Vardebålet skal flamme til vi ser et forpliktende vedtak om bygging av Nord-Norgebanen

STARTER OPP IGJEN: Lørdag blir det bålbrenning for tog ved varden igjen etter en lang koronapause. Foto: Fredrikke Fjellberg Moldenæs (Arkiv)
STARTER OPP IGJEN: Lørdag blir det bålbrenning for tog ved varden igjen etter en lang koronapause. Foto: Fredrikke Fjellberg Moldenæs (Arkiv)

«Nord-Norgebanen vil være avgjørende, ikke bare for vår nordligste landsdel, men vil også bety uvurderlige positive ringvirkninger for hele nasjonen.»

Publisert Sist oppdatert

Debatt
Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentens egne synspunkter.

Diverse aviser og NRK Troms har denne uka løfta fram Næringsforeningen i Tromsø-regionen sin invitasjon til politikere i alle valører og til lokale næringslivsaktører. Temaet var et samstemt opprop til regjeringen med krav om å utvide Tromsø lufthavn. I frykt for at Nord-Norge igjen skal bli taperen, hevdet de at “uten denne utvidelsen stopper hele landsdelen opp,” og videre at “utvidelsen vil føre til forutsigbarhet og aktivitet for bygg- og anleggsbransjen, og vil bety satsing på nordområdene og for næringslivets og vår landsdels framtid.”

At forsamlinga ser at fellesskap gir stor kollektiv mobiliseringskraft, er flott! Men er det så sikkert at normalsituasjonen etter koronakrisen vil være den samme som før? Per idag er det ikke lett å forutse flybransjens framtidige situasjon. Mange har fått gode erfaringer med digitale møter, og vi ser allerede positive klimaeffekter ved at fly står parkert. Folk kan ha fått endra sine reisepreferanser, og stadig flere turister vil muligens si seg enige i relameteksten at “transporten er en del av opplevelsen.” Men forutsetningen er at alternativet da må være tilgjengelig.

Derfor er det rart  at Næringsforeningen ikke forlengst har invitert til et lignende tverrpolitisk møte sammen med næringslivsaktører i Troms i dette skjebneåret for Nord-Norgebanen.

Det haster med et samla krav til regjering og Storting om realisering av Nord-Norgebanen – “enten makta heter Erna eller Jonas”, som det blei sagt før valget ifjor.

For nå i mai skal  regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett behandles. Også representantforslaget fra Fylkesnes (Troms SV) og Amundsen (Troms Frp) med krav om å realisere bygging av Nord-Norgebanen skal stortingsbehandles i denne måneden. Dessuten er høringsfristen for innspill til neste Nasjonal Transportplan (2022 –2033) satt til 1. juli i år.

Nord-Norgebanen vil være avgjørende, ikke bare for vår nordligste landsdel, men vil også bety uvurderlige positive ringvirkninger for hele nasjonen.

3. mars i år blei det 17. Jernbaneforumet arrangert i Oslo kongressenter. Verken næringslivsaktører eller ordførere fra Troms deltok, heller ikke representanter fra Troms og Finnmark fylkeskommune. Hadde de vært til stede, ville jernbanens selvsagte rolle vært en øyeåpner for dem. De ville ha fått en åtte timers lang leksjon i hvor viktig moderne jernbane allerede er for landet – og i særdeleshet blir inn i framtida for turisme og øvrig næringsliv, for det grønne skiftet og for godstransport. I denne forsamlinga på drøyt 400 deltakere, gikk de glipp av å oppleve den totale ignoreringa av vår nordligste landsdels kommunikasjonsbehov. Skal vi fortsette å nøye oss med smuler?

Etter sju ukers koronapause med vardebålbrenning for Nord-Norgebanen, gjenopptas denne snart 9 år gamle tradisjonen ved Målselv Varde førstkommende lørdag – i tråd med nasjonale retningslinjer for folkeforsamlinger. Vardebålet, som symboliserer folkekravet, skal flamme til vi ser et forpliktende vedtak om bygging av Nord-Norgebanen!

Delta i debatten
Send inn din ytring på e-post til redaksjonen@nye-troms.no

Powered by Labrador CMS