ROSA AKSJON: Tirsdag 1. oktober går startskuddet for årets Rosa sløyfe-aksjon. Den håper Siw Emaus (t.h.) og Birgitte Mikalsen ved Circle K Nordkjosbotn å kunne bidra godt til gjennom salg av stasjonens produkter. Foto: Ivar Løvland
ROSA AKSJON: Tirsdag 1. oktober går startskuddet for årets Rosa sløyfe-aksjon. Den håper Siw Emaus (t.h.) og Birgitte Mikalsen ved Circle K Nordkjosbotn å kunne bidra godt til gjennom salg av stasjonens produkter. Foto: Ivar Løvland

Siw og Birgitte vil selge mest mulig for en god sak

NORDKJOSBOTN: I dag går startskuddet for årets Rosa sløyfe-aksjon. Der håper Siw Emaus å kunne bidra mest mulig gjennom salg fra sin Circle K-stasjon.

Publisert Sist oppdatert

- Vi håper selvsagt å komme høyest mulig på listene over bidrag fra Circle K-stasjonene i Troms, smiler daglig leder ved stasjonen i Nordkjosbotn, Siw Emaus.

Rosa sløyfe er en internasjonal folkebevegelse som markeres over hele verden i oktober hvert år. Målet med aksjonen er å vise solidaritet med de som rammes, øke kunnskapen om brystkreft og å gi støtte til brystkreftforskning og andre brystkreftprosjekter.

I løpet av oktober farges Norge rosa ved hjelp av bedrifter, foreninger og privatpersoner som alle bidrar i kampen mot brystkreft. I år arrangerer Brystkreftforeningen og Kreftforeningen Rosa sløyfe-aksjonen i Norge for 21. gang etter oppstarten i 1999.

- Å være med å bidra på denne aksjonen er noe vi gjør med størst glede. Det er en viktig sak som vi alle brenner for, sier Siw Emaus.

De sju siste årene har Circle K-stasjonene over hele landet samlet inn 27 millioner kroner til kampen mot kreft. Bidragene kommer av konkrete gaver fra kundene, eller via rosa produkter som koster noen kroner mer enn opprinnelig.

- Vi har rosa kaffekopper, rosa vannflasker, rosa spylervæske og rosa vask. Av alle de rosa produktene går det et visst antall kroner til aksjonen. Og handler kundene andre ting, kan de gi bidrag på 5, 10 eller 30 kroner til aksjonen, sier Siw Emaus.

På deres stasjon kommer det opp plakater og rosa BH-er som vil bidra til at alle er klar over at oktober måned står i rosa tegn. Og de ansatte er på jobb i rosa gensere.

- Vi opplever at folk viser veldig stor giverglede til aksjoner som denne. Det engasjerer hele folket, sier Siw Emaus.

Partner for aksjonen

Circle K Norge er én av hovedsamarbeidspartnerne til Rosa sløyfe-aksjonen, som arrangeres av Kreftforeningen og Brystkreftforeningen. I fjor var det i Troms Circle K Breivika i Tromsø som samlet inn mest penger til Rosa sløyfe av stasjonene her i fylket. De fikk inn om lag 35 000 kroner, etterfulgt av Tromsø-stasjonen på Fr. Nansens Plass. Deretter fulgte stasjonene i Harstad, på Finnsnes og Circle K Buktamoen.

Siw Emaus innrømmer at hun gjerne vil ha Nordkjosbotn-stasjonen opp blant de beste på bidrag til brystkreftaksjonen.

- Vi skal i hvert fall gjøre vårt for å få kundene til å gi mest mulig til aksjonen, lover Siw Emaus.

Forskjellsbehandler brystkreftpasienter

Hver dag får ni kvinner i Norge beskjed om at de har fått brystkreft. Alle disse er forskjellige og fortjener unik behandling. Å få beskjed om at du har fått kreft, snur livet fullstendig opp ned. Heldigvis overlever over 90 prosent av alle som får brystkreft, takket være avansert og persontilpasset behandling.

- Ingen får nøyaktig den samme kreftsvulsten. En behandling som fungerer hos noen, kan ha liten effekt hos andre. Også brystkreftsvulster som tilsynelatende er like, trenger ulik behandling, sier Anne Lise Ryel, generalsekretær i Kreftforeningen i ei pressemelding.

Kreftforeninga viser til at persontilpasset brystkreftbehandling er en strategi som sørger for at hver enkelt får behandlingen de responderer best på. Mens noen blir friske av en operasjon, er et lengre løp med både cellegift, stråling og hormoner riktig for andre. Jo mer presis behandling, jo bedre blir overlevelsen og livskvalitet etterpå.

Fakta om brystkreft:

• Brystkreft er den hyppigste kreftformen hos kvinner med rundt 3500 nye tilfeller hvert år. Det er ni kvinner som får diagnosen hver dag.

• I dag lever nesten 48.000 personer i Norge som har eller har hatt brystkreft.

• 34 menn fikk brystkreft i 2017.

• Andelen kvinner som overlever brystkreft er økende. Ifølge Kreftregisteret lever 90,4 prosent av alle kvinner som får brystkreft fem år etter at de fikk diagnosen. 586 kvinner og 8 menn døde av brystkreft i 2017.

Powered by Labrador CMS