SKULLE IKKE SKJEDD: UNN Narvik beklager og sier at her burde de helt klart ha vurdert at det ble feil å sende Torill Olsen hjem uten tilstrekkelig påkledning. Foto: Kari Anne Skoglund
SKULLE IKKE SKJEDD: UNN Narvik beklager og sier at her burde de helt klart ha vurdert at det ble feil å sende Torill Olsen hjem uten tilstrekkelig påkledning. Foto: Kari Anne Skoglund

UNN beklager Torills pasienttransport

BARDU: UNN Narvik vil kontakte Torill Olsen og personlig beklage pasienttransporten hun fikk i forrige uke. Nå vil de også gå igjennom rutinene sine.

Publisert Sist oppdatert

Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN) har fått lese saken om Torill Olsens pasienttransport, og om hvordan hun og medpassasjerer Inger Sørgård reagerer på at hun ble sendt hjem i sykehuspyjamas med pasientekspressen, en minibuss som er spesialtilpassa for pasienter. Sykehuset legger seg flat og beklager hendelsen.

– Det (bekledningen da Olsen ble sendt hjem, journ. anm.) er ikke greit. Denne hendelsen er beklagelig, og her burde vi helt klart ha vurdert at det ble feil å sende Olsen hjem uten tilstrekkelig påkledning, sier seksjonsleder Anne-Berit Winter ved ortopedisk-kirurgisk sengepost UNN Narvik.

Vurderer nye rutiner

Hun forteller at det ikke finnes noen spesifikke regler for transport når det kommer til pasienter som ikke hadde med seg klær til å reise hjem i. Det vanlig er at de kontakter pårørende eller hjemmesykepleien og ber om hjelp til å skaffe klær.

– På bakgrunn av denne hendelsen må vi se på behovet for skriftlige rutiner for dette, for eksempel en sjekkliste eller lignende, sier Winter.

– Sørgård omtaler Olsens pasientreise som uverdig på grunn av bekledning og antallet ganger Olsen må inn og ut av kjøretøy. Hvordan stiller dere dere til det?

– Hvis pasienten ikke bør bytte bil av helsemessige årsaker, skal det framgå i rekvisisjonen fra sykehuset. Her har det skjedd en serie med uheldige hendelser som gjør at informasjon ikke har kommet fram på rett måte. Vi gjennomgår nå våre rutiner, blant annet det som gjelder samarbeid og kommunikasjon med Pasientreiser, sier seksjonslederen.

Meldes som avvik

Olsen fortalte at det var først da maxitaxien ankom Bjerkvik at hun ble kjent med at det ble bytte av transportmidddel på turen.

– Hvordan sørger dere for at informasjon om kommunikasjonen og med hvilke enheter (drosje, buss, etc.) reisen skal skje, når fram til pasienten?

– Vanlig rutine er at vi informerer pasienten om hvordan transporten skal foregå. Det har tydeligvis ikke blitt gjort på en god nok måte i dette tilfellet, og det beklager vi, sier Winter.

Hun understreker at de har full forståelse for at Olsen og Sørgård reagerer på hendelsen.

– Vi vil kontakte Torill Olsen i morgen for å beklage personlig, og gjennomgå hendelsen sammen med henne. Vi vil også melde hendelsen som et avvik internt i UNN, slik at vi kan bruke den til å forbedre våre rutiner og forhindre at flere opplever dette, avslutter seksjonsleder Anne-Berit Winter ved ortopedisk-kirurgisk sengepost UNN Narvik.

Pasientreiser tar selvkritikk

Leder ved pasientreisekontoret ved UNN, Bernt Nerberg, forteller at de har innført flere faste ruter med pasientekspresser, som den Torill Olsen og Inger Sørgård tok, på grunn av koronasituasjonen, siden smittevernkrav gjør at de ikke kan samordne flere pasienter i ordinære drosjer. Pasientekspressen er en minibuss spesialtilpasset for pasienter.

– På lange reiser til og fra sykehus vil det dermed ofte brukes en pasientekspress eller helseekspress (tilrettelagt buss) på hele eller deler av strekninga. Disse går mellom faste punkter, og mange passasjerer må derfor bytte til vanlig taxi før eller etter dette. Pasienter som ikke kan bytte transportmiddel underveis skal naturligvis likevel ivaretas slik at de slipper å bytte, noe som burde vært gjort i denne saken, sier han.

Nerberg oppfordrer pasienter og ledsagere til å ta kontakt på telefon 05515 dersom de opplever kritikkverdige forhold rundt transporten. Telefonen er åpen på dagtid på hverdager.

Powered by Labrador CMS