PENDLER: Tom Hugo Løvvoll pendler fra Storsteinnes til Tromsø tre dager i uka i forbindelse med studiene sine. Foto: Espen Føre Hansen
PENDLER: Tom Hugo Løvvoll pendler fra Storsteinnes til Tromsø tre dager i uka i forbindelse med studiene sine. Foto: Espen Føre Hansen

Tom Hugo pendler til Tromsø – dette koster bompengene

Tom Hugo Løvvoll (27) pendler til Tromsø fra Storsteinnes tre ganger i uka i forbindelse med sine studier. Fra 5. januar blir pendlingen enda et hakk dyrere.

Publisert Sist oppdatert

5. januar 2023 er den offisielle datoen. Da starter innkrevingen av bompenger i Tromsø.

Debatten har rast lenge, men bommene er snart oppe og går. Mange innbyggere i Tromsø fortviler, men bompengene vil også ha en innvirkning utenfor kommunegrensene. I august startet Tom Hugo Løvvoll opp som student på Universitetet i Tromsø. Siden den gang har han pendlet til Tromsø fra boligen på Storsteinnes omtrent tre dager i uka. Selv har han regnet på hva han vil ha i ekstra utgifter fra 5. januar.

Utregningen

Når Tom Hugo skal regne ut hva bompengene vil koste i året (hvis han følger samme kjøremønster som i dag) tar han utgangspunkt i én bompassering i morgenrushet, og én passering på formiddagen før neste rushtid. Passering i rushtiden koster 36 kroner, mens en passering utenom rushtiden blir belastet med 12 kroner.

Dermed ender Tom Hugo med en pris på 48 kroner per dag – før eventuelle rabatter. En pendlertur til Tromsø tre ganger i uka tilsvarer dermed 144 kroner i uka, 576 kroner i måneden, eller 6900 kroner i året. I årsprisen er det da trukket fra 4 uker med tanke på ferier.

BOM: Fra 5. januar skal det kreves inn bompenger i Tromsø. Illustrasjonsfoto: Vegard Wivestad / NTB

Med aktiv Autopass-avtale får alle passeringene 20 prosent rabatt noe som gjør årsprisen grovt regnet blir 5500 kroner i året for Tom Hugo.

Vil kutte på kjøringen

Løvvoll forteller at 5500 kroner i året kanskje ikke fremstår som en stor sum, men med et generelt økende prisnivå i samfunnet og drivstoffpriser som kontinuerlig ligger over 20-tallet, er det ikke ubetydelig.

– Jeg blir ikke å kjøre inn til Tromsø med mindre det er helt nødvendig med tanke på studiene, forklarer han.

Løvvoll ble også far for første gang for en knapp måned siden. Han tenker at bompengene på toppen av renteøkninger, strømpriser og drivstoffpriser utgjør mye i en student- og familieøkonomi.

– Det blir helt klart mindre å rutte med, sier han.

Studier som investering

Selv er Løvvoll klar over at det kan stilles spørsmål til både hvorfor han pendler for å studere, og at det finnes flere løsninger. Han mener studiene er en investering for fremtiden, og at da er Universitetet i Tromsø alternativet. Mulighetene er mer begrensede innenfor nettstudier og det er ikke selvsagt at man kommer inn på studieløpet man ønsker. Han har også sett på andre muligheter.

– Vi har også sett på mulighetene for elbil, men det blir fort dyre biler med tanke på størrelse og kjørelengde, sier han.

Med dagens prisnivå og økende utgifter er han glad for støtten fra foreldre.

– Jeg hadde nok ikke kunne studert som nå uten den støtten vi får, avslutter Løvvoll.

Fakta om bompenger

- Det er to ulike prisgrupper for bompengene. Prisgruppe 1 gjelder for kjøretøy under 3500 kg. Prisgruppe 2 gjelder for kjøretøy over 3500 kg.

- Vanlig passering i prisgruppe 1 (før eventueller rabatter) er 12 kroner utenfor rushtid, og 36 kroner i rushtiden. Rushtidsavgiften gjelder mellom klokken 06.30 – 09.00 og 15.00 – 17.00, utenom offentlige helligdager.

- Hvis du har et nullutslippskjøretøy i Prisgruppe 1 (eks. el-bil) får du 50 prosent rabatt.

- Nullutslippskjøretøy i prisgruppe 2 får 100 prosent rabatt.

- Alle med aktiv avtale og brikke (AutoPass) får 20 prosent rabatt på alle passeringer. Med avtalen følger også et maks antall betalte passeringer i måneden på 80 passeringer. I tillegg fører aktiv avtale med seg en «timesregel». Det vil si at du kun betaler for én passering innenfor én time.

- Oppstart for innkreving av bompenger i Tromsø er satt til 5. januar 2023.

Powered by Labrador CMS