SATTE NYE KRAV: Leder av plan- og næringsutvalget, Edgar Andersen (i midten) la fram forslaget om å kreve en annen betalingsfordeling for et interkommunalt plankontor. Her sammen med kommunalsjef Stig Arne Holtedahl (t.v.) og Yngve Wingstad (Ap). Foto: Kari Anne Skoglund
SATTE NYE KRAV: Leder av plan- og næringsutvalget, Edgar Andersen (i midten) la fram forslaget om å kreve en annen betalingsfordeling for et interkommunalt plankontor. Her sammen med kommunalsjef Stig Arne Holtedahl (t.v.) og Yngve Wingstad (Ap). Foto: Kari Anne Skoglund

Sier ja til samarbeid mellom kommunene

MOEN: Men da må kostnadsfordelingen for det interkommunale plankontoret endres.

Publisert Sist oppdatert

Målselv er en av seks kommuner som har utredet muligheten for å etablere et plankontor sammen. I den utredede modellen politikerne nå tar stilling til, kommer det fram at adressen er ønsket å være Bardufoss, og at kontoret bør bemannes med åtte heltidsstillinger og ei kostnadsfordeling på 80/20. For Målselv er kostnadsfordelinga hvor 80 prosent av pengene de bidrar med baseres på befolkningsgrunnlag, mens 20 prosent av fordelinga er lik for alle kommunene. Betalingsfordelinga var ikke helt spiselig for plan- og næringsutvalget i Målselv.

– De har et interkommunalt plankontor i Nord-Troms som er velfungerende, og vi ønsker å følge den malen de benytter for betalingsfordeling mellom kommunene. Jeg syns ting ellers ser bra ut, men syns vi skal si at vi forutsetter utgiftene fordeles 40/60, sa utvalgsleder Edgar Andersen (H).

– Urimelig

Det fordi ei slik betalingsfordeling gir Målselv ei utgift til planarbeidet som er på en million kroner mer enn i dag.

– Målselv kommer urimelig ut. Planarbeid er likt for alle, og jeg ser ikke mulighet for at vi finner en million ekstra, sa nestleder Petter Karlsen (Sp).

Det var Hege Gjerdrum (V) skjønt enig i.

– Planprogram er noe alle igjennom. Jeg ser at Dyrøy har en arealplan fra 1994, mens vår ble vedtatt i 2012. Andre har etterslep, mens vi er oppe og går. Allikevel har vi andre planer som skal utarbeides, og derfor kan ikke vi bli sittende å jobbe for andre kommuner. Det er jeg ikke med på. Men vi skal hjelpe dem med kompetansen et interkommunalt plankontor kan gi, sa hun.

Derfor la de til et nytt punkt, pennført av utvalgslederen. Det ble enstemmig vedtatt. Med det la de inn at kostnadene måtte fordeles med 60/40 for at de blir med. Denne kostnadsfordelinga er i tråd med Nord-Troms, samt arbeidsgruppas anbefaling. Der er plan- og næringssjefene i kommunene som har sittet i arbeidsgruppa. Over dem har ei styringsgruppe bestående av rådmennene hatt hånda på rattet i utredningsarbeidet. Det var styringsgruppa som ønsket den foreslåtte betalingsfordelinga. Plan- og næringsutvalget an­befalte formannskap og kommunestyre å gå inn for etableringen av plankontoret sam­men med Bardu, Dyrøy, Berg, Sørreisa og Tranøy i andre halvdel av 2015. De sluttet seg også til foreslåtte vedtekter, og at en sum på 575 000 kroner overføres fra kommunens plan- og næringsavdeling til plankontoret inneværende år.

Powered by Labrador CMS