FORBEREDELSER: Andreas Vollstad (t.v.), Hanna Skogstad og Johannes Hermansen er i full gang med å tegne storyboard til reklamefilmen. (Foto: Lena Jensen)
FORBEREDELSER: Andreas Vollstad (t.v.), Hanna Skogstad og Johannes Hermansen er i full gang med å tegne storyboard til reklamefilmen. (Foto: Lena Jensen)

Skal lage eventyrlig toalettreklame

MÅLSELV: Elever ved medielinja på Bardu­foss Høgtun vgs har i mange år laget pro­dukter for ek­sterne aktører. Nå skal de lage en reklame for et forbrenningstoalett.

Publisert Sist oppdatert

Med blant annet reklamefilmer for Sparebanken Nord-Norge, video til årets grunnlovsjubileum, reklamefoto for Kokt & Klar og samarbeid med Filmcamp i sekken, har elevene ved medielinja på skolested Høgtun godt grunnlag til å kunne produsere gode medieprodukter. Denne uka vises en presentasjonsfilm av Film­camp på filmfestivalen i Berlin, som elever på medielinja har laget. Dyktigheten til elevene har ikke gått hus forbi daglig leder i Ecotech, Tor Petter Christensen.

– Jeg har fulgt med på det de har prestert tidligere, og jeg var imponert av reklamefilmene de produserte for sparebanken, sier han.

Ecotech produserer en serie forbrenningstoaletter kalt Cinderella, og da det var tid for Ecotech å tenke på sommerens markedsforberedelser, tok Chri­stensen derfor en telefon til tidligere arbeidskollega Georg Blichfeldt som underviser ved Bardufoss Høgtun vgs.

– I et klart øyeblikk tenkte jeg at vi kunne prøve å utfordre dem til å lage en ny profil til et nytt produkt, sier Christensen.

Blichfeldt stilte seg positiv til prosjektet. Ecotech møtte opp på skolen for å presentere sine produkter, sin markedsprofil og sine tanker rundt hva de ønsket. Det er tredjeklassen og elever ved «prosjekt til fordypning» som er med på prosjektet. Christensen føler at han ble godt mottatt av elevene, som virket veldig interesserte i å være med. Ecotech har et overbyggende konsept som de vil ha med i filmen, men ellers fikk elevene frie tøyler. Etter idémyldring og synopsisskriving presenterte elevene ideene sine til Ecotech. Deretter valgte bedriften den ideen de ønsket å jobbe videre med.

Hålogaland teater

– Det er comfort-toaletter vi skal reklamere for, så det skal handle om prinsessen på erten. Det blir med en liten smule humor, litt større enn en ert, sier lærer Georg Blichfeldt.

Akkurat nå jobber elevene med storyboard til reklamen. Det vil si at de tegner hva som skal skje i hvert bilde i filmen. Med seg på prosjektet har de fått to ungdommer fra filmskolen i Kabelvåg. Sondre Sandbakken og Emilie Blich­feldt skal være mentorer for elevene som er med på prosjektet.

– Dette med unge mentorer er spennende, de får oppmerk­somhet fra elevene, sier Blichfeldt.

I slutten av februar skal de spille inn filmen på Hålogaland teater. Blichfeldt er ikke i tvil om at slike oppdrag er helt avgjørende for elevenes læring.

– Det er omtrent som forskjellen på tørrtrening på sommeren og å gå på ski på vinteren, sier han.

Ved å samarbeide med eksterne aktører får elevene oppleve hvilke problemer som oppstår, hvordan de skal løses, lære hvordan de skal bruke ressurser, hvordan de kan samarbeide med bedrifter og jobbe under tidspress. Christensen i Ecotech er godt fornøyd med samarbeidet så langt.

– Det har vært kjempeartig og spesielt, og det er spennende å bruke ungdom. Det er tøft å få den type samarbeid mellom det private og det offentlige, sier han.

Det er ikke alle elevene som kan være med på innspillinga, og Blichfeldt prøver nå å finne andre oppdrag de kan jobbe med. Han har derfor en oppfordring til lokalmiljøet.

– Hvis det er noen som trenger film, bare ring oss, sier han.

Powered by Labrador CMS