INVESTORJOBB: Dronegründer og daglig leder i Griff Aviation, Leif Johan Holand, jobber i disse dager med å overbevise investorene om å bli med på laget, slik at de kan flytte deler av Sykkylven-firmaets dronevirksomheta til Bardufoss. (Arkivfoto)
INVESTORJOBB: Dronegründer og daglig leder i Griff Aviation, Leif Johan Holand, jobber i disse dager med å overbevise investorene om å bli med på laget, slik at de kan flytte deler av Sykkylven-firmaets dronevirksomheta til Bardufoss. (Arkivfoto)

Tar Bardufoss-avgjørelsen innen april

MÅLSELV: Droneselskapet Griff Aviation har siden i sommer jobbet for å flytte deler av virksomheten til Bardufoss. Innen første kvartal av 2018 tar de den endelige avgjørelsen.

Publisert Sist oppdatert

I august var daglig leder i Griff Aviation, Leif Johan Holand, på besøk og befaring på Bardufoss. Han var der sammen med samarbeidspartneren i Tromsø, Norut, og hadde et klart mål for turen: Å se om luftfartsmiljøet på Bardufoss kunne være den rette lokasjonen for å flytte deler av Sykkylven-firmaet dit. Det tok ikke lange tida før han ble imponert over miljøet og så det naturlig å jobbe videre med å ta deler av droneselskapet hit. Den jobben er noe han jobber aktivt med i disse dager.

– Det er morsomt at dere ringer for å sjekke det akkurat i dag, for akkurat nå sitter jeg og planlegger møtet vi skal ha med investorer i neste uke. Det er bare pengene det står på, forteller han.

Testing

Med det legger han ikke skjul på hva det er han skal presentere for investorene. Det er en plan for hvordan Griff Aviatons Bardufoss-avdeling kan bli. I august fortalte Holand at det først og fremst var muligheten for testing av dronene de utvikler, som gjorde at Bardufoss kunne være midt i blinken for dem. Det er spesielt utviklinga av den ene typen droner som de utvikler, de ønsker skal gjøres i nord.

– Vi har to fokusområder, og det er droner for det sivile markedet og det vi kaller myndighetsdroner. Med myndighetsdroner mener vi droner som lages med tanke på Forsvaret, Sivilforsvaret og blålysetatene. Det er satsinga på myndighetsdroner vi vil gjennomføre på Bardufoss med testfasiliteten vi kan benytte der, og det er testing av dem som vil bli den største avdelinga der, forklarer han.

Griff Aviaton har ikke drevet i mange år, men på kort tid har de blitt en droneleverandør som er i front internasjonalt. De har levert droner til en rekke lands forsvar. Holand forteller at de for tida er i en prosess med å få fram den første kommersielle drona for salg, noe de har som mål å være ferdig med i januar.

Liten til mellomstor

Det var samarbeidet Norut i Tromsø og Lødingen og Finnsnes-firmaet Aviation Engineering, som i utgangspunktet bidro til at Sykkylven-firmaet ønsket å sjekke ut luftfartsforholdene på Bardufoss. I tillegg jobber de blant annet med Forsvarets forskningsavdelinger og minst ei av Kongsberggruppens undergruppe.

– Vi jobber med samarbeidspartnere som gjør at vi har den beste teknologien vi kan stille opp med, og at dronene blir så norske som de kan bli. Det blir nesten som å bygge en norsk bil, sier han.

Når Holand i neste uke møter investorer, skal han legge fram en plan som også inkluderer mulighet for vintertesting av myndighetsdroner på sommerstid. På Bardufoss.

– Får vi det vi ønsker, inkludert det vi ønsker av testfasiliteter, vil vi kunne drive vintertrening i en hangar. Det vil kreve en del folk til å utføre jobben, og vi trenger piloter, da hver drone skal ha en testperiode på 10 000 timer. Det vi håper på, er at vi på Bardufoss kan bli en liten bedrift, men den kan fort bli en mellomstor bedrift. Det avhenger av markedet, sier han.

Ønsker avklaring første kvartal

Får Griff Aviation investorene med på laget, skal det ikke ta lang tid før de tar den endelige avgjørelsen.

– Vi håper på at vi får tatt avgjørelsen om etableringa kan tas i første kvartal. Da begynner ballen og rulle, og vi må starte prosesser som å finne lokaler til å leie eller kjøpe, søke partnere til å samarbeide med og kartlegging av hva som finnes og hva vi mangler for å utføre kjerneområdene våre, sier han.

Ordfører i Målselv, Nils Foshaug, håper at investorene til Griff Aviation er velvillige, og at Bardufoss snart blir en dronevirksomhet rikere. Han peker på at denne mulige Bardufoss-etableringa passer som fot i hose til et prosjektarbeid kommunen er i gang med.

– I høst vedtok vi å bruke 70 000 kroner på et forprosjekt, hvor vi jobber mer organisert for å kartlegge muligheten, synergieffekter og potensialet Bardufoss flystasjon og luftfartsmiljøet her har og kan få. Griff Aviation passer utmerket inn her, og jeg vil svært gjerne ønske dem velkommen hit, sier han.

Powered by Labrador CMS