjelde for perioden 2022 til 2025/27.

«Med utgangspunkt i tilbakemeldinger fra Vegavdeling Troms har vi lagt inn Setermoen som alternativ for ny hovedrasteplass, i stedet for tidligere foreslåtte plassering i Salangsdalen. Dette skyldes delvis de klimatiske forholdene i Salangsdalen og delvis at det vil være interessant å se på hvilke muligheter som ligger i et samarbeid med kommunen», skrev Knut Å. Hågensen i veg- og transportavdelingen i Statens vegvesen i desember til næringssjef Frode Bruvoll i Bardu kommune.

Bak forsvarsmuseet

Bruvoll har grepet tak i saken og studert kartet over Setermoen for å finne et egnet sted for rasteplass innenfor en avstand på 300 meter fra E6. Han har også saumfart området til fots.

– Jeg har signalisert at vi har et veldig bra område som egner seg, i hvert fall innenfor de kravene som Vegvesenet stiller, sier han.

Det ligger bortenfor hotellet og bak forsvarsmuseet. Her mener han en framtidig rasteplass vil være passe tilbaketrukket fra hovedveien, men samtidig i gangavstand til butikker, matservering og turstier i området.

– Bobilturistene legger igjen penger. Når de har parkert, ønsker de å kunne gå til fots for å handle. Stedet vi har tegnet inn, er en tilnærmet perfekt lokalisering hvis vi får det til, sier næringssjefen.

Det er Statens vegvesen som investerer i disse rasteplassene. Kommunene må legge til rette for at arealene blir stilt til disposisjon.

– Det er kommunen som eier tomta, så man slipper en lang saksgang, sier Bruvoll, som også har vært i kontakt med den lokale bobilforeningen om forslaget.

Det lyktes ikke mandag å få kommentar fra Statens vegvesen om planene.

Powered by Labrador CMS