HER BLIR DET INGEN BRU: Sannsynligheten for at det skal bli bru mellom Karlstad og Gullhav, er mindre etter at Statens vegvesen nå har konkludert med at brua ikke er nødvendig av beredskapshensyn.
HER BLIR DET INGEN BRU: Sannsynligheten for at det skal bli bru mellom Karlstad og Gullhav, er mindre etter at Statens vegvesen nå har konkludert med at brua ikke er nødvendig av beredskapshensyn.

Tommelen ned for Karlstadbrua

MÅLSELV: Prislappen for ny bru over Målselva ved Karlstad er beregnet til 140 millioner kroner. Statens vegvesen vil heller bruke 10 millioner på å ruste opp tre andre bruer for å sikre beredskapen i tilfelle flom.

Publisert Sist oppdatert

Statens vegvesen har utarbeidet et forprosjekt for nye kryssløsninger på Olsborg. I den forbindelse har de også vurdert hvorvidt det bør gjøres tiltak på Målselvbrua – og om Karlstadbrua er nødvendig av beredskapshensyn. Konklusjonen er at forskjellen i kostnader mellom bygging av ny bru og opprusting av tre gamle er så stor at dette alternativet ikke kan forsvares med behovet for omkjøringsvei for E6. I stedet vil Statens vegvesen gjøre tiltak på gammelbrua på Olsborg samt Rundhaugbrua og bru ved Elverumskrysset i Nedre Bardu for å øke den frie høyden på disse, slik at det finnes omkjøringsalternativer.

Skuffet

For leder i Bruforbindelsen Karlstad–Gullhav AL, Arne M. Kvalvik, er konklusjonen fra Statens vegvesen skuffende.

– Ja, vi hadde nok håpet på noe annet, og vi hadde ikke ventet så høye kostnader. Da vi hadde møte med Statens vegvesen i desember, ble det sagt at kostnadene kunne komme opp mot 100 millioner kroner, så jeg syns denne prisen er voldsom, sier Kvalvik.

Kostnadsoverslaget fra Statens vegvesen er et grovt overslag, med en beregnet usikkerhet på pluss/minus 40 prosent. Det vil si at kostnadene kan tenkes å ende et sted mellom 84 og 196 millioner kroner. Fortau på brua er ikke medtatt, mens noen mindre utbedringer på fylkesveien fra Olsborg til Gullhav er inkludert i prisen.

– At fortau ikke er medtatt, er noe vi var enige om. Det blir ikke så mye gangtrafikk i dette området uansett, sier Kvalvik.

Karlstadbrua som beredskapsbru skapte håp for bruforkjemperne. De senere årene har vannstanden i Målselva flere ganger vært så høy at vannet har nærmet seg underkant av Målselvbrua. I dag er det ingen omkjøringsmuligheter for større kjøretøy dersom Målselvbrua må stenges for trafikk.

– Krysset på Olsborg og Målselvbrua burde vært rustet opp på en annen måte. Vi vet at elva kan bli stor, og per i dag finnes det ingen andre muligheter for kryssing av elva. Derfor hadde det vært positivt om Vegvesenet hadde kommet fram til en annen konklusjon, sier Kvalvik.

Ingen heving

Det har vært diskutert om Målselvbrua enten kunne heves eller at det kunne bygges ny bru. Statens vegvesen har vurdert Målselvbruas tilstand og kommet til at gjenværende levetid for brua er lang. Slik brua står nå, tåler den vanntrykket fra en 200-årsflom, men ikke større islast. Statens vegvesen mener at brua kan heves en halv meter på dagens fundament, men har altså konkludert med at dette ikke anbefales. Ei heller foreslås det ny bru. Kostnadene til heving eller ny bru er ikke beskrevet i forprosjektet. I rapporten framgår det at Karlstadbrua må arbeides videre med uavhengig av vurderingene for Målselvbrua og kryssløsningene på Olsborg.

