UNGDOM TAR STØRST RISIKO: I en undersøkelse sier seks av ti skutereiere under 25 år at de av og til eller oftere bruker skuteren til risikoaktiviteter. Regionlensmann Andreas Nilsen ber dem droppe de han kaller 'tullkjøring'. Foto: Knut Solnes
UNGDOM TAR STØRST RISIKO: I en undersøkelse sier seks av ti skutereiere under 25 år at de av og til eller oftere bruker skuteren til risikoaktiviteter. Regionlensmann Andreas Nilsen ber dem droppe de han kaller "tullkjøring". Foto: Knut Solnes

Ungdom har størst risiko

MÅLSELV: Transportøkonomisk institutt har spurt 4600 snøskutereiere om hvordan de bruker skuteren sin. Her er svarene deres.

Publisert Sist oppdatert

I påska er det mange som tar fram snøskuteren. Noen bruker den som framkomstmiddel, andre som nyttekjøretøy og noen bruker den til fornøyelseskjøring. Transportøkonomisk institutt ved Stiftelsen Norsk senter for samferdselsforskning la nylig fram en rapport som forteller om nordmenn bruksvaner for snøskutere. I Norge er om lag 850 snøskutere registrerte, og i undersøkelsen har 4600 av eierne deltatt. I undersøkelsen kommer det fram at ungdom har høyere risiko for uhell og personskader med bruk av kjøretøyet enn andre.

«Grunnen til at ungdom har høyere risiko skyldes at en del bruker snøscooter til risikoaktiviteter som å kjøre i løssnø, i bratte fjellsider, til hopping og kappkjøring. Men slik atferd er ikke særlig utbredt. Blant ungdom under 25 år svarer imidlertid seks av ti at de gjør dette av og til eller oftere. De yngste kjører gjennomgående nyere og kraftigere snøscootere enn eldre eiere», heter det i ei pressemelding fra Transportøkonomisk institutt.

Advarer mot «tullkjøring»

I undersøkelsen kommer det videre fram at skuteren generelt blir brukt til fritid aktiviteter som dagsturer, isfiske, transport til hytte og i næringsøyemed. Toppsesongen for kjøretøyet er i mars, og hver fjerde skutereier sier de av og til eller oftere har kjørt over fartsgrensa i terrenget. Det gledelige med undersøkelsen er at nesten ingen sier at de har kjørt etter å ha drukket alkohol. Regionlensmann i Midt-Troms, Andreas Nilsen, forteller at statistikken stemmer overens med inntrykket de sitter med i sitt område. Han understreker vel og merke at han ikke hadde tilgjengelig konkrete statistikker å basere seg på.

- Inntrykket hos oss er at de fleste voksne bruker skuter til nyttekjøring, men det er noen unntak. De gangene vi erfarer at det kjøres andre plasser, altså toppkjøring og det jeg vil kalle tullkjøring, så er det ungdom bak rattet. Ungdom skaffer seg oftere enn andre skutere som er egnet for den typen kjøring og har stor motor. De er med det mer risikoutsatt, for det de bedriver er farlig, sier Nilsen, og oppfordrer folk, unge som gamle å holde seg unna det han omtaler som tullkjøring.

Powered by Labrador CMS