INGEN PLANER: Fylkesråd for samferdsel, Ivar B. Prestbakmo (t.v.), har ikke noen planer klare enda over hvilke veier som får nytt fast dekke neste år. Foto: ARKIVFOTO
INGEN PLANER: Fylkesråd for samferdsel, Ivar B. Prestbakmo (t.v.), har ikke noen planer klare enda over hvilke veier som får nytt fast dekke neste år. Foto: ARKIVFOTO

Stramt veibudsjett i Midt-Troms

BALSFJORD: Ingen veiprosjekt i Midt-Troms er med på investeringsbudsjettet som fylkesrådet i Troms la fram denne uka. Først til våren blir det klart hvilke veier som blir opprustet via det såkalte asfaltprogrammet.

Publisert Sist oppdatert

– Asfaltprogrammet vedtas i februar/mars. Da kan det komme veger i Nye Troms sitt dekningsområde med, sier Ivar B. Prestbakmo.

Denne uka la fylkesrådet i Troms fram sitt forslag til budsjett for 2016, og på samferdselssektoren varsles det fortsatt stramme tider. Det skyldes, som mange år før, store etterslep på vedlikeholdet av de 3000 km med fylkesvei som vi har i fylket.

– Til tross for et stramt budsjett og de store utfordringene dette medfører, er det viktige lyspunkter i fylkesrådets forslag til budsjett for 2016 knyttet til samferdsel. Dette er tiltak som det for fylkesrådet har vært viktig å prioritere.

Det sier fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar B. Prestbakmo fra Senterpartiet.

De store prosjektene som fylkesrådet har funnet plass til i sitt forslag er i all hovedsak i Skjervøy, Karlsøy, Gratangen, Sørreisa, Lenvik og Ibestad kommuner.

Fylkesrådet viser til at endringer i inntektssystemet fra staten gir mindre tilskudd til båt- og fergedrift. Det gjør økonomien til fylkeskommunen enda mer anstrengt.

– Jeg er glad for at vi likevel klarer å gjøre viktige grep innen samferdsel, viktig for næringsliv og innbyggere i Troms også i 2016, sier samferdselsråden.

Fylkesrådet foreslår i tillegg til å sette av 75 millioner kroner til dekkelegging i fylket. De midlene vil gå til asfaltering av tidligere grusveier eller reasfaltering av tidligere asfalterte veistrekninger. Hvilke veier som kommer til å nå opp her, blir ikke klart før godt utpå nyåret. Da skal fylkesrådet ta stilling til hvilke veier som blir prioritert.

- Da vil vi basere oss på den oppsummeringa og vurderinger som vi får fra Statens vegvesen, sier Prestbakmo.

Best med enighet

Han mener det er viktig at kommuner kommer med sine innspill, ettersom det er de som kjenner hver enkelt vegstrekning og dens viktighet aller best. At det internt i enkelte kommuner er uenighet om hvilke strekninger som bør prioriteres høyest, registrerer også fylkesråden for samferdsel.

– At det er litt uenighet internt trenger ikke være negativt, men det er klart at klare og tydelige innspill er best, sammen med de faglige vurderingene fra Statens vegvesen, sier Ivar B. Prestbakmo.

Åpner for Tamokdalen

Neste år er det Landsskytterstevne i Øverbygd. Det kan gjøre at det vil bli gjort noe med veiene som fører dit. Av dem kan Tamokdalen få en etterlengtet opprustning. Der ble det gjort noen stikkrenneskift i høst.

– Tamokdalen er definitivt av de dårligste fylkesveiene vi har i Troms i dag, det vet vi. Derfor er den av de veiene som det blir vurdert tiltak på neste år, sier samferdselsråd Ivar B. Prestbakmo.

Vil ikke omgjøre veien

Midt-Troms regionråd har ønsket å få fylkesvei 855 fra Buktamoen og til Finnsnes/Senja omklassifisert til riksvei. Den ble gjort om til fylkesvei sammen med en mange andre veistrekninger i 2010, da den store forvaltningsreformen ble vedtatt. Regionrådet ønsker veien tilbake som riksvei på grunn av dens strategiske og næringsmessige viktige betydning. Det ønsker ikke fylkesrådet å være med på.

– Det er flere årsaker til det. For det første tilfredsstiller den ikke formelt de kriterier som kreves for en riksvei. Derfor mener vi det er små sjanser å få gjennomslag for dette ønsket, sier Ivar B. Prestbakmo.

Ikke problemvei

Han viser også til at veien i dag er godt vedlikeholdt, senest i sommer med mange kilometer ny asfalt, og dermed heller ikke de neste årene vil være av de mest kostbare å drifte for fylkeskommunen. Samtidig er han med på at veien er av stor viktighet næringsmessig, men at den som sådan ikke er noen problemvei.

– Problemveiene i så måte har vi helt andre steder i Troms, sier Ivar B. Prestbakmo.

Powered by Labrador CMS