Motorcrossbanen på Stormoen klar til bruk:

HJERTE AV GULL: Både banegodkjenner hos NMF, Øyvind Lindbæck (t.h.), og leder i Laurasetra motorcrossklubb er enige i at grunneier Sigmund Johansen (t.v.) må ha et hjerte av gull som har gitt området til kubben. Foto: Leif A. Stensland
HJERTE AV GULL: Både banegodkjenner hos NMF, Øyvind Lindbæck (t.h.), og leder i Laurasetra motorcrossklubb er enige i at grunneier Sigmund Johansen (t.v.) må ha et hjerte av gull som har gitt området til kubben. Foto: Leif A. Stensland

Trosser Fylkesmannen og åpner til helga

LAURASETRA: Forrige måned valgte et enstemmig formann­skap å opprettholde vedtaket om å gi dispensasjon for fra­del­ing til motor­crossbane på Stormoen Øst. Nå gjøres siste finpuss før helgas åpning.

Publisert Sist oppdatert

– Vi forholder oss til at vi har fått klarsignal fra Balsfjord kommune. Jeg vil i denne sammen­heng gi ros til Balsfjord kommune som har stått på sitt og overkjørt Fylkesmannen gang på gang, sier Morten Nilsen.

Klar til bruk

Som leder av Laurasetra motor­crossklubb forteller han at klubben har en tre års frist med å påbegynne reguleringsplanarbeidet.

– Vi startet klubben i oktober sist år. I dag har vi 55 registrerte medlemmer, der yngste deltaker er fem år og eldste midt i 40-årene. Det som har vært viktig for oss, er å gjøre banen klar til bruk. Ved god hjelp av Forsvaret og Brødrene Karlsen gjøres det nå forandringer på banen slik at den kan godkjennes til å tas i bruk allerede denne helga, sier Nilsen.

En godkjenning som betyr at banen også kan benyttes til løp.

– Vi får nå en ca. 900 meter lang bane. Det betyr kjøring i ordnede former, og med godkjent bane er også klubbens egne deltakere nå forsikret hvis det skulle skje noe. I tillegg har vi en egen bane for de aller yngste, sier Morten Nilsen.

Imponert

I likhet med klubben øvrige medlemmer kan han ikke få takket grunneier Sigmund Johan­sen nok for at han har gitt området til klubben. Dette er også unikt ifølge Øyvind Lindbæck, banegodkjenner hos NMF.

– Jeg er meget imponert. I 30 år har jeg holdt på med dette, og aldri før har jeg opplevd at en bane er bygd på så kort tid. Det er samtidig helt spesielt at en grunneier gir bort grunn til dette formålet. Her viser også Forsvaret at de bidrar til samfunnet på en god måte. For å si det sånn, så ville det koste minimum to millioner å bygge en slik bane. Klubben har all grunn til å rette en stor takk til Forsvaret og ikke minst til grunneieren som må ha et hjerte av gull, sier Lindbæck.

Godkjennes

Han forteller at nærmest bane er Skibotn i nord og Harstad i sør.

– Banen her i Balsfjord ligger dermed midt i smørøyet, sier Lindbæck.

Som banegodkjenner forteller han at de siste dagers arbeid på banen skyldes sikkerhetsmessige hensyn.

– Det er helt normalt at det må gjøres forandringer, og i dette tilfelle bygges det voller for å hindre utøverne å komme over i andre kjørefelt. Endringene som nå foretas, gjør at denne godkjennes til trenings- og konkurransebane type C, avslutter Øyvind Lindbæck.

Powered by Labrador CMS