– Jeg er skuffet, men vi gir ikke opp kampen nå. Et enstemmig fylkesting gikk inn for å vurdere behovet for beredskapsbru, og vi hadde håpet å få drahjelp av Statens vegvesen. Det jobbes også med en indre kystvei, hvor Karlstadbrua vil være sentral, sier Kvalvik.

– Er det på tide å slutte å tro på Karlstadbrua?

– Vi fortsetter arbeidet, og så får vi se hvor langt vi kan komme. Kystveien mener jeg er en framtidsrettet sak. Får vi den, blir reisetida mellom Tromsø og Harstad vesentlig redusert. Dette prosjektet jobbes det også med i andre kommuner, sier Kvalvik.

– Tror du Karlstadbrua er realistisk, eller er brukampen blitt en kamp for samhold i bygda?

– Det burde være realistisk i framtida. Hvis trafikken stopper opp på Målselvbrua, er det små muligheter for å omdirigere trafikken. Rundhaugbrua er for lav og har for dårlig kapasitet og egner seg lite for dagens tungtrafikk, mener Kvalvik.

Statens vegvesen ser altså for seg å heve fri høyde på tre andre bruer og ikke gjøre noen tiltak på selve Målselvbrua. Dermed er det ikke behov for beredskapsbru på Karlstad.

– Det er snakk om mange penger. Hvis det virkelig skal brukes 140 millioner på veier i Målselv, er Karlstadbrua det beste prosjektet?

– Hvis vi får bru, vil det bli en revolusjon i nedre Målselv. Og når det gjelder kostnadene, er det ingen ting i veien for å ha bompenger på brua. Fylket har fått en oversikt over kostnader fra oss, som inkluderer blant annet inntekter fra bompenger og noe av pengene det ville koste å ha ei reservebru, sier Kvalvik.

Drøfter kryssløsninger

Dagens to kryss på E6 ved Olsborg er utfordrende for trafikksikkerheten. Vegvesenet ser for seg to mulige løsninger for utbedring.

Forprosjektet som Statens vegvesen har oversendt til Målselv kommune, omhandler først og fremst nettopp trafikksikkerheten knyttet til de to kryssene på Olsborg. E6 har på stedet en trafikkmengde på rundt 5000 kjøretøy i døgnet. Fylkesvei 854 mot Moen har 2000 kjøretøy i døgnet, mens samme fylkesvei i retning mot Målsnes har en trafikkmengde på 1150 kjøretøy i døgnet. I forprosjektet beskriver Vegvesenet situasjonen på strekninga som uoversiktlig. Foruten de to kryssene er det også et boligområde på odden i Takelva, som i dag har atkomst direkte fra E6.

Rundkjøring

Et av alternativene Vegvesenet ser for seg, er å etablere ei rundkjøring der krysset til Moen i dag ligger. Dette innebærer behov for ny bru over Takelva, og den nye atkomstveien til Olsborg vil da komme inn imellom bebyggelsen i Olsborg sentrum. Det forutsettes også ny kommunal bru over Takelva til boligene på odden. Slik kan både dagens kryss til Olsborg og avkjøringa til boligene på odden stenges, og krysset samles nedenfor Trollhaugen. Dette vil innebære redusert framkommelighet på E6, bedre trafikksikkerhet og mer oversiktlig trafikkbilde. Videre innebærer det inngrep i Takelva.

Det andre alternativet er oppgradering av dagens løsning, der begge dagens kryss fullkanaliseres. Også i dette alternativet forutsettes det ny kommunal bru til boligområdet på odden i Takelva. Fordelene med dette alternativet er at E6-trafikken tydelig prioriteres. Trafikksikkerheten vil bli bedre enn i dag, men blir dårligere enn ved rundkjøring. Dette alternativet er betydelig billigere enn å etablere rundkjøring, men kan innebære at det må bygges ny Olsborg bru. Statens vegvesen har ikke tatt stilling til hvilket av alternativene som skal velges på nåværende tidspunkt.

Statens vegvesen skriver avslutningsvis at på lengre sikt og i forbindelse med ny bru over Målselva, bør en større omlegging av E6 lenger øst utredes.

Powered by Labrador CMS