Tor Åge fra Bardu imponerte i Sverige
RALLYCROSS: Tor Åge Tøsdal fra NMK Bardu viste muskler på svenske rallycrossbaner. I siste runden av Norrlandsveckan kom han seg helt til semifinalen.
– Jeg er kjempefornøyd med kjøringa i Piteå. Det var utrolig morsomt å komme seg helt til semifinalen, sier Tor Åge Tøsdal.
Trønderen, som har bodd mer eller mindre sammenhengende i Bardu siden 1993, kjørte i forrige uke den prestisjetunge Norrlandsveckan i rallycross i grannelandet. Der var det i år kjøringer i Kalix, Skellefteå og i Piteå, der finalen gikk. Totalt var det 10 000 publikummere som overvar de tre kjøringene.
– Å kjøre for så mange tilskuere er stort. Du merker godt stemninga, sier Tøsdal.
Liten motor
Han kjørte i den minste av de tre klassene motormessig. I Supernasjonal, med maksimalt 2150 kubikk motor, var det 48 kjørere med i år, og det var nesten halvparten av alle som var med på Norrlandsveckan. Denne klassen er den minste og rimeligste utgaven, og er en særegen svensk klasse. Men populariteten for denne har vokst veldig, og innstegsklassen til de store rallycrossklassene har etter hvert utviklet seg til en nesten særegen greie.
– Bare fra i fjor har det blitt mye tøffere å hevde seg i denne klassen, sier Tøsdal, som også da var med på den svenske rallyuka.
Der var pengepremiene totalt i år på 365 000 svenske kroner. I sin Opel Astra 2,0 16v har Tøsdal 160 hestekrefter. Det er opptil 40 færre enn konkurrentene i klassen, men på svingete veier gjør girutvekslinga det slik at han klarer å hevde seg bra.
– Men starten i Kalix var ikke veldig bra. Den banen gir fordeler til motorsterke biler, sier Tor Åge Tøsdal.
Semifinale
Det gikk bedre i Skellefteå sist onsdag, før han i helga kjørte så fort i Piteå at han var blant de tolv som gikk videre til semifinalen under kjøringa der. Der snurret han rundt, og kom seg derfor ikke til noen finale. Totalt endte han på 20. plass av de 48 i klassen. Tøsdal var den eneste fra Troms i klassen, mens fire kjørere fra Lofoten og Rana utgjorde resten av det fem manns sterke norske innslaget i klassen.
Det spesielle med Norrlandsveckan er at det først er tidskjøring som gir startplass i heat ut fra kvaliktid. Deretter er tida i alle heat tellende for å komme seg videre til semifinalen. Dermed må det kjøres fort hele tida for å plukke færrest mulig plassiffer for å ta seg videre.
– Nå har jeg planene klare for neste år. Det blir å kjøpe et Opel-chassis og bygge en motor tilpasset dette. Så blir det å lade skikkelig, smiler Tor Åge Tøsdal etter sist ukes gode rallykjøring i Nord-Sverige